اجرای نسخه نویسی الکترونیک به نفع مردم و سیستم بهداشت و درمان کشور است

امین بیگلرخانی گفت:  از ثمرات مهمی که نسخه‌نویسی الکترونیک می‌تواند داشته باشد مبارزه با قاچاق دارو است، یکی از مزیت‌‌های استفاده از نسخه‌‌ی الکترونیک این است که مانع قاچاق دارو از کشور می‌شود؛ به‌این‌ترتیب، در بحث هدفمندی یارانه‌ها در حوزه دارو نیز می‌توانیم عملکرد بهتری داشته باشیم و از هدر رفت منابع و دارو در کشور جلوگیری کنیم.

وی گفت: با استفاده از نسخه‌نویسی الکترونیک هدر رفت زمان به حداقل می‌رسد و از سوی دیگر اشتباهات احتمالی در نسخه‌نویسی دیگر وجود نخواهد داشت.

به گفته رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت،  نسخه‌نویسی الکترونیکی خطرات تداخل دارویی را نیز کاهش می‌دهد، نسخه‌نویسی الکترونیکی، تعامل پزشک و توزیع‌کننده دارو را کارآمدتر و مؤثرتر می‌کند و پزشکان، بیماران و داروخانه‌ها از مزایای این ابزار بهره‌مند خواهند شد.

 بیگلرخانی گفت: نسخه‌نویسی الکترونیک امکان پایش و نظارت بر فرایند توزیع دارو از پزشک تا داروخانه و بیمار را برای دستگاه‌های نظارتی ممکن خواهد کرد. اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک در کنار پرونده الکترونیک می‌تواند فواید بسیاری برای بیماران داشته باشد.

 او گفت: وقتی در بدو مراجعه بیمار به پزشک، اطلاعات پزشکی وی در قالب پرونده سلامت وجود داشته باشد، پزشکان بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند که سیر بیماری به چه صورت بوده و بیمار به چه درمان‌هایی بهتر جواب می‌داده است، این درمان‌ها برای بیمار چه عوارضی داشته و درعین‌حال هزینه‌هایش چطور کنترل می‌شود.

به گفته بیگلرخانی، دومین ذینفع این موضوع پزشکان هستند؛ چراکه در کوتاه‌ترین زمان و با دیدی باز می‌توانند تصمیم بگیرند و درمان موردنظر را برای بیماران انجام دهند. به‌عنوان‌مثال اگر بیماری به دارویی حساسیت داشته باشد، در سوابق او ثبت شده و پزشک به‌سرعت می‌تواند تصمیمات درستی گرفته و درعین‌حال تداخل دارویی و عوارض داروها بر روی بیماران را کنترل کند.

اجرای نسخه نویسی الکترونیک به نفع مردم و سیستم بهداشت و درمان کشور است

به گفته رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت،  وزارت بهداشت با جدیت در عملی سازی و به بهره‌برداری رساندن طرح نسخه‌نویسی الکترونیک می‌کوشد چراکه از همه ابعاد و زوایا به سرانجام رساندن آن به نفع مردم و سیستم بهداشت و درمان کشور خواهد بود.