وقوع روزانه ۲۱۰۰ تصادف در شهر تهران

سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ عصر امروز در جلسه «بررسی کاهش تصادفات رانندگی استان تهران» با بیان اینکه استان تهران شرایط متفاوتی با کشور دارد و نیازمند اقدامات جدی‌تری است، اظهار کرد: سالی ۲ جلسه برای کنترل مسائل کفایت نمی‌کند و در این خصوص نیازمند جلسات بیشتری برای پیگیری امور به‌طور مثال بررسی و تحلیل آمار برای ارزیابی کار دستگاه‌ها می‌باشیم.

وی با بیان اینکه در شهر تهران روزانه ۲۱۰۰ تصادف اتفاق می‌افتد، گفت: شهر تهران شرایط به خصوصی دارد و در شرایط عادی هم دچار چالش‌هایی می‌باشد و با کوچکترین مانعی مانند قطعی برق و غیره موقعیت آن بحرانی می‌شود که باید به این مساله توجه ویژه شود.

وقوع روزانه ۲۱۰۰ تصادف در شهر تهران

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به رشد جمعیت ثابت و شناور در تهران ادامه داد: سهم خودرو در ترافیک تهران مدام رو به افزایش است و میانگین سفر در پایان سال ۱۴۰۰، طبق آمار غیررسمی ۲۱ میلیون در روز گزارش شده است.

سردار حمیدی افزود: اقدامات انجام شده در این سال‌ها باعث شد در پایان سال گذشته با کاهش تصادفات مواجه باشیم که این موارد در آمارها نیامده است؛ البته در چند ماه سال جاری آمار تصادفات رو به افزایش بوده است.

وی ضمن اشاره به اینکه در رابطه با تصادفات در سال گذشته ۱۵۶ نفر فوت در محل و ۳۸۲ نفر فوت در بیمارستان داشته‌ایم، گفت: در سال گذشته جریانی که در مدارس دخترانه ایجاد شد باعث شد کار اورژانس مختل شود و رسیدگی به امورات جدی مانند تصادفات با مشکل مواجه شود؛ لذا باید اقدامات راهبردی از جمله آموزش‌های مربوطه در مدارس ایجاد شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه همه سازمان‌ها نقش کلیدی در کنترل تلفات مربوط به تصادفات دارند، از لزوم تحول در ساختارهای موجود سخن گفت و بیان کرد: در ۳ ماه ابتدای امثال ۱۲ درصد از متوفیان اتباع، ۶۰ درصد تصادفات فوتی عابران پیاده در بزرگراه‌ها افراد کارتن خواب یا معتاد متجاهر و آمار تصادفات ناشی از استفاده از مشروبات الکی رو به افزایش بوده است که در این خصوص که طبق قانون شهرداری‌ها مسوول بار و مسافرهستند. 

سردار حمیدی ادامه داد: ۵۳ درصد تصادفات فوتی در شب اتفاق می‌افتد که روشنایی معابر عامل موثری در کنترل آن می‌باشد؛ همچنین با تشخیص هویت مالک موتور سیکلت می‌شود آمار تخلفات آن‌ها را کنترل کرد اما اکنون هویت مالک بسیاری از این نوع وسایل نقلیه مشخص نیست.

وی عنوان کرد: یکی از مصوبات پیشنهادی ما الزام سازمان‌ها و بخش‌های دولتی و خصوصی شهر تهران به عدم به کارگیری و استخدام افراد غیرمجاز و اتباع بیگانه فاقد گواهینامه برای فعالیت در مشاغل رانندگی است.