تاثیر فعالیت‌های سبک خانه در پیشگیری از آلزایمر

برای اینکه مغز خود را سالم نگه دارید، لازم نیست یک دونده دوی ماراتن باشید. بر اساس مطالعه‌ای که در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۱ به‌صورت آنلاین توسط شبکه JAMA Open منتشر شد، پیاده‌روی منظم در محله‌تان یا رفتن به خواربارفروشی سر کوچه نیز می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را در شما کاهش دهد.

تاثیر فعالیت بدنی در عدم ابتلا به زوال عقل

دکتر اندرو بودسون، رئیس بخش مغز و اعصاب شناختی و رفتاری در بخش مراقبت‌های بهداشتی شهر بوستون در این باره می گوید: ما پیش از این،‌ با بررسی بسیاری از مطالعات صورت گرفته، می دانستیم که فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​و زیاد به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است. آنچه در این مطالعه جدید است این است که حتی فعالیت بدنی با خیلی اندک نیز با کاهش خطر ابتلا به این بیماری مرتبط است.

تاثیر فعالیت‌های سبک خانه در پیشگیری از آلزایمر

دکتر بودسون می‌گوید این مطالعه بسیار خوب طراحی شده بود. نه تنها حجم نمونه بزرگ بود -بیش از ۶۲۰۰۰ نفر- بلکه محققان از معیارهای دقیقی برای تعیین اینکه آیا افراد واقعاً به زوال عقل مبتلا هستند یا خیر و اینکه آنها عادت‌های ورزشی خود را در پاسخ به تشخیص زوال عقل تغییر نداده‌اند، استفاده کردند.

شرکت‌کنندگان در مطالعه فوق، در شروع کارآزمایی ۶۵ سال یا بیشتر سن داشتند و فاقد زوال عقل بودند. همه داده‌های معاینه سلامت در پایگاه داده این مرکز بین ژانویه ۲۰۰۹ تا دسامبر ۲۰۱۲ وجود داشت. محققان بر اساس فعالیت‌های خود گزارش‌شده، آنها را به چهار دسته تقسیم کردند که بر اساس میزان نزدیک شدن هر فرد به محدوده فعالیت توصیه شده ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​یا ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی شدید را انجام دادند.

دسته‌بندی آنها به این شکل بود: غیرفعال(فعالیت بدنی انجام نداده است)، به اندازه کافی فعال نیست (کمتر از محدوده فعالیت توصیه شده انجام داده است، فعال(محدوده فعالیت توصیه شده را انجام داده است)، بسیار فعال (بیشتر از محدوده فعالیت توصیه شده انجام داده است).

سپس محققان شرکت‌کنندگان را برای حدود سه سال و نیم زیر نظر گرفتند. در این مدت، ۳۷۵۷ نفر از آنها به زوال عقل مبتلا شدند. به نظر می‌رسد که ورزش با خطرات فردی ابتلا به این بیماری مرتبط است. هر چه فردی بیشتر تحرک مستمر و ورزش کند، احتمال ابتلا به زوال عقل کمتر می‌شود.

اما این فقط شرکت‌کنندگان فعال یا بسیار فعال نبودند که کاهش خطر زوال عقل را مشاهده کردند. حتی افرادی که در دسته‌ای که به اندازه کافی فعال نیستند، نسبت به افرادی که غیرفعال بودند، خطر کمتری برای زوال عقل داشتند. اگر احساس می‌کنید آنقدر که باید ورزش نمی‌کنید، چنین یافته‌هایی خبر خوبی برای شماست.

دکتر بودسون می‌گوید: بسیاری از افراد هستند که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​یا زیاد را به طور منظم انجام دهند. این مطالعه نشان می‌دهد که اگر این افراد بتوانند فعالیت بدنی با شدت سبک انجام دهند، باز هم می‌توانند خطر ابتلا به زوال عقل را در خود کاهش دهند. کاهش خطر آلزایمر در آنها به اندازه افرادی که بیشتر ورزش می‌کنند نیست، اما مطمئناً نسبت به افرادی که تحرک خانگی و ورزش نمی‌کنند و غیرفعالند،‌ کاهش می‌یابد.

واقعیت این است که حتی تصمیمات کوچکی که در زندگی روزمره می‌گیریم می‌تواند بر خطر ابتلا به زوال عقل در آینده تأثیر بگذارد. هر روز کمی در اطراف ساختمان مسکونی خود قدم بزنید یا سعی کنید خرید یا کارهای خانه خود را انجام دهید. همچنین سعی کنید مراحل بیشتری را به فعالیت‌های روزمره خود اضافه کنید. به عنوان مثال، به جای یک بار، دو بار با لباسشویی شستشو انجام دهید. این مطالعه نشان می‌دهد که از پله‌ها بالا و پایین رفتن، در مقابل استفاده از آسانسور، تفاوت‌هایی را (برای پیشگیری از زوال عقل) ایجاد می‌کند.