جراحی برای کاهش وزن، عمر را زیاد می کند

مطالعه جدید دانشمندان نشان داد، افرادی که تحت یکی از چهار نوع جراحی کاهش وزن قرار گرفتند؛ ۱۶ درصد کمتر در معرض خطر مرگ بودند. کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مرتبط با چاقی، مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت چشمگیرتر بود.

تد آدامز سرپرست تیم تحقیق، استادیار تغذیه و فیزیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه یوتا گفت: بعد از عمل جراحی برای چاقی مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌های مختلف به ترتیب ۲۹ و ۴۳ درصد کاهش یافتند که این بسیار چشمگیر است.

وی افزود: افرادی که جراحی شدند درصد کاهش مرگ و میر ناشی از دیابت بسیار بالایی (کاهش ۷۲ درصدی) را نشان دادند. این مطالعه همچنین نشان داد که افراد جوانی که این جراحی را انجام داده‌اند در معرض خطر بیشتری برای خودکشی هستند.

ادواردو گرونوالد، استاد پزشکی گفت: این مطالعه که در مجله Obesity منتشر شد، یافته‌های مشابه تحقیقات قبلی، از جمله مطالعه ۱۰ ساله در سوئد را که کاهش قابل توجهی در مرگ‌های زودرس را نشان داده تقویت می‌کند. تحقیق انجام شده در سوئد همچنین نشان داد که تعداد قابل توجهی از افراد هم در ۲ و هم ۱۰ سال پس از جراحی در حال بهبودی از دیابت بودند.

تحقیق انجام شده توسط محققان یوتا نشان می‌دهد افرادی که تحت این روش‌ها قرار می‌گیرند، نتایج بلندمدت مثبت و مفیدی خواهند داشت. انجمن گوارش آمریکا قویاً به بیماران مبتلا به چاقی توصیه می‌کند که از دارو‌های کاهش وزن یا جراحی که اخیراً تأیید شده‌اند؛ همراه با تغییرات سبک زندگی استفاده کنند. نکته کلیدی برای بیماران این است که بدانند تغییر رژیم غذایی پس از جراحی چاقی یا مصرف دارو‌های جدید کاهش وزن طبیعی‌تر و آسان‌تر می‌شود.

اکثر افرادی که جراحی چاقی را انتخاب می‌کنند (حدود ۸۰ درصد) زن هستند. یکی از نقاط قوت مطالعه جدید، گنجاندن مردانی بود که تحت این روش قرار گرفته بودند. نتایج مرگ و میر برای زنان ۱۴ و در مورد مردان ۲۱ درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، مرگ و میر ناشی از علل مرتبط مانند حمله قلبی، سرطان و دیابت برای زنان ۲۴ درصد و در مورد مردانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند؛ ۲۲ درصد کمتر از افرادی است که تحت عمل جراحی قرار نگرفته اند.

تد آدامز نویسنده اصلی این مطالعه، گفت که اکثر جراحی‌های چاقی امروزه از طریق لاپاراسکوپی انجام می‌شود. چهار نوع جراحی انجام شده بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۲۰۱۸ با نام‌های بای پس معده، باندینگ معده، اسلیو معده و سوئیچ اثنی عشر در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت.

یکی از یافته‌های نگران کننده این مطالعه افزایش ۲.۴ درصدی مرگ و میر ناشی از خودکشی (در درجه اول در میان افراد جراحی شده بین سنین ۱۸ تا ۳۴) بود.

جراحی برای کاهش وزن، عمر را زیاد می کند

گرونوالد اظهار کرد که تحقیقات گذشته همچنین ارتباط بین خطر خودکشی و جراحی چاقی را نشان داده است، اما مطالعات روی این موضوع همیشه قادر به تعیین سابقه ذهنی بیمار نیستند. مشاوره قبل از جراحی معمولاً برای همه کسانی که این عمل را انجام می‌دهند مورد نیاز است، اما ممکن است کافی نباشد. به گفته کارشناسان، مدیریت وزن یک فرآیند منحصر به فرد برای هر فرد و ترکیبی از ژنتیک، فرهنگ، محیط و سلامت شخصی است.