آبله میمون پتانسیل ایجاد مشکلات قلبی را دارد

آبله میمون یک بیماری است که توسط ویروس آبله میمون ایجاد می‌شود، که بخشی از همان خانواده ویروس عامل آبله است , باعث ایجاد جوش یا تاول در دست ها، پاها، صورت، اندام‌های تناسلی و سایر قسمت‌های بدن می‌شود.

آبله میمون اولین بار در ماه مه ۲۰۲۲ در اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا و سایر کشور‌های غیر بومی گزارش شد و موارد آن در حال افزایش است.

میوکاردیت، التهاب عضله قلب، معمولاً توسط یک عفونت ویروسی ایجاد می‌شود.

میوکاردیت قبلاً با عفونت آبله، یک ویروس تهاجمی همراه بود و نویسندگان مطالعه موردی گفتند که با برون یابی ، ویروس آبله میمون می‌تواند برای بافت میوکارد تروپیسم داشته باشد یا باعث آسیب ناشی از سیستم ایمنی به قلب شود.

جولیا گراپسا گفت: از طریق این مطالعه موردی مهم، ما در حال توسعه درک عمیق تری از آبله میمون، میوکاردیت ویروسی و نحوه تشخیص دقیق و مدیریت این بیماری هستیم.

نویسندگان این مطالعه از نقشه برداری CMR( یک ابزار تصویربرداری جامع) برای کمک به تشخیص میوکاردیت استفاده کرده اند.

بیمار پنج روز پس از شروع علائم آبله میمون، از جمله ضعف، میالژی، تب و ضایعات متورم متعدد در صورت، دست‌ها و اندام تناسلی به کلینیک بهداشتی مراجعه کرد. عفونت مثبت آبله میمون با نمونه سواب PCR از ضایعه پوستی تایید شد.

بیمار سه روز بعد به بخش اورژانس مراجعه کرد و احساس گرفتگی قفسه سینه را گزارش کرد که از بازوی چپ منشأ می‌گرفت.بیمار پس از معاینه معمول اولیه با شک بالینی میوکاردیت حاد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد.

ECG یا نوار قلب اولیه ریتم سینوسی با ناهنجاری‌های غیراختصاصی رپلاریزاسیون بطنی را نشان داد و آزمایش‌های معمول آزمایشگاهی سطوح بالای پروتئین واکنش‌گر C، کراتین فسفوکیناز (CPK)، تروپونین I با حساسیت بالا و پپتید ناتریورتیک مغز (BNP) را نشان داد که همگی می‌توانند نشان دهنده آسیب استرس باشند.

نتایج مطالعه رزونانس مغناطیسی قلبی (CMR) که بر روی بیمار انجام شد با التهاب میوکارد و تشخیص میوکاردیت حاد مطابقت داشت.

آنا ایزابل پینیو متخصص قلب و عروق در مرکز بیمارستان دانشگاه سائو جوائو در پرتغال و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: این مورد، درگیری قلبی را به عنوان یک عارضه بالقوه مرتبط با عفونت آبله میمون نشان می‌دهد. 

آبله میمون پتانسیل ایجاد مشکلات قلبی را دارد

ما معتقدیم که گزارش این رابطه بالقوه می‌تواند آگاهی بیشتر جامعه علمی و متخصصان سلامت را در مورد میوکاردیت حاد به عنوان یک عارضه احتمالی مرتبط با آبله میمون افزایش دهد.

ممکن است برای نظارت دقیق بیماران مبتلا برای تشخیص بیشتر عوارض در آینده مفید باشد.

بیمار مورد مطالعه، پس از یک هفته با بهبودی کامل ترخیص شد.

نویسندگان گفتند: تحقیقات بیشتری برای شناسایی رابطه بین آبله میمون و آسیب قلبی مورد نیاز است.

آبله میمون از طریق تماس نزدیک با ضایعات، مایعات بدن یا قطرات تنفسی منتقل می‌شود.علاوه بر راش، علائم ممکن است شامل تب، لرز، تورم غدد لنفاوی، علائم تنفسی و درد‌های عضلانی باشد.بیشتر عفونت‌ها خفیف هستند و علائم می‌توانند بین دو تا چهار هفته ادامه داشته باشند. واکسیناسیون برای افرادی توصیه می‌شود که در معرض این ویروس قرار گرفته اند یا احتمال می‌رود.

آبله میمون پتانسیل ایجاد مشکلات قلبی را دارد

منبع: سایت مدیکال اکسپرس