رنگ سال 2023| رنگ سال چگونه انتخاب می شود؟

رنگ سال 2023 در صنعت مد و مدگرایی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطلب از افکارنیوز به بررسی رنگ سال 2023 می پردازیم.

رنگ چه ناشی از رنگدانه رنگی باشد چه نور رنگی یک اثر فیزیولوژیک است که در شبکیه ایجاد می شود جایی که سلول های مخروطی می توانند تجزیه تحلیل رنگی انجام دهند ونمی توان این موضوع را انکار کرد که احساسی است که فقط در مغز یا سیستم عصبی موجودات زنده وجود دارد.

رنگ سال 2023| رنگ سال چگونه انتخاب می شود؟
رنگ سال 2023 پنتون

آیا تا به حال جهان بدون رنگ را تصور کرده اید؟ جهان بدون رنگ یک جهان کاملا درهم و غیرقابل پیش بینی و حتی خطرناک است نامگذاری رنگ ها به دهه ۱۹۶۰ برمی گردد زمانیکه انسان شناسان تصمیم گرفتند که برای رنگ نام انتخاب کنند.

در تحقیقات آنها مشخص شد که در اکثر زبان ها دو رنگ سفید (روشن) و سیاه (تیره) وجود دارد. آنها ۹۸ زبان را مورد بررسی قرار دادند که از بین این زبان ها بیشترین تعداد اسم رنگ یا یازده اسم ازجمله سیاه سفید قرمز نارنجی زرد سبز آبی بنفش صورتی قهوه ای و خاکستری در زبان انگلیسی یافت شد.

همانطور که گفته شد تصور دنیا بدون رنگ تقریبا غیر ممکن است و رنگ ها از عوامل محرک ذهن انسان هستند .حالا به اینجا می رسیم که اولین رنگ ها چه بوده اند و یا چگونه ساخته شده اند برای پاسخ به این سوال باید به سراغ تاریخچه پیدایش رنگ ها بر ویم .

تاریخچه پیدایش رنگ ها

اساس برخی رنگ ها مواد طبیعی است که در طبیعت هم یافت می شود. پنج رنگ سیاه و سفید زرد قهوه ای و قرمز اولین رنگ های شناخته شده است که توسط بشر مورد استفاده قرار گرفته است چون انسان ها برای اولین بار به کمک خاک و ذغال و چربی سوخته حیوانات توانستند نقاشی هایی  طراحی کنند.

شناخت و پیدایش رنگ‌ها در فرهنگ‌ها و در میان اقوام مختلف کمی با یک‌دیگر متفاوت بوده است. علاوه بر افرادی که در این مقاله دستاوردهایشان را مورد بررسی قرار دادیم، زنان و مردان بسیار دیگر نیز در زمینه شناخت رنگ‌ها و تکامل آن‌ها اثرگذار بوده‌اند.

رنگ سال 2023

در نتیجه تلاش‌های این افراد و اطلاعاتی که از خود به جای گذاشتند، مدل‌های رنگی مختلفی به وجود آمدند که برای کاربری‌های متفاوت مناسب تاریخچه پیدایش رنگ ها کمک می‌کند تا دید کامل‌تری به رنگ‌هایی که استفاده می‌کنیم داشته باشیم.

این که بدانیم هر رنگ چگونه پدید آمده و چه اثراتی دارد، کمک می‌کند در شرایط مناسب‌تری آن‌را به کار ببریم.

علم رنگ را گاهی اوقات رنگ آمیزی می نامند و رنگ توانایی تغییر روان انسان را دارد. دلیل این امر این است که هر یک از رنگ ها با مفاهیم خاصی همراه هستند و مفاهیم خاصی دارند. و از طریق «آزمون های رنگی» می توان حالات عاطفی و فکری فرد را نشان داد.

چند سالی است که می شنویم رنگ سال انتخاب شد یا به نوعی مد شد که این موضوع سلیقه ای و اتفاقی نیست در واقع انتخاب شدن رنگ سال روند خاصی دارد و سوالی که ذهن افراد را درگیر می کند این است که این رنگ چگونه انتخاب می شود؟

موسسه پنتون چگونه تاسیس شد؟

لارنس هربرت که یک فارق التحصیل شیمی بود تصمیم گرفت که یک سیستم برای استاندارد کردن رنگ ها طراحی کند درواق این سیستم به این شکل طراحی شده است که به هر رنگ، به این ترتیب، عددی اختصاص داده می‌شد و دیگر قضاوت متغیر مردم، باعث نمی‌شد که رنگی با رنگ دیگر اشتباه گرفته شود.

متعاقب این کار، آقای لارنس شرکتی را تأسیس کرد و نامش را پنتون Pantone گذاشت. پنتون به معنی «همه رنگ‌ها» است. (پن یعنی همه و تون هم معنی رنگ را می‌دهد).

رنگ سال 1402

به زودی این شرکت با تبلیغ در هفته‌های مد نیویورک برای خود، شهرتی کسب کرد. سپس پای هدایا و اشیای با برند و مارک پنتون به میان آمد و پس از آن فروشگاه‌ها و بوتیک‌هایی با این برند، پا گرفتند. حتی کافه‌تریایی در موناکو تأسیس شد که اغذیه را بر اساس رنگ، به مشتری‌ها پیشنهاد می‌کرد. این کالاها یا اغذیه البته واقعا توسط خود پنتون تولید نمی‌شدند، اما تحت مجوز و لیسانس این شرکت تولید و توزیع می‌شدند

گاهی، فراگیر شدن استفاده از یک رنگ سال زمان‌بر می‌شود و مدت بیشتری طول می‌کشد تا رنگ در اذهان و سلایق مردم جا بیفتد.

درباره موسسه پنتون بدانید

موسسه رنگ پنتون به شرکت ها کمک میکند که در مورد رنگ برای مارک ها یا محصولات خود تصمیمات آگاهانه بگیرند و در توسعه و پیشرفت استراتژی رنگ که بر اساس نیازهای منحصر به فرد هر شرکت است آن ها را هدایت میکند.

پیش بینی ترند رنگی، که در واقع شرکت پنتون به عنوان تعیین‌کننده‌ی غیررسمی رنگ سال، شهرت جهانی دارد. طراحان مد و بسیاری از صنایع مصرف کننده، میتوانند با استفاده از رنگ های اعلام شده توسط موسسه ی پنتون برای طراحی های محصولات خود برنامه ریزی کنند.

ایجاد رنگ تخصصی برای حمایت از هویت برند شما در برابر دیگر برند ها، که اینکار با استفاده از روانشناسی رنگ ها صورت میگیرد.

تولید رنگ های سفارشی برای هر صنعت ازجمله ( رنگ های کاغذ، رنگ های پلاستیک، رنگ های نساجی

ارائه ی پالت رنگی پنتون با آغاز هر فصل، که پالتی رنگی مشتمل بر ۱۰ رنگ را برای آن فصل معرفی می‌کند. ناگفته نماند که این رنگ‌ها بر اساس سلیقه‌ی شخصی معرفی نمی‌شوند، بلکه با توجه به تحقیق و آمارگیری و عوامل گوناگون از جمله جنبه‌های روانی، مسایل اقتصادی و سیاسی حاکم ارایه می شود.

پنتون چگونه رنگ سال را انتخاب می کند؟

پنتون هر ساله در همایشی رنگ سال را انتخاب می‌کند و این رنگ، خیلی زود توسط طراحان و صاحبان صنایع پوشاک و مد، مورد توجه قرار می‌گیرد و وارد محصولاتشان می‌شود.

البته پنتون رأسا، دست به انتخاب رنگ سال نمی‌زند و این کار را بعد از نظرخواهی از طراحان دکور و مد، تولیدکنندگان صنعتی و خرده فروشان انجام می‌دهد.

اعلام رنگ سال توسط موسسه ی پنتون از سال ۲۰۰۰ به بعد آغاز شده است. این موسسه دوبار در سال در پایتخت های کشور های اروپایی به میزبانی از نمایندگان گروه های استانداردهای رنگ از ملل مختلف می پردازد. این جلسات به صورت خصوصی برگزار میگردد و جالب است بدانید در اتاقی با دیوارها و وسایل با رنگ سفید مطلق برگزار می شود.

.به طوری که هیچ رنگی وجود نداشته باشد تا ایده ای را تلقین کند. سپس هر کدام از این کارشناسان اشیایی که رنگ های الهام بخش دارند را به سایر همکاران نشان میدهند. پس از سخنرانی ها و گفت وگوها یک رنگ به عنوان رنگ سال آینده، مورد نظر قرار می گیرد و توسط موسسه پنتون اعلام می شود.

رنگ سال ۲۰۲۳ با الهام از خاک خلیج فارس

این شرکت رنگی از خانواده قرمز را با نام «ویوا مگنتو» به عنوان رنگ سال ۲۰۲۳ انتخاب کرده است. رنگ ویوا مگنتو رنگ قرمزی قاطع اما غیرزننده است.

Pantone 18-1750 Viva Magenta متعلق به خانواده سایه های قرمز است و از رنگ قرمز کوشینال الهام گرفته شده است. نوعی حشره وجود دارد که از آن رنگ ها استخراج می شود تا رنگ قرمز کوکینیال را بدست آورند که یکی از با ارزش ترین رنگ ها است. قوی ترین و درخشان ترین رنگ های طبیعی در جهان."

ایزمن مدیر موسسه پنتون درباره انتخاب این رنگ  گفت: رنگ سال آینده "قوی، بی باک و الهام بخش" است. وی افزود: "قرمز جدید با شادی خالص می تپد و تجربیات و ابراز وجود بدون محدودیت را تشویق می کند."

 قرمز پرشین، رنگی بین آبی و قرمز، و طیف گرم و سرد است که یادآور قرمزی خاک خلیج فارس است.

رنگ ۲۰۲۳ ویوا مگنتو رنگی قدرتمند و قرمز متحرکی است که روح سرکش خود را بدون هیچ محدودیتی ابراز کرده و از هر کسی که شور زندگی و روحیه‌ای سرکش در سر دارد، استقبال می‌کند.

نام این رنگ منحصر به فرد؛ قرمز کارمینی است که شجاعانه و بدون هیچ تهاجمی بر هر چیزی چیره می‌شود. قرمز کارمینی با رویکرد «مشت در دستکش مخملی» است که نوید دهنده آینده‌ای روشن برای جهانیان است.