اسکن مغزی با قابلیت لو دادن تمایلات سیاسی

بررسی داده‌های «ام آر آی» مرکز ابررایانه اوهایوی آمریکا که با استفاده از الگوریتم‌های «یادگیری ماشین» (machine learning) انجام می‌ شود، نشان می‌دهد می‌توان با «اسکن مغز » به جهت گیری سیاسی فرد پی برد.

شرکت کنندگان در این آزمایش بر اساس جهت گیری‌های سیاسی خود از «بسیار لیبرال» (آزادی خواه) تا «بسیار محافظه کار» در یک مقیاس شش درجه‌ای دسته بندی شدند.

اسکایلر کرنمر، استاد علوم سیاسی در دانشگاه ایالتی اوهایو گفت: نتایج نشان می‌دهند ریشه‌های بیولوژیکی و عصبی رفتار‌های سیاسی، بسیار عمیق‌تر از چیزی هستند که ما پیشتر فکر می‌کردیم.

در این آزمایش، از ۱۷۴ بزرگسال خواسته شد تا در حالی که از فعالیت‌های مغزی آن‌ها اسکن گرفته می‌شود، کار‌های متفاوتی را انجام دهند. هیچ کدام از کار‌هایی که از این افراد خواسته شده بود، مرتبط با مسائل سیاسی نبودند. حتی با آن که از شرکت کنندگان خواسته شده بود تا از فکر کردن به هرچیزی اجتناب ورزند؛ با وجود این، تحلیل‌های مغزی این افراد، راز دیدگاه سیاسی آن‌ها را بر ملا کرد.

جیمز ویلسون، استادیار روانپزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه پیترزبورگ در این باره گفت: حتی بدون هیچ گونه محرکی، اتصال کاربردی مغز می‌تواند به ما در پیش بینی جهت گیری سیاسی فرد کمک کند.

در این آزمایش، سه کار از هشت کاری که از شرکت کنندگان خواسته شده بود، ارتباط شدیدی را با دیدگاه سیاسی فرد نشان دادند. این سه کار شامل «آزمون همدلی»، «آزمون حافظه رویدادی» (حفظه اپیزودیک) و «کار مبتنی بر پاداش» می‌شد که طی آن شرکت کنندکان می‌توانستند بر اساس آن که یک دکمه را چه میزان سریع فشار می‌دهند، برنده یا بازنده شوند.

نتایج آزمون همدلی، همبستگی زیادی با داشتن «دیدگاه اعتدالی» در فرد داشت؛ در حالی که «کار مبتنی بر پاداش» دیدگاه‌های «بسیار لیبرال» و یا «بسیار محافظه کار» را در فرد پیش بینی می‌کرد.

اسکن مغزی با قابلیت لو دادن تمایلات سیاسی

جیمز ویلسون در این باره گفت: نتایج آزمون همدلی نشان می‌دهند اندیشه‌های سیاسی ممکن است ارتباط نزدیکی با احساسات و پاسخ‌های احساسی داشته باشند.

نتایج این آزمایش، اواخر ماه مه ۲۰۲۲ در مجله «PNAS Nexus» منتشر شده است.

منبع: یاهو نیوز