کاهش عوارض بارداری با رژیم غذایی مدیترانه‌ای

زنانی که به رژیم غذایی مدیترانه‌ای پایبند بوده اند، به طور کلی ۲۱ درصد با کاهش خطر ابتلاء به پره اکلامپسی ( فشار خون بارداری)، دیابت بارداری، زایمان زودرس، تولد نوزاد کم وزن و مرده زایی روبه‌رو بودند.

ناتالی بلو، سرپرست تیم تحقیق از مؤسسه قلب اسمیت لس آنجلس، گفت: عوارض نامطلوب بارداری می‌توانند عواقب جدی برای مادر و نوزاد داشته باشند.

وی در ادامه افزود: در حالی که ما هنوز به اطلاعات بیشتری نیاز داریم، به نظر می‌رسد که اتخاذ یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند یک رویکرد سبک زندگی مهم برای جلوگیری از این پیامد‌های نامطلوب باشد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از سبزی ها، میوه‌ها، آجیل، غلات کامل، حبوبات و ماهی است؛ در حالی که مقدار گوشت قرمز و فرآوری شده در آن کم است.

بلو گفت: این رژیم با فشار خون پایین‌تر و سطح گلوکز مطلوب‌تر همراه است؛ بنابراین موجب میزان قند پایین‌تر و مقاومت به انسولین کمتر می‌شود.

برای این مطالعه، بلو و همکارانش اطلاعاتی را در مورد نزدیک به ۷۸۰۰ زن که در یک مطالعه بزرگ مربوط به زنان باردار شرکت کرده بودند، جمع آوری کردند. این زنان که همگی اولین نوزاد خود را به دنیا می‌آوردند، پرسشنامه‌ای را در مورد رژیم غذایی خود در سه ماهه اول بارداری تکمیل کردند.

به طور خاص، افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کردند، خطر ابتلاء به پره اکلامپسی در آن‌ها ۲۸ درصد کمتر بود؛ در حالی که خطر ابتلاء به دیابت بارداری تا ۳۷ درصد کمتر بود.

پره اکلامپسی، فشار خون خطرناک در دوران بارداری، بر قلب مادر فشار وارد می‌کند.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که اگر این عارضه درمان نشود، می‌تواند عوارضی مانند ضعیف شدن عملکرد کلیه و کبد و کاهش خون رسانی به جنین ایجاد کند.

کاهش عوارض بارداری با رژیم غذایی مدیترانه‌ای

به گفته بلو، در کمال تعجب، ارتباط بین فواید رژیم مدیترانه‌ای و کاهش خطر عوارض بارداری در میان زنان ۳۵ ساله و بالاتر قوی‌تر بود.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی، خطر ابتلاء به پره اکلامپسی در زنان بالای ۳۵ سال بیشتر است.

به گفته محققان، این نوع الگوی غذایی به دلیل ترکیبات متنوع موجود در گیاهان مانند فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی به ارتقای سلامت و کاهش خطر بیماری‌های مزمن کمک می‌کند.