پلیس حافظ امنیت است نه تولید کننده امنیت

سردار مرتضی طلایی رئیس پلیس اسبق تهران بزرگ  درخصوص عملکرد پلیس در بحث امنیت اجتماعی و هجمه‌هایی که در این رابطه به پلیس وارد می‌شود اظهار داشت: یکی از مهمترین وظایف پلیس برقراری امنیت اجتماعی در جامعه است. 

اخبار اجتماعی -رئیس پلیس اسبق تهران بزرگ به مولفه‌های مختلف امنیت از جمله امنیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... پرداخت و تصریح کرد: تا امنیت اجتماعی فراهم نباشد بقیه وجوه امنیت نیز تامین نمی‌شود پس می‌توان گفت زیربنا، امنیت اجتماعی است. 

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران به تعریف امنیت اجتماعی پرداخت و افزود: امنیت اجتماعی یعنی اینکه هر شهروندی احساس کند که با حضور پلیس از هر گزند و آسیبی در امان بوده و ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی‌اش محفوظ است و کسی حق تعدی و تعرض به او را ندارد. 

سردار طلایی تصریح کرد: در واقع می‌توان گفت که حاکمیت قانون، حاکمیت ارزش‌های اجتماعی و حاکمیت ارزش‌های معنوی و اخلاقی در جامعه و صیانت از آنها در حوزه امنیت اجتماعی تعریف می‌شود که از جمله مهمترین وظایف پلیس است. 

وی به عملکرد پلیس در حوزه عفاف و حجاب و امنیت اجتماعی اشاره و بیان داشت: نشانه‌ای از اقتدار پلیس این است که بتواند در صیانت از امنیت اجتماعی ایفای نقش کند؛ حالا یکی از مصادیق آن عفاف و حجاب است و البته مولفه‌های دیگری هم دارد؛ هرچند که عنوان امنیت اجتماعی جامعیت دارد. 

رئیس پلیس اسبق تهران بزرگ با بیان این مطلب که معتقد است که امنیت اجتماعی را باید نهادهای تربیتی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و نظام خانواده تامین کنند، تصریح کرد: پلیس نگهدارنده و حافظ امنیت است نه تولیدکننده امنیت؛ این را باید گفت که ما کوتاهی کردیم که امروز امنیت اجتماعی دچار چالش و آسیب شده و در نهایت پلیس ناچار به مداخله در آن می‌شود. 

سردار طلایی تصریح کرد: اگر نهادهای تربیتی، آموزشی،‌فرهنگی،‌ اقتصادی، سیاسی و خانواده وظایف خود را به درستی انجام می‌دادند امنیت اجتماعی در جای خود قرار داشت و نیازی به مداخله پلیس برای نگهداری و صیانت از آن نبود. 

فرمانده اسبق پلیس تهران به هجمه‌‌های وارده به ناجا اشاره و اعلام کرد: باید توجه کرد همان‌هایی که در تولید امنیت اجتماعی کوتاهی کرده و به وظایفشان عمل نمی‌کنند، همان‌ها جزو دسته‌ای هستند که اگر روزی پلیس بر حسب وظیفه‌اش به ناچار، برای صیانت از امنیت اجتماعی ورود پیدا کند آن را به چالش کشیده و زیر سؤال می‌برند؛ غافل از اینکه این افراد بر سر شاخه درختی نشسته‌ و زیر پای خود را خالی می‌کنند. 

وی گفت: اگر اقتدار پلیس در جامعه آسیب دید و پلیس از آن صلابت و اعتبار لازم برخوردار نبود و خدای نکرده اعتماد عمومی به پلیس دچار آسیب شد در چنین شرایطی سایر مولفه‌های امنیت هم متاثر از آسیب به اقتدار پلیس، آسیب می‌بینند. 

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: ما معتقدیم اقتدار پلیس یعنی امنیت؛ اقتدار پلیس یعنی اینکه بتوان بدون هیچ دغدغه‌ای در جامعه زندگی کرد و نگران هیچ تعرضی به هیچ یک از حوزه‌های امنیتی خود نشد؛ بنابراین باید این اقتدار همواره پابرجا بماند.