کدام روش برای جوان سازی پوست بهتر است؟

نمی‌توان انکار کرد که پوست جوان و بدون نقص، یکی از مهم‌ترین معیارهای زیبایی صورت است. خوشبختانه امروزه روش‌های جوانسازی پوست بسیار متنوع و کارآمد شده‌اند و کسانی که دوست دارند روند پیری پوستشان را معکوس کنند، گزینه‌های زیادی درپیش خواهند داشت. برای آشنایی بیشتر با این روش‌ها با ما همراه باشید.

 

روش‌های جوانسازی پوست

مراقبت از پوست و درمان‌های کلینیکی رفع نقایص پوستی روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شوند. امروزه روش‌های تهاجمی و غیرتهاجمی زیادی برای مقابله با مشکلات پوستی ابداع شده‌اند که می‌توانند آسیب‌های ناشی از گذر عمر، آفتاب سوختگی، اسکار، آکنه و موارد دیگر را درمان کنند.

روش‌های غیرتهاجمی کلینیکی نسبت به گذشته پیشرفت زیادی کرده‌اند و کسب نتیجه فوری، دوره نقاهت کوتاه و ایجاد ظاهر طبیعی مهم‌ترین مزایای این روش ها به حساب می‌آیند. در ادامه با بخشی از این روش‌ها آشنا خواهیم شد:

  • لایه برداری شیمایی

لایه‌برداری یکی از روش‌های جوانسازی پوست به شمار می‌آید که اتفاقا بسیار کارآمد و موثر است. این روش می‌تواند اسکارهای سطحی، لکه‌های ناشی از افزایش سن و تغییر رنگ پوست را درمان کند.

در این روش، محلولی اسیدی روی پوست گذاشته می‌شود. این محلول سلول‌های پوست را حل می‌کند و لایه بالایی اپیدرم را کامل برمی‌دارد. این روش لایه‌های بیرونی پوست را برمی‌دارد تا سطح پوست برای بازسازی تحریک شود. تحریک کلاژن سازی و تقویت آن در پوست هم با لایه‌برداری شیمیایی امکان‌پذیر است.

میزان نفوذ و عمق لایه‌برداری پوست شما به نوع مشکل پوستی و قدرت اسید مورد استفاده پزشک بستگی دارد.

301

  • بوتاکس

تقریبا ممکن نیست از روش‌های جوانسازی پوست حرف بزنیم و اسم بوتاکس به میان نیاید. تزریق بوتاکس یکی از محبوب‌ترین درمان‌های ضدپیری پوست در حال حاضر است. این روش درعین تاثیرگذاری چشمگیر، مقرون به‌صرفه است و نسبتا کم‌خطر است.

پزشکان در این روش با تزریق هدفمند سم بوتولینوم، چین و چروک‌های پوست را به‌صورت موقت صاف می‌کنند. این سم ماهیچه‌های هر قسمت را به‌صورت موقت فلج می‌کند و کند شدن حرکات ماهیچه در قسمت موردنظر، منجر به نرم و صاف شدن چروک‌های آن قسمت خواهد شد.

 ناحیه چشم، گردن، خطوط اخم و لبخند و پیشانی از متداول‌ترین نواحی هستند که در درمان با بوتاکس هدف قرار می گیرند.

  • میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یکی از درمان‌های محبوب در اسکار آکنه و یکی از روش‌های جوانسازی پوست است. در این روش درمانگر با استفاده از سوزن‌های بسیار ریز به پوست آسیب می‌رساند تا تولید کلاژن و الاستین تحریک شود.

خراش ناشی از میکرونیدلینگ بسیار ریز و سطحی است و به سرعت برطرف خواهد شد. گاهی پزشک از ترکیب این روش و استفاده از هیالورونیک اسید یا اسید اسکوربیک، تاثیرگذاری آن را افزایش می‌دهد.

این روش نبستا بدون خطر و ارزان است و می‌تواند تاثیر خفیف تا متوسطی روی اسکارهای پوست بگذارد. قرمزی ناشی از میکرونیدلینگ عموما بعد از یکی دو روز ازبین می‌رود و اثری از آن باقی نخواهد ماند.

  • تزریق فیلر

تزریق فیلر یکی دیگر از روش‌های جوانسازی پوست است که قدمت ابداع آن به 20 سال می‌رسد. ابداع فیلر انقلابی در درمان چین‌ و چروک و کاهش حجم آن‌ها محسوب می‌شود.

در این روش، از موادی بر پایه هیالورونیک اسید استفاده می‌شود و با تزریق این مواد به پوست، با روند پیری پوست مقابله خواهد شد. تزریق فیلر می‌تواند:

  • باعث افزایش حجم گونه شود،
  • گودی زیر چشم را پر کند،
  • خط فک را اصلاح کند و ظاهر آن را بهبود بخشد،
  • باعث پر شدن چروک‌های صورت شود،
  • لب‌ها را پر کند،
  • خطوط عمودی صورت را کاهش دهد.

البته ناگفته نماند که اثر درمانی فیلر موقتی است و برای آنکه نتیجه بهتری بگیرید، باید درمان را به‌صورت دوره‌ای تکرار کنید. معمولا توصیه می‌شود که برای لب‌ها هر 4 تا 6 ماه یک‌بار و برای خطوط بینی، گونه و چروک‌ها هر 12 ماه یک‌بار این عمل را تکرار کنید.

عواملی مانند ورزش، کشیدن سیگار، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، دمای محیط، لیزر و درمان‌های مبتنی بر RF می‌توانند بر سرعت تجزیه هیالورونیک اسید تاثیر بگذارند و دوره شارژ آن را کوتاه‌تر یا بلندتر کنند.

  • لیزرهای غیرسایشی

برخلاف لیزرهایی که عمل لایه‌برداری را انجام می‌دهند و سطح پوست را از بین می‌برند تا پوست جدیدی ایجاد و کلاژن‌سازی تحریک شود، فناوری لیزرهای غیرسایشی ب گرم کردن سطح زیرین پوست آن را به تحریک کلاژن تشویق می‌کنند.

فناوری لیزرهای غیرسایشی یکی دیگر از روش‌های جوانسازی پوست است که به بازیابی سفتی و طراوت پوست کمک خواهد کرد. البته ناگفته نماند که اثر درمانی این لیزرها تدریجی‌تر از نوع سایشی است، درعوض اثرات ماندگارتری دارند.

به‌طور متوسط چند ماه طول می‌کشد تا شما شاهد اثر درمانی این روش باشید و دوره نقاهت آن هم نسبتا طولانی‌تر است. معمولا چند هفته طول می‌کشد تا ورم ناشی از این روش فروکش کند؛ البته این دوره نسبت به بدن شما و شرایط زندگی‌تان متفاوت خواهد بود. میزان اثرگذاری این روش هم نسبت به سبک زندگی و ژنتیک هر فرد متفاوت است.

302

  • لیفت صورت

با افزایش سن، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و بافت‌های صورت حجم خود را از دست می‌دهند. این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا چین و چروک‌های پوست عمیق‌تر و پوست شل و آویزان شود. لیفت صورت برای درمان همین مشکلات، پیشنهاد می‌شود. 

البته این فرآیند بخشی طبیعی از افزایش سن است اما بسیاری از افراد دوست ندارند که چنین ظاهری داشته باشند. لیفت صورت بهترین گزینه برای درمان این عوارض و یکی دیگر از روش‌های جوانسازی پوست است.

جراحی لیفت صورت یکی از جراحی‌های پیچیده پوست و زیبا است که به دانش و تجربه عمیقی در آناتومی نیاز دارد. جراح موردنظر برای انجام این روش باید مهارت زیادی داشته باشد و بتواند از پس روش‌های درمانی ظریف بربیاید. اصولا لیفت صورت به دو روش انجام می‌شود: مینی لیفت و لیفت استاندارد صورت.

افرادی که درجات خفیفی از چروک و افتادگی را تجربه کرده‌اند کاندیدای مناسبی برای جراحی مینی لیفت صورت هستند. این روش کمتر تهاجمی است و با برش‌های کوتاه‌تری انجام می‌شود.

لیفت استاندارد، گسترده‌تر و عمیق‌تر از مینی لیفت است و بیشتر برای کسانی کاربرد دارد که چروک‌های عمیق و وسیع‌تری دارند. درنهایت این پزشک شماست که باید درمورد نوع جراحی موردنیازتان تصمیم بگیرد.

  • بازسازی پوست با لیزر

لایه‌برداری پوست با لیزر یکی از روش‌های موثر در جوانسازی پوست است. این روش درمانی می‌تواند مشکلاتی مانند چین و چروک، لکه‌های ناشی از افزایش سن، لکه‌های خورشیدی، قرمزی، روزاسه، اسکار آکنه و اسکارهای قدیمی را درمان کند.

این متد برای درمان چین و چروک‌های متوسط تا عمیق بسیار کارآمد است و می‌تواند ناهمگونی پیگمنت پوست، بافت و شلی آن را درمان کند. لایه‌برداری با لیزر حتی در درمان زگیل، خال‌های رنگدانه‌ای و واریس عنکبوتی هم موثر است.

تشخیص نوع لیزر و دستگاه آن، برعهده پزشک شماست و او نسبت به مشکلی که دارید بهترین درمان را پیشنهاد خواهد کرد.

جمع بندی

داشتن پوست شفاف و جوان، بسیار وسوسه‌کننده است. آنقدر وسوسه‌کننده که بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند با صرف هزینه‌های هنگفت و تلاش‌های زیاد به آن دست پیدا کنند.

این دغدغه کاملا قابل درک است ما یادتان باشد که بهتر است قبل از هر اقدامی درمورد روش انجام کار و درمان با پزشکی خبره مشورت کنید و اجازه بدهید که او درباره روشی که برایتان کاربرد دارد تصمیم بگیرد. به این ترتیب مطمئن خواهید شد که اولا بدون نتیجه هزینه نکرده‌اید و ثانیا بهترین نتیجه را گرفته‌اید.

مسئله آخری که باید به ان اشاره کنیم، صبر و شیکبایی در درمان است. همه درمان‌های پوست و زیبایی برای کسب نتیجه به صبر نیاز دارند و باید سطح انتظارات خود را نسبت به نتیجه نهایی به حد معقولی کاهش دهید. به این ترتیب می‌توانید تجربه بهتری را در درمان به دست بیاورید.