داروی بیماران خاص قبل از حذف ارز ترجیحی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند

نیلوفر زارع کمالی گفت: برخی از داروها در فهرست دارویی کشور هستند که مطالعات اقتصاد دارویی در مورد آنها انجام شده است و از نظر هزینه و اثر بخشی هم ارزیابی شده اند، اما متاسفانه تحت پوشش بیمه نیستند و هم اکنون بیماران زیادی با نسخه پزشک بصورت آزاد از آنها بهرمند می شوند.

وی گفت: با توجه به تخصیص ارز ترجیحی برای دارو، امکان تهیه این داروها بدون پوشش بیمه هم میسر بود اما اکنون که بنا شده ارز ترجیحی حذف شود، قیمت این داروها افزایش می یابد و دسترسی بیماران به این داروها دشوار خواهد شد.

کمالی گفت: برنامه ریزی ها برای حذف ارز ترجیحی دارو صورت گرفته و زیر ساخت های لازم در سازمان های بیمه گر پایه گذاری شده است. از طرفی منابع لازم نیز برای حذف ارز ترجیحی در حال انتقال به سازمان های بیمه گر است و ما شاهد گسترش چتر بیمه هستیم، لذا ضروریست تا نسبت به پوشش این داروها نیز اقدام شود و سازمان های بیمه گر با درصدها و ضرایب مورد نظرشان، این داروها را پوشش دهند تا بیماران بتوانند بعد از حذف ارز ترجیحی نیز این اقلام را تهیه کنند.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: به طور مثال برخی از این داروها برای بیماران نادر هستند و نمی توان مصرف آنها را قطع کرد. در این گروه انواع داروهای بیماران سرطانی، بیماران پیوندی و بیماران نادر وجود دارند که هنوز بیمه نیستند.

داروی بیماران خاص قبل از حذف ارز ترجیحی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند

وی گفت: قبل از شیوع کرونا تقاضا برای پوشش بیمه ای این داروها انجام شد اما در سال های اخیر با توجه به شیوع کرونا، اغلب داروهای کرونایی بودند که به لیست بیمه اضافه شدند و این اقلام بدون بیمه ماندند.