سلامت و بهداشت از جمله نیاز‌های حیاتی مردم است

کمال حیدری در سمینار مدیران مراکز مطالعات و دفاتر توسعه آموزش دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور؛ با محوریت آموزش جامعه نگر و پاسخگو، درخصوص نحوه تعامل معاونت‌های آموزشی و بهداشت برای تحقق پاسخگویی اجتماعی، گفت: موضوع آموزش جامعه نگر و پاسخگو مقوله بسیار مهمی است که امیدوارم با بهره گیری از نقطه نظراتی که در این سمینار مطرح شد، به آن‌ها دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه برای تدوین هر برنامه‌ای بر افق‌های بالادستی تاکید شده است، گفت: افق‌های بالادستی برای نیل به اهداف یک سری ابزار تعریف کرده اند و ابزار ما در حوزه سلامت و بهداشت، نیروی انسانی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، موضوعاتی همچون سالمندی، پزشکی خانواده، سواد سلامت، فرزندآوری، جمعیت، پیشگیری از بیمارها، تغذیه و ... را از جمله محور‌هایی عنوان کرد که نیازمند دید جامعه نگر و پاسخگو هستند.

وی گفت: بیشترین رویکرد ما در حوزه سلامت "درمان" و "سلامت از دست رفته" است، درحالیکه بهداشت بر درمان مقدم است و اگر بخواهیم تعریف درستی از سلامتی مطرح کنیم، با چهار بعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی روبرو هستیم، اما تمام انرژی مان صرف بعد جسمی می‌شود، درحالیکه بعد اجتماعی، روانی و معنوی بسیار مهم بوده و حتی بر روی بعد جسمانی نیز تاثیر مستقیم می‌گذارند.

سلامت و بهداشت از جمله نیاز‌های حیاتی مردم است

دکتر حیدری بر تربیت فارغ التحصیلان علوم پزشکی براساس نیاز‌های روز جامعه تاکید کرده و گفت: آموزش‌ها باید به نحوی باشند که نیاز‌های جامعه را پاسخ دهند و سلامت و به خصوص حوزه بهداشت نیز از جمله نیاز‌های حیاتی و اولویت دار مردم است.