تأثیرات خطرناک تیروئید در بارداری + علاائم پرکاری و کم کاری تیروئید

حسین صمدانی‌فر، فوق تخصص غدد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: تیروئید ، غده ای است که در بدن انسان‌ها وجود دارد که می‌تواند پرکار،کم کار و یا بزرگ شود اما عواملی وجود دارند که می‌توانند این بیماری را تشدید کنند.

علائم پرکاری و کم کاری تیروئید

وی افزود: پرکاری و کم‌کاری تیروئید علامت‌های مختلفی دارد، این علائم غیر اختصاصی هستند و در میان سایر افراد جامعه نیز دیده می‌شوند، مانند احساس ضعف، خستگی، ورم کردن، گرفتگی عضلانی و رنگ پریدگی، چربی خون، احتمال کم خونی، اختلال هورمونی و احتمالا سقط جنین، اینها در کم کاری تیروئید نیز به چشم می‌خورند.

صمدانی فر با اشاره به علائم پرکاری تیروئید، اظهار کرد: افزایش ضربان قلب و تپش قلب، تعریق،کاهش وزن علی رغم اشتها داشتن،احساس گرما، گاها بیرون زدگی چشم، لرزش دست، ریزش مو و اختلالات هورمونی می تواند از علامت های پرکاری تیروئید باشد.

تأثیرات خطرناک تیروئید در بارداری + علاائم پرکاری و کم کاری تیروئید

این فوق تخصص غدد ادامه داد: در درمان کم کاری تیروئید می توان با داروها آن را درمان کرد البته گاها باید آزمایش هایی داده شود تا میزان دز آن در بدن افزایش یا کاهش نیابد اما در پرکاری تیروئید درمان‌های ویژه ای وجود دارد که می‌تواند طولانی مدت یا کوتاه مدت باشد.

وی با اشاره به مشکلات کم کاری یا پرکاری تیروئید در ناباروری زنان و مردان، خاطرنشان کرد: تیروئید کم کار یا پرکار روی ناباروری تأثیر منفی می‌گذارد، در ناباروری تأثیرات کم کاری تیرویئد کاملا در دنیا شناخته شده است. اگر تیروئید کم کار باشد احتمال می‌رود که باروری شکل بگیرد اما ممکن است آن فرزند سقط شود.

صمدانی فر خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از سقط جنین، اختلالات مادرزادی و کامل شدن مغز جنین، در بیماران کم کار تیروئید و زنان باردار کاملاً موضوع آزمایش و مصرف دارو را به طور جد دنبال می‌کنیم.