سبک زیستی عفیفانه در مساله حجاب و عفاف / نقش خانواده در فراهم کردن محیط های عفیفانه

 زاهره سادات میرجعفری پژوهشگر پسادکتری مطالعات زنان، عضو ستاد راهبری حجاب و عفاف حوزه های علمیه در ارتباط حجاب و عفاف و نمایشی بودن برخی از فعالیت های فرهنگی نوشتند: هفته حجاب و عفاف باهمه نمایشی بودن برخی فعالیتهای فرهنگی و برگزاری جشنواره های متعدد نشانگر زنگ خطری برای فقدان سیاست های فرهنگی یکپارچه و مستمر بدور از افراط و تفریط دارد. امروزه معضلات اجتماعی از پیچیدگی و گستردگی خاصی برخوردارند و قطعا راهکارهای مقابله با آن هم بایداز تنوع، ظرافت و هوشمندی ،هدفمندی برخوردار باشد . اما در اغلب سیاستگذاری ها یا برنامه ریزی های فرهنگی سیر تکاملی منسجم و مداومی دیده نمی‌شود یا به بخشی از این عوامل بصورت موقت پرداخته میشود و چون نظام جامعی وجود نداردبعد ازمدتی رها می گردد.

ایشان افزودند: درمساله حجاب و عفاف هم این مشکل وجود دارد زیرا سیاستگذاری کلان جامعه باید منجر به حاکمیت سبک زیستی عفیفانه در جامعه منجر شود. دراین سبک زندگی نگرش و بینش، رفتار و گفتار وحرکات افراد ، ارزش ها و ملاک های فرهنگی، مشوقهای اجتماعی و سازمانی و رسانه ای باید در جهت گسترش رفتارهای عفیفانه باشد. در تحولات سریع مدرنیته شاهد حاکمیت ارزشهای لیبرالی از طریق حکمرانی رسانه ای هستیم که ابعاد وسیعی از زندگی فردی، تربیتی اخلاقی ،خانوادگی و اجتماعی جامعه ما را تحت تاثیر قرارداده است.

دکتر میرجعفری اینگونه نگاشت: طبیعتا نگرش و جهان بینی افراد نسبت به فلسفه زندگی و خلقت انسان در نوع تعاملات وی با افراد دیگر تاثیرگذار خواهدبود. وقتی مادی گرایی، آزادی شخصی، فردگرایی، لذت طلبی و راحت گرایی ، مسئولیت گریزی و هنجار گریزی در جامعه ارزش تلقی گردد ملاک های انسانی، نوع دوستی وجامعه گرایی تنزل می یابد، در این بین سرمایه اجتماعی افراد در حد تعلقات مادی و جسمی محدود میگردد. بدن به مثابه رسانه هویت و تغییر شالوده اجتماعی هویت از حوزه تولید به مصرف و بصری شدن نمادهای منزلت و هویت در فرهنگ کلان شهرها از تبعات حاصل از این نگرش است. این مساله در علم جامعه شناسی بدن از نظر جامعه شناسانی مثل بوردیو و فوکو پرداخته شده تا جایی که فوکو در آثارش مفصلا به چگونگی سلطه کنترل و نظارت بیرونی بر نظارت درونی می پردازد.

 سبک زیستی عفیفانه در مساله حجاب و عفاف / نقش خانواده در فراهم کردن محیط های عفیفانه

حال باید دید در جامعه این چنینی چگونه میتوان ارزشهای ایرانی اسلامی را حفظ کرد؟ آیا در جهت اصلاح نگرشی نسبت به ارزش حجاب و عفاف و فواید جسمی و روحی آن چقدر نسل جوان را از کودکی آگاهی داده ایم. در حقیقت اصلاح سبک زندگی مبتنی برحفظ ارزشهای اسلامی که توجه جامعی به ملاک های زیست عفیفانه داردو هم اصلاح نگرشی به فلسفه زندگی و حقیقت این دنیا و کسب لذات دنیوی و پاداش اخروی دارد ونگاهی که مبتنی باورهای توحیدی متقن، انسان را در برابر خود، دیگران، عالم هستی و خداوند مسئول می داند،جامعترین راه است علاوه برآن تاکید برسبک تربیت نسل مقاوم در برابر محرک های بیرونی به عنوان موثرترین روش خود کنترلی نیاز به همراهی جمعی دارد و گرنه خویشتن داری در چنین جامعه ای بسیار سخت می گردد .

برای مثال همه می دانیم که نوشابه ضرر دارد. اما همه می دانیم که نوشیدنش لذت هم دارد یا دکتری که می داند سیگار ضرر دارد اما ازاین کار لذت می برد در واقع خودکنترلی قوی ندارد یا بدنبال لذت آنی است در حالی که لذت فانی را فدای آن می کند ……. متاسفانه این نگاه ها در فضاهای مختلفی تاثیرگذاری دارند.

این نگاه را در عدم تمایل به ازدواج، و تامین نیازهای جنسی و عاطفی از مسیرهای دیگر، عدم تمایل به فرزندآوری و … می توان در کنار سایر عوامل موثر، پیگیری کرد. علاوه برآن تحمیل سبک زندگی رسانه ای مبتنی بر عدم رعایت مرزهای خصوصی و عمومی ،آزادی حداکثری و استفاده ابزاری از بدن ، حفظ حیا و حریم شخصی و اجتماعی بسیار سخت ودشوار شده است وبرای این مهم باید چاره ای متقن در فضای حکمرانی رسانه ای اندیشیده شود تا حقوق شهروندی افراد لطمه نبیند.

در پایان دکتر زاهره سادات میرجعفری بیان داشتند: درمیان نقش تربیتی خانواده در فراهم کردن محیط های عفیفانه برای حفظ حریم حداکثری و درعین حال پرورش عزت نفس صحیح در کودکان، برنامه ریزی با نشاط خانواده برای اوقات فراغت جوانان، فراهم اوردن محیط شاد وگرم خانوادگی و رابطه صحیح والدین و فرزندان بخصوص رابطه دختران و والدین در اعتلای زمینه های زیست عفیفانه بسیار اهمیت دارد.

همچنین مولفه عزت اجتماعی افراد عفیف و محجبه همراه با ایجاد مشوقهای اجتماعی و سازمانی و معرفی الگوهای برتر در تحرک مثبت اجتماعی استقبال به این سبک زندگی بسیار تاثیر گذار خواهدبود که این وظیفه علاوه بر حلقه های میانی برعهده نهادهای حاکمیتی و فرهنگی هم هست.

نیازمند تولید_علمی، #تولید_محتوا و #ارائه_درست معارف الهی هستیم . همچنین تبیین و روشنگری و تبلیغ درست این ارزش الهی از دیگر اصولی است که باید رعایت شود.در این میان وظیفه کنشگری مبلغان حوزه های علمیه و برقراری ارتباط موثر با جوانان از طریق تاثیر عملی و قلبی نباید فراموش گردد.

زاهره سادات میرجعفری پژوهشگر پسادکتری مطالعات زنان، عضو ستاد راهبری حجاب و عفاف حوزه های علمیه