برف و باران در تهران و چندین استان

صادق ضیائیان درباره آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت:‌ اوایل امشب سامانه بارشی از جنوب‌غرب وارد کشور می‌شود و در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، خوزستان و مناطقی از غرب کشور موجب بارش خواهد شد.

وی افزود: روز آینده فعالیت سامانه بارشی گسترش می‌یابد و در جنوب‌غرب، شمال‌غرب و همچنین غرب کشور، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس، ارتفاعات و دانه‌های جنوبی البرز، سواحل خزر و سپس مرکز و شمال‌شرق کشور و شمال فارس و بوشهر را دربر می‌گیرد و موجب بارش باران خواهد شد که در نواحی مرتفع و سردسیر با بارش برف گاهی کولاک همراه است.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت:‌ فردا شدت بارش‌ها در کهگیلویه و بویراحمد،‌ چهارمحال و بختیاری،‌ شمال‌غرب فارس،‌ جنوب اصفهان، خوزستان و شمال و شرق خوزستان خواهد بود.

ضیائیان گفت: روز دوشنبه ۲۴ بهمن در بخش‌هایی از شرق و شمال‌شرق کشور،‌ ارتفاعات زاگرس مرکزی و شمال فارس و بوشهر بارش‌ها ادامه دارد و در برخی نقاط غرب، شمال‌غرب،‌دامنه جنوبی البرز و سواحل خزر بارش پراکنده خواهیم داشت که شدت بارش‌ها در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب اصفهان و شمال فارس خواهد بود.

وی ادامه داد: روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن سامانه بارشی در جنوب‌غرب،‌ مرکز کشور، سواحل خزر، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی فعال است، روز چهارشنبه ۲۶ بهمن بارش‌ها در شمال‌شرق و دامنه زاگرس افزایش می‌یابد و دامنه‌های البرز و غرب کشور بارش پراکنده برف و باران داریم.

* هشدار نارنجی سازمان هواشناسی برای برخی مناطق کشور

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی توضیح داد: روز یک‌شنبه ۲۳ بهمن در کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق خوزستان، لرستان، غرب و جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، همدان، مرکزی، شرق ایلام، کرمانشاه، کردستان، قزوین، البرز و تهران، روز دوشنبه ۲۴ بهمن در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال شرق خوزستان، غرب و جنوب اصفهان و روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن در لرستان، شمال شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب و جنوب اصفهان، بارش برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، وزش باد شدید، گاهی رعدو برق، در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف، احتمال وقوع بهمن و کولاک برف پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان افزود: در این راستا انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌های مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه استان‌های واقع در رشته کوه زاگرس، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن، اختلال در انتقالِ منابع انرژی به‌ویژه برق و گاز پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت: توصیه می‌شود آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف روبی و بازگشایی مسیرها، پرهیز از سفرهای خارج از شهر، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی، از جمله نمک‌پاشی، توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها و ارگان‌های امدادی و مدیریت مناسب توسط سازمان آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول، در دستور کار باشد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: از فردا تا سه‌شنبه ۲۵ بهمن در برخی مناطق اصفهان و فارس، شمال‌غرب کرمان، یزد و بخش‌هایی از شرق و جنوب‌شرق وزش باد شدید داریم که در برخی نقاط با گرد و خاک همراه خواهد بود.

ضیائیان در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران فردا ابری در برخی ساعات با بارش باران و برف، گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود .بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت ۳ و یک درجه خواهد بود.

* یخبندان در ۱۸ مرکز استان

وی ادامه داد: روز آینده بندرعباس با بیشینه دمای ۲۶ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و ارومیه و زنجان با کمینه دمای ۹ درجه زیر صفر سردترین مراکز استان خواهد بود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت:‌ فردا در ۱۸ مرکز استان کمینه دما صفر و زیر صفر درجه خواهد بود که شامل ارومیه، اردبیل، اراک، ایلام، بجنورد، تبریز، خرم‌آباد، زنجان، سمنان، شهرکرد، سنندج، رشت، قزوین، قم، کرج، گرگان،‌کرمانشاه، همدان و مشهد خواهد بود.