اکتشافات جدید علمی درباره افرادی که مشکل تصویرسازی ذهنی دارند

آفانتازیا وضعیتی است که در آن فرد دچار نقص یا فقدان کامل تصویرسازی ذهنی است. این نسبتاً غیرمعمول است و در کمتر از ۵٪ از جمعیت رخ می دهد. محققان در حال حاضر در حال بررسی علل و پیامدهای بالقوه هستند. با اندیشه معاصر همراه باشید. آنچه علم در مورد افرادی که تصویرسازی ذهنی نمی‌سازند کشف می‌کند.

در چشم ذهن خود، خورشید را در حال طلوع بالای افق در آسمانی مه آلود تصور کنید. وقتی این کار را انجام می دهید، تصویر چقدر واضح است؟ کاملاً واضح و واقعی است، دقیقاً مانند دیدن آن؟ نسبتاً واضح است؟ یا تاریک و مبهم است؟ شاید شما اصلاً هیچ تصویری را نمی بینید، اما فقط “می دانید” که به غروب خورشید فکر می کنید.

اگر یکی از دو گزینه آخر درست به نظر می رسد، ممکن است وضعیتی به نام آفانتازیا، نقص (یا ناتوانی) در تولید تصویرسازی ذهنی داشته باشید (زیمن، دوار، و دلا سالا، ۲۰۱۵). این سوال در واقع از پرسشنامه تصویرسازی تصویری زنده (VVIQ؛ مارکز، ۱۹۷۳) اقتباس شده است، آزمونی که برای ارزیابی چگونگی تفاوت های فردی در تصویرسازی ذهنی طراحی شده است و اکنون معمولاً برای تشخیص آفانتازی استفاده می شود. اگر علاقه مند هستید که ببینید چگونه نمره می گیرید، می توانید در این آزمون شرکت کنید.

دو سال پیش، برای اولین بار با این وضعیت آشنا شدم، اگرچه در تمام عمرم آن را داشتم.

وقتی رمان می خواندم، همیشه توصیفات گسترده از مناظر را کسل کننده و گیج کننده می دیدم، زیرا مانند دیگرانی که آفانتازیا دارند، نمی توانستم به راحتی یا به وضوح صحنه های توصیف شده را به تصویر بکشم.

همچنین برای من عجیب بود که افراد دیگر ممکن است با شنیدن چیزی که از نظر بصری ناخوشایند توصیف شده است اشتهای خود را از دست بدهند.

هیچوقت برای من مشکلی نیست و مانند برخی دیگر از افانتازیک‌ها، سال‌ها فکر می‌کردم مردم وقتی درباره تجربه‌شان از تصویرسازی ذهنی صحبت می‌کنند، به صورت استعاری صحبت می‌کنند (Dance, Isper, & Simner, 2022). حتی به تصویر کشیدن چهره کسانی که بیشتر دوستشان داشتم، کار دشواری بود، در بهترین حالت، تصاویری کم نور و زودگذر تولید می‌کرد، که اغلب بیشتر تصور چهره آن شخص بود تا چیزی شبیه به دیدن آن. در واقع در طول سال‌ها کمی در آن بهتر شده‌ام و وقتی امروز VVIQ را گرفتم، امتیاز من «هیپوفانتازی یا *عمدتاً تفکر بدون تصویر» را مطرح کرد.
چه چیز دیگری با آفانتازیا می آید؟

جالب توجه است، افرادی که مبتلا به آفانتازی هستند در مقایسه با افرادی که این بیماری را ندارند در وظایف حافظه کاری دیداری مشابه عمل می کنند (Keogh, Wicken, & Pearson, 2021). جالب توجه است، افراد مبتلا به این بیماری تمایل به دیدن رویاهای بصری نیز دارند (زمن، و همکاران، ۲۰۲۰)، اگرچه برخی شواهد نشان می‌دهد که چنین رویاهایی ممکن است کمتر واضح و کمتر از کنترل‌های عصبی باشند (Dawes, et al., 2020).

در واقع ممکن است نداشتن تصاویر بصری قوی مزایایی داشته باشد. یک مطالعه نشان می‌دهد که افراد مبتلا به آفانتازی نیز تمایل دارند در آزمون‌های IQ امتیاز کمی بالاتر از افراد کنترل داشته باشند (میلتون، و همکاران، ۲۰۲۱). دیگری نشان می دهد که اگر آفانتازی دارید، ممکن است با خواندن داستان های ترسناک کمتر دچار ترس شوید (ویکن، کیوگ، و پیرسون، ۲۰۲۱)

با این حال، افراد مبتلا به آفانتازی از جهات دیگری در مضیقه قرار دارند. به عنوان مثال، آنها به احتمال زیاد در تشخیص چهره مشکل دارند (زمن، و همکاران، ۲۰۲۰). در کودکی یک بار در ساحل پرسه می زدم و وقتی می خواستم به پدر و مادرم برگردم به چند خانواده نزدیک شدم که معلوم شد مال من نیستند! افراد مبتلا به آفانتازی نیز به احتمال زیاد در حافظه زندگی‌نامه‌ای دچار مشکل می‌شوند (زمن، و همکاران، ۲۰۲۰).
چه کسانی بیشتر به آفانتازیا مبتلا می شوند؟

به نظر می رسد که این وضعیت نسبتاً نادر است، با تخمین ها از کمی کمتر از ۱٪ جمعیت برای شدیدترین شکل بیماری تا تقریباً ۳-۴٪ برای اشکال متوسط تر، مانند من (رقص، ایسپر، و سیمنر، ۲۰۲۲؛ زیمن، و همکاران، ۲۰۲۰). آفانتازی در بین مردان و زنان به یک اندازه رایج است (زمن، و همکاران، ۲۰۲۰). همچنین علیرغم ادعای اولیه گالتون (۱۸۸۰) در میان دانشمندان بیش از سایرین رایج نیست (برویر و شومر-آیکینز، ۲۰۰۶). طبق یک مطالعه اخیر، آفانتازی به هیچ یک از پنج ویژگی شخصیتی بزرگ (باز بودن، وظیفه شناسی، برونگرایی، توافق پذیری، روان رنجورخویی؛ Monzel، Vetterlein و رویتر، ۲۰۲۲) مرتبط نیست.

به نظر می‌رسد آفانتازی در خانواده‌ها دیده می‌شود، با یک مطالعه نشان می‌دهد که اگر شما مبتلا به آفانتازی هستید، به احتمال ۲۱ درصد یکی از اعضای خانواده شما نیز این بیماری را دارد (زیمن، و همکاران، ۲۰۲۰). علاوه بر این، کار اخیر نشان می دهد که یک ژن مربوط به انتقال سیناپسی، SYT1، ممکن است در (نا)توانایی تولید تصاویر ذهنی نقش داشته باشد (Day, et al., 2022).
نتیجه

آفانتازیا یک وضعیت جذاب است. موردی که ما تازه شروع به مطالعه دقیق آن کرده ایم. همچنین خوشبختانه به سمتی می رود که سایر قابلیت های شناختی را تا حد زیادی دست نخورده باقی می گذارد. بنابراین، اگر در تجسم صحنه در ابتدای این پست مشکل داشتید، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، و در واقع، اگرچه غیرمعمول است، اما تنها نیستید.

تصاویر ذهنی