امکان خرید ماکارونی و نان حجیم با کارت یارانه

حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی رئیس کمیته هدفمندی یارانه‌ها درباره یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی یادداشتی نوشت که متن آن به شرح ذیل است:

* شروط پنجگانه لازم برای عبور از گذرگاه مهم ارز ترجیحی (ارز جهانگیری )

 ۱_تبیین مستدل و مستمر و  اطلاع رسانی به موقع

۲_تمهید مقدمات لازم برای حذف ارز ترجیحی در  مورد کالاهای مشمول ارز ترجیحی مانند گندم و دارو و روغن و نهاده های دامی

۳_حفظ فراوانی کالا و جلوگیری از هرگونه کمبود کالا در بازار

۴_اعطای یارانه مستقیم در قالب کارت اعتباری قبل از حذف ارز ترجیحی گندم و آرد و کالاهای اساسی.

■ بانک مرکزی سامانه آنرا فراهم کرده و در کمیته تبصره ۱۴ آنرا برای نمایندگان توضیح دادند و چگونگی اختصاص یارانه و برداشت از آن در فروشگاه‌های دارای کارت‌خوان با کد بانک مرکزی ارائه نمودند.

۵_نظارت قوی بر قیمت ها و الزام ثبت قیمت بر کالاها و جلوگیری از هرگونه افزایش بی رویه.

در این موضوع دولت باید جدی باشد و دستگاه های نظارتی و اتحادیه های صنفی باید همراهی و کمک کنند نظارت باید فراگیر و از حلقه اول یعنی تولید یا واردات و انبارها تا توزیع و فروشگاه ها که بدست مصرف کننده می رسد، باشد.

 امکان خرید ماکارونی و نان حجیم با کارت یارانه

متاسفانه با توجه به شروع برخی اقدامات اقتصادی دولت در راستای حذف ارز ترجیحی که بستری برای فساد و قاچاق و رانت‌خواری است، حملات سنگین علیه دولت و شخص آقای رییسی رئیس جمهور محترم آغاز شده است.

باید با شناسایی عوامل گرانی‌ها که ریشه در سیاست‌ها و ترک فعل‌های گذشته دارد، برای عبور از این گذرگاه مهم اقتصادی که سختی‌های خاص خودش را دارد با اطلاع‌رسانی و تبیین درست کمک کنیم هم برنامه‌های تحول و اصلاح اقتصادی درست اجرا شود و هم  فشار معیشتی مضاعف برای مردم ایجاد نشود.

در تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ برای حمایت از معیشت مردم و حذف ارز ترجیحی ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه دیده شده است که بشرح زیر است:

- ۷۱ هزار میلیارد آن برای گندم

- ۱۶۱ هزار میلیارد برای کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی (حدود ۹۰ هزار برای کالاهای اساسی و بقیه برای دارو ، تقسیم این به اختیار دولت گذاشته شده است)

- ۱۲هزار برای پوشش بیمه سلامت و بیماری های صعب العلاج 

- بقیه برای سایر هزینه های متفرقه

بنابراین آنچه که قابل توزیع به عنوان یارانه به مردم است حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است (یعنی یارانه گندم و یارانه کالاهای اساسی )

یعنی دولت کمی بیشتر از دو برابر یارانه نقدی و معیشتی  می‌تواند یارانه مستقیم به جای ارز ترجیحی به مردم بدهد( در قالب کارت یارانه و بصورت اعتباری نه یارانه نقدی). این یارانه صرفا برای خرید کالا در فروشگاه‌ها دارای کارتخوان خواهد بود.

الان یارانه نقدی و معیشتی ۷۴ هزار میلیارد تومان در سال است که در تبصره ۱۴ آمده است؛ بنابراین کل یارانه که با این اعتبار به همان یارانه بگیران نقدی و معیشتی می توان داد کمی بیشتر از دوبرابر نقدی خواهد بود.

مشکلی که در خصوص ماکارونی و نان صنعتی و حجیم پیش آمد با رعایت موارد فوق قابل حل است چون ماکارونی هم از مواد غذایی عموم مردم است. ماکارونی و نان حجیم و صنعتی هم در لیست کالاهایی قرار می‌گیرند که با کارت یارانه قابل خریداری است.