مردان چاق بیشتر مبتلا به سرطان پروستات می‌شوند

بر اساس یک مطالعه گسترده جدید توسط محققان در بریتانیا، چاقی خطر مرگ بر اثر سرطان پروستات را در مردان افزایش می‌دهد، با این حال، مکانیسم‌های علت این ارتباط هنوز مشخص نیست.

سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین انواع سرطان است که در مردان تشخیص داده می‌شود. رشد این سرطان با آهنگی آهسته روبه رو است، بنابراین بیماران می‌توانند سال‌ها پس از تشخیص زنده بمانند. در واقع، بسیاری از بیمارانی که سرطان پروستات برای آنها تشخیص داده می‌شود، در نهایت به دلایل دیگر می‌میرند، قبل از اینکه سرطان به اندازه‌ای رشد کند که مشکلات خود را ایجاد کند.

به دلیل شیوع این نوع سرطان، محققان در تلاش بوده اند تا بفهمند چه عواملی ممکن است در ایجاد انواع تهاجمی‌تر سرطان پروستات نقش داشته باشند.
سرپرست تحقیقات جدید از دانشگاه آکسفورد گفت: دانستن عوامل خطر برای سرطان کشنده پروستات می‌تواند به بیماران کمک کند تا از برخی شیوه‌های زندگی مضر خودداری کنند.

دانستن بیشتر در مورد عواملی که خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهند، کلید پیشگیری از آن است. سن، سابقه خانوادگی و قومیت سیاه‌پوست عوامل خطر شناخته شده هستند، اما قابل تغییر نیستند، و بنابراین مهم است که عوامل خطر را کشف کنیم که امکان تغییر آن‌ها وجود دارد.
قبلاً چربی اضافی بدن با نرخ بالاتر سرطان کشنده پروستات مرتبط بود. این تحقیق جدید با انجام یک متاآنالیز ۱۹ مطالعه قبلی، از جمله داده‌های بیش از ۲.۵ میلیون مرد، بینش روشن تری در مورد ارتباط بین وزن بدن و سرطان پروستات به دست آورد.

ارتباط بین وزن بدن و سرطان کشنده پروستات مستقل از محل تمرکز وزن بدن فرد بود. اما محققان به ازای هر ۱۰ سانتی متر (۳.۹ اینچ) افزایش دور کمر، ۷ درصد افزایش خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات را محاسبه کردند. با نگاهی به داده‌های بریتانیا، این مطالعه تخمین می‌زند که اگر میانگین شاخص توده بدنی مردان تا پنج امتیاز کاهش یابد، سالانه ۱۳۰۰ نفر کمتر بر اثر سرطان پروستات جان خود را از دست می‌دهند.

ارتباط بین وزن بدن و سرطان کشنده پروستات ممکن است واضح باشد، اما هنوز مشخص نیست که چه چیزی می‌تواند باعث این ارتباط شود. قابل قبول است که بگوییم حجم بالای چربی بدن ممکن است باعث پیشرفت سرطان پروستات شود. در واقع، یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ یک رابطه مکانیکی بین چربی رژیم غذایی و پیشرفت متاستاتیک سرطان پروستات را فرض کرد.

مردان چاق بیشتر مبتلا به سرطان پروستات می‌شوند

اما محققان همچنین نشان می‌دهند که عوامل دیگری نیز نقش دارند، از جمله تفاوت در تشخیص سرطان بین مردان چاق و افراد با وزن مناسب. برای مثال، غلظت آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) در نمونه‌های خون، در افراد با BMI بالا می‌تواند کمتر باشد، به این معنی که سرطان‌ها ممکن است در مراحل بعدی شناسایی شوند که منجر به نتایج بدتر می‌شود.

محققان گفتند: تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این ارتباط از نظر بیولوژیکی ایجاد می‌شود یا به دلیل تاخیر در تشخیص در مردان با چاقی بالاتر مورد نیاز است.

مطالعه جدید در BMC Medicine منتشر شده است.

منبع: سایت نیو اطلس منتشره از انجمن اروپایی برای مطالعه چاقی