مواد سمی غذای کبابی ریسک روماتیسم مفصلی را افزایش می دهند

مواد شیمیایی سمی ناشی از   اگزوز خودرو ، سیگار کشیدن و کباب کردن، هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای (PAHs) نامیده می‌شوند. آن‌ها در پی سوختن زغال سنگ، نفت، گاز، چوب یا تنباکو تشکیل می‌شوند. به گفته محققان، کباب کردن گوشت و سایر غذا‌ها با شعله نیز به تشکیل PAH منجر می‌شود.

«کریس دی آدامو»، سرپرست این پژوهش از دانشگاه مریلند، گفت: «در حالی که به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است، یافته‌ها نشان می‌دهد که هیدروکربن‌های پلی آروماتیک ممکن است نقش مهمی در ایجاد آرتریت روماتوئید داشته باشند. افرادی که در معرض خطر ابتلاء به آرتریت روماتوئید هستند باید نسبت به هیدروکربن‌های پلی آروماتیک محتاط باشند و منابع قابل تغییر تماس را به حداقل برسانند.»

نمونه‌های خون و ادرار نزدیک به ۲۲۰۰۰ بزرگسال نشان داد افرادی که بالاترین سطح PAH را داشتند، بالاترین خطر ابتلاء به آرتریت روماتوئید را داشتند.

آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) یک بیماری خودایمنی و التهابی است که در درجه اول مفاصل را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث آسیب بافتی و درد طولانی مدت می‌شود. مفاصل ممکن است تغییر شکل دهند و افراد مبتلا به این بیماری روی پا‌های خود ناپایدار باشند. زنان بیشتر از مردان به آرتریت روماتوئید مبتلا می‌شوند. علت شناخته شده نیست، اما تصور می‌شود که ژن‌ها، جنسیت و سن و عوامل محیطی مانند سیگار کشیدن، تغذیه و سبک زندگی در ابتلاء به این بیماری نقش داشته باشد.

با این حال، PAH در محیط زیاد هستند. سطح PAH در افراد سیگاری بالاتر است. نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که منابع دیگر عبارتند از محیط‌های داخلی، اگزوز وسایل نقلیه موتوری، گاز طبیعی، دود ناشی از آتش سوزی چوب یا زغال، دود ناشی از آسفالت جاده‌ها، و مصرف غذا‌های کبابی یا زغالی شده.

بر اساس این گزارش، سیگار یک عامل خطر شناخته شده برای آرتریت روماتوئید است و سطح PAH حدود ۹۰ درصد از ارتباط بین سیگار کشیدن و آرتریت روماتوئید را تشکیل می‌دهد.

دی آدامو توصیه کرد از دود سیگار از جمله دود دست دوم و دست سوم خودداری کنید و غذا‌های سوخته نخورید.

او خاطرنشان کرد: «مزه دار کردن غذا‌های کباب شده با ادویه جات و گیاهان، تشکیل PAH و سایر سموم مضر را کاهش می‌دهد.»