اولین درمان اولتراسوند برای بیماری پارکینسون

فناوری اولتراسوند یا سونوگرافی متمرکز می‌تواند به طور ایمن برای ارائه درمان به مناطق مورد نظر مغز در بیماران مبتلا به پارکینسون استفاده شود.

دکتر نیر لیپسمن، یکی از نویسندگان این مطالعه و عضو مرکز علوم بهداشتی Sunnybrook در تورنتو می‌گوید: نتایج اولیه ما اولین گام هیجان انگیز و حیاتی در ارائه درمان‌های کم تهاجمی به مناطق کلیدی مغز است که نقش مهمی در ایجاد بیماری پارکینسون دارند.

بر اساس این گزارش استراتژی‌های مدیریت فعلی برای بیماری پارکینسون شامل دارو‌ها و جراحی مغز و اعصاب تهاجمی‌تر است. اولتراسوند یا سونوگرافی متمرکز روشی کمتر تهاجمی و هدفمند است و می‌تواند روش درمان اختلالات مغزی را در آینده تغییر دهد.

محققان گفته اند که از فناوری سونوگرافی متمرکز با هدایت MRI و با شدت پایین برای شکستن سد خونی مغزی استفاده کرده اند؛ یعنی سلول‌هایی که از مغز در برابر سموم محافظت می‌کنند، اما همچنین از رسیدن دارو‌های بالقوه مفید به جایی که لازم است جلوگیری می‌کنند.

معمولاً درمان‌ها نمی‌توانند از سد خونی مغزی عبور کنند، زیرا ترکیبات شیمیایی بیش از حد بزرگ هستند. در برخی موارد، جراحی مغز باز برای کمک به مدیریت علائم پارکینسون مورد نیاز است.

آزمایش فاز اول درمان جدید شامل ۴ بیمار با میانگین سنی ۵۴ سال بوده است. بیماران ۳ دوز درمانی و سونوگرافی متمرکز را هر دو هفته در سمتی از مغز دریافت کردند که بیشتر تحت تأثیر بیماری قرار گرفته بود.

بیماران به مدت ۳ و ۶ ماه تحت نظر قرار گرفتند و محققان نتایج مثبتی را برای رسیدن به مهاجم‌ترین مناطق مغز با کمک اولتراسوند رصد کردند.

اولین درمان اولتراسوند برای بیماری پارکینسون

منبع: alsaa.net