رابطه وزن در هنگام تولد با فشار خون چیست؟

محققان آمریکایی اعلام کردند وزن افرادی به شکلی متفاوت بر فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در کودکان و نوجوانان ۸ تا ۱۵ ساله تأثیر می‌گذارد.

در سطح جهانی، فشارخون بالا یکی از تهدیدات اصلی سلامت عمومی و یکی از عوامل خطرزای مهمی است که افراد را مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف قلبی- عروقی می‌کند.

فشار خون یکی از عوامل مهمی است که در مرگ بیش از یک میلیون انسان نقش دارد. همزمان با پیری جمعیت در نقاط مختلف جهان، فشار خون با روندی نگران کننده در حال افزایش است. در چین، شیوع فشار خون ۲۳.۲ درصد است؛ در حالی که در آمریکا، اوضاع ممکن است حتی بحرانی‌تر نیز باشد؛ به طوری که مطالعات اخیر نشان داده است فشار خون بالا در کودکان و نوجوانان یکی از عوامل نگرانی است. آمریکا خود با افزایش دائمی فشار خون کودکان و نوجوانان روبروست که به طور جدی، رشد و سلامت جوانان را مختل می‌کند.

فشار خون یک اختلال چندعاملی با مکانیسم‌های پیچیده و عوامل متعدد ناشی از تأثیرمتقابل سبک زندگی، شرایط زندگی و عوامل ژنتیکی است. از سویی دیگر، شواهد فزاینده نشان از آن دارد اثرات نامطلوب در اوایل زندگی ممکن است یکی دیگر از علل افزایش فشار خون باشد.
حال مطالعات مختلف، رابطه معکوس میان وزن افراد به هنگام تولد و فشار خون را شناسایی کرده اند. طبق ارزیابی پیمایش ملی سلامت و بررسی تغذیه‌ای آمریکا (NHANES) که یک پیمایش مبتنی بر جمعیت است که از سوی «مرکز ملی آمار سلامت» آمریکا NCHS)) به انجام رسیده، مجموعه‌ای از داده‌ها برای ثبت وضعیت سلامت و ویژگی‌های شخصی و سبک زندگی تمامی غیرنظامیان در آمریکا مورد بررسی قرار گرفت.

در این مطالعه ۹ هزار و ۹۴ نفر در سنینی مابین در تجزیه و تحلیل اولیه ثبت نام کرده بودند. معیار این پژوهش، افرادی بودند که وزن خود به هنگام تولد را به همراه میزان صحیح فشار خون گزارش کرده بودند.

رابطه وزن در هنگام تولد با فشار خون چیست؟

محققان در پایان نتیجه گرفتند وزن افراد به هنگام تولد، به شکلی منفی با فشار خون سیستولیک ارتباط دارد؛ اما به شکل قابل توجهی با فشار خون دیاستولیک در کودگان و نوجوانان ارتباط ندارد.

منبع: پایگاه bmcpediatr