آیا ریزش مو با پلاسما قابل درمان است؟

آلوپسی، یک بیماری شایع است که باعث کوچک شدن فولیکول‌های مو در مردان می‌شود. به این حالت طاسی با الگوی مردانه می‌گویند.

اگرچه PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت یک فناوری نسبتا جدید است، اما شواهد علمی وجود دارند که نشان می‌دهند می‌توانند رشد مو را افزایش دهد.

در این مقاله نحوه استفاده پزشکان از PRP برای درمان ریزش مو و آنچه محققان در مورد اثربخشی آن می‌گویند را شرح می‌دهیم.

پی آر پی چیست؟

برای درک نحوه عملکرد PRP، مهم است که نقش پلاکت‌ها در بهبودی را بشناسیم. پلاکت‌ها به همراه گلبول‌های قرمز و سفید جزء خون هستند. هنگامی که فردی آسیب می‌بیند، پلاکت‌ها یکی از اولین پاسخ دهندگان بدن هستند که برای متوقف کردن خونریزی و بهبودی کمک می‌کنند.

محققان حدس می‌زنند که اگر بتوانند پلاکت‌های غلیظ را استخراج کرده و به نواحی آسیب دیده بدن تزریق کنند، می‌توانند سرعت بهبودی را افزایش دهند.

برای تولید PRP، یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی نمونه‌ای از خون شما را می‌گیرد و آن را در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می‌دهد. این دستگاه با سرعتی سریع می‌چرخد ​​و اجزای خون را جدا می‌کند. سپس پلاکت‌ها برای تزریق استخراج می‌شوند.

PRP حاوی گروهی از فاکتور‌های رشد و پروتئین است که ترمیم بافت را تسریع می‌کند. از آن جایی که برخی از انواع ریزش مو در اثر آسیب به فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود، محققان در ابتدا حدس زدند که پلاسمای غنی از پلاکت ممکن است با معکوس کردن روندی که در آلوپسی آندروژنیک رخ می‌دهد به رشد مجدد مو کمک کند.

آیا ریزش مو با پلاسما قابل درمان است؟

از آن زمان، PRP به روشی محبوب برای بازگرداندن رشد مو تبدیل شده است. پزشکان همچنین از PRP برای درمان آسیب‌های تاندون‌ها، ماهیچه‌ها و رباط‌ها، مانند آسیب‌هایی که افراد در طول فعالیت‌های ورزشی متحمل می‌شوند، استفاده کرده‌اند.

آیا درمان ریزش مو با پلاسما واقعا موثر است؟

در سال ۲۰۲۲، تیمی از محققان به طور سیستماتیک تحقیقاتی را در مورد PRP به عنوان درمان ریزش مو انجام دادند. نتایج آن‌ها در مجله جراحی پلاستیک ظاهر می‌شود.

تجزیه و تحلیل در نهایت بر روی ۱۱ مقاله تحقیقاتی متمرکز شد که در مجموع ۲۶۲ شرکت کننده مرد مبتلا به ریزش مو را شامل می‌شد. به گفته نویسندگان، اکثر مطالعات نشان داده اند که تزریق PRP باعث کاهش ریزش مو و افزایش قطر و تراکم رشد مو می‌شود. با این حال، آن‌ها اذعان کرده اند که این درمان بحث برانگیز بود؛ زیرا حجم نمونه کوچک و کیفیت آن پایین بوده است.

نویسندگان یک مطالعه بالینی تکمیلی که در مجله بین المللی درماتولوژی زنان و زایمان منتشر شده است، بر اساس یافته‌های خود، PRP را یک درمان "امیدبخش" برای ریزش مو می‌دانند.

با این حال، این تیم خاطرنشان کرده است که از آن جایی که محققان و کلینیک‌های مختلف از آماده‌سازی‌ها، طول جلسات و تکنیک‌های تزریق متفاوتی برای اجرای PRP استفاده می‌کنند، ممکن است اثرات آن‌ها متفاوت باشد.

نویسندگان توضیح دادند که در این مرحله، بدون پروتکل تزریق استاندارد شده، نتیجه گیری از اثربخشی درمان دشوار است.

روش درمان
 

مراحل زیر نمونه‌ای از یک روش رایج برای تزریق PRP برای ریزش مو است.

پزشک متخصص از رگ بازو خون می‌گیرد.
نمونه خون را در سانتریفیوژ قرار می‌دهد.
یک سانتریفیوژ خون را با جداسازی اجزای آن به گردش در می‌آورد.
یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی با استفاده از یک سرنگ پلاکت‌ها را استخراج می‌کند.
پزشک پلاکت‌ها را به نواحی مورد نظر پوست سر تزریق می‌کند.
کل فرآیند ممکن است حدود یک ساعت طول بکشد و ممکن است به چندین جلسه نیاز داشته باشد. پس از دریافت درمان PRP، فرد معمولاً می‌تواند بدون هیچ محدودیتی فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرد.

PRP درمانی برای شرایطی که باعث ریزش مو می‌شود نیست. به همین دلیل، فرد باید چندین درمان PRP را در طول زمان دریافت کند تا نتایج رشد مو را حفظ کند. همین امر در مورد دارو‌هایی که پزشکان معمولاً برای درمان آلوپسی آندروژنیک استفاده می‌کنند، مانند ماینوکسیدیل موضعی (Regine) و فیناستراید خوراکی (Propecia) صادق است.

بسته به شرایط فرد و نتایج درمان اولیه، توصیه‌های پزشک در مورد این که فرد چقدر باید PRP انجام دهد متفاوت است. پس از کنترل ریزش مو، پزشک ممکن است تزریق‌های نگهدارنده را هر ۳ تا ۶ ماه یک بار توصیه کند.

عوارض درمان با پلاسمای غنی از پلاکت

از آن جایی که محلول پی آر پی از اجزای خون فرد ساخته می‌شود، خطر واکنش کمی در خود فرد وجود دارد.

با این حال، افرادی که تحت درمان‌های PRP برای ریزش مو قرار می‌گیرند، ممکن است عوارض جانبی زیر را تجربه کنند:

درد خفیف در محل تزریق
ورم
سردرد
خونریزی موقت در محل تزریق

محققان شواهدی یافته اند که نشان می‌دهد PRP می‌تواند منجر به رشد مو‌های جدید شود. با این حال، به دلیل محدودیت‌های این مطالعات مانند حجم نمونه کوچک و تنوع در تکنیک و پروتکل در بین پزشکان، تحقیقات بیشتری برای تایید اثربخشی PRP مورد نیاز است.

پزشکان و محققان همچنین باید بهترین کاندید‌اها برای PRP را شناسایی کرده و پروتکل‌های درمانی جامعی را توسعه دهند.

در حال حاضر، هر کسی که ریزش موی خفیف تا متوسط ​​دارد و علاقه‌مند به PRP است، باید از پزشک بپرسد که آیا احتمال دارد از درمان سود ببرد یا خیر.

منبع: العرب الیوم