سهم ۴۰ تا ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور ۳ سال آینده

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در کنکور سال آینده صرفا ۴۰ درصد سوابق تحصیلی در کنکور فقط در پایه دوازدهم لحاظ می‌شود، در سال ۱۴۰۳ سهم سوابق تحصیلی ۵۰ درصد از پایه دوازدهم و یازدهم خواهد بود و از کنکور ۱۴۰۴ میزان ۶۰ درصد سابقه تحصیلی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم لحاظ و سهم کنکور ۴۰ درصد می‌شود.

محمدمهدی کاظمی شامگاه ۲۴ بهمن ماه اظهار کرد: دوره متوسطه اول دوره بسیار مهمی است، زیرا تثبیت شخصیت و هویت دانش آموزان قراراست شکل بگیرد و استعداد و علاقه دانش آموزان شناسائی و برای انتخاب رشته برنامه ریزی شود لذا توجه ویژه‌ای به این موضوع داریم.

وی افزود: هدایت تحصیلی از این منظر که به آینده تحصیلی و شغلی دانش آموزان ارتباط دارد و در توسعه و پیشرفت صنعتی، علمی و اقتصادی کشور موثر است، باید سعی کنیم این استعداد‌ها را به درستی شناسایی و از نقش معلمان در این زمینه استفاده کنیم و بتوجه به مهارت آموزی را دنبال می‌کنیم تا دانش آموزان انتخاب مناسبتر داشته باشند.

کاظمی بیان کرد: براساس سند تحول بنیادین، دانش آموزان در پایان هر دوره تحصیلی باید مهارتی کسب کنند تا زمینه معاش حلال را برای خود فراهم نمایند و دنبال هستیم دانش آموزان آگاهانه انتخاب کنند و توجه به آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای ویژه است و بیش از دو درصد سهم رشته‌های کار و دانش و فنی و حررفه‌ای در سال گذشته در کشور افزایش یافت و در شاخه نظری نیز توسعه متوازن را داشتیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نگاه ما در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نگاه تمدنی است، گفت: جنبه تربیت نیروی کار در دین ما نیز کار مورد تاکید قرار گرفته و باید به فرهنگ کار بیشتر توجه کنیم و این نیاز کشور است و باید در رسانه و تولیدات هنری و فیلم‌ها به فرهنگ کار پرداخته شود.

وی با اشاره به ایجاد هنرستان‌های جوار کارخانه عنوان کرد: در این برنامه، کارخانه نیروی انسانی موردنیاز خود را تربیت می‌کند و اشتغال پذیری بیشتر می‌شود و در رشته کشاورزی به عنوان یک نیاز ضروری در راستای امنیت غذایی، طرح شهید باقری را با هدف اینکه بتوانیم در هر شهرستان یک هنرستان کشاورزی داشته باشیم، دنبال می‌کنیم.

سهم ۴۰ تا ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور ۳ سال آینده

کاظمی در ادامه درباره سهم سوابق تحصیلی در کنکور اظهار کرد: طی این سال‌ها کنکور لطمه زیادی به دانش آموزان و نظام تعلیم و تربیت کشور وارد کردهاست. کنکور یک سیستم ارزشیابی است و در کل نظام آموزشی تاثیر می‌گذارد و انحراف در ماموریت آموزشی ایجاد کرده و ما را به سمت حافظه محوری برد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: براساس تصمیماتی که در کشور و با تصویب مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، قرار شد سهم کنکور در پذیرش کمتر و توجه به امتحانات و کلاس و محتوای درسی اتفاق بیفتد و سابقه تحصیلی مد نظر قرار بگیرد.

وی افزود: در کنکور سال آینده صرفا ۴۰ درصد سوابق تحصیلی در کنکور فقط در پایه دوازدهم لحاظ می‌شود، در سال ۱۴۰۳ سهم سوابق تحصیلی ۵۰ درصد از پایه دوازدهم و یازدهم و از کنکور ۱۴۰۴ میزان ۶۰ درصد سابقه تحصیلی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم لحاظ و سهم کنکور ۴۰ درصد می‌شود؛ آن وقت این موضوع به عدالت آموزشی نزدیک‌تر شده و باید توجه دانش آموزان به کتاب درسی باشد و می‌تواند به کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت و عدالت آموزشی بیشتر کمک کند.

کاظمی در ادامه درباره مطالبات طرح تثبیت یادگیری بیان کرد: با پیگیری‌های وزیر، تا پایان سال تخصیص منابع صورت می‌گیرد و امیدواریم بتوانیم مطالبات همکاران را در این بخش پرداخت کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره کمبود نیرو در رشته کار و فناوری اظهار کرد: باید برای جبران کمبود نیرو در این بخش اقدام می‌شد و از طریق ماده ۲۸ نسبت به جذب نیرو اقدام شد، اما محدود بود؛ امسال برای رشته کار و فناوری در دانشگاه فرهنگیان سرفصل مصوب شد و یک رشته جدید برای اولین بار در کنکور ۱۴۰۱ پذیرش دانشجو داشتیم که نسبت به جذب این نیرو‌ها اقدام خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره فعالیت پژوهش سرا‌های دانش آموزی گفت: این مکان‌ها در جهت تقویت روحیه پژوهشی و زمینه بروز خلاقیت دانش آموزان است و در این راستا امسال جشنواره علمی پژوهشی کشور را داشتیم و یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز در آن شرکت کردند و نهایتا ۷۰۰ دانش آموز برتر انتخاب شدند و با این نگاه به علم، پژوهش و نوآوری نگاه می‌کنیم و برخی از آثار خلق شده دانش آموزان، توسط بعضی از شرکت‌های دانش بنیان در مسیر تولید قرار گرفته است.

کاظمی تصریح کرد: باید نظام آموزشی و پژهوش سرا‌ها را به سمت کارآفرینی ببریم تا دانش آموزان بتوانند پژوهش را به محصول تبدیل و ارزش آفرینی نموده و برای رفع نیاز‌های کشور و پیشرفت اقتصادی خودشان و کشور تلاش کنند و در این راستا تولیدات بسیاری در هنرستان‌های کشور داریم و طرح آموزش همراه با تولید را داریم و در قالب آن دنبال این هستیم دانش آموزان را از اکنون با کسب و کار آشنا کنیم.