انتقاد از تشکیل نشدن شورای سیاست‌گذاری و پژوهشی شهرداری تهران/ در تصمیم گیری ها جزیره ای عمل نکنیم

مهدی پیرهادی   روز سه‌شنبه پس از ارائه نطق پیش از دستور در شورای شهر تهران درباره وضعیت سیاست گذاری اظهار داشت: با ضعف مطالعاتی مبتنی بر ره‌نگاشت و آینده پژوهی و آینده نگاری در شهرداری تهران و در کلان تر، در سح کشور مواجه هستیم.

وی افزود: اگر موضوع آینده پژوهی و آینده نگاری را به درستی انجام ندهیم، حتما در تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها دچار مشکل می شویم.

پیرهادی با بیان اینکه مطالعات تطبیقی که در شهرداری تهران باید صورت بگیرد در ادوار گذشته ضعفهایی داشته است، اظهار داشت: حتی مطالعات تطبیقی که انجام شده بر روی مورد هایی بوده که آنها به درستی انتخاب نشده و مطالعات تطبیقی دچار مشکلات عدیده ای است .

وی با تاکید بر اینکه بحث مساله یابی، مساله شناسی و اولویت گذاری در موضوعاتی که در شهر تهران و در کشور با آن مواجهه هستیم، امری ضروری است، گفت: وقتی که مساله یابی، مساله شناسی و اولویت یابی به درستی انجام نشود،در اقداماتی که در شهر انجام می دهیم دچار عارضه می شویم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، ادامه داد: شاید در سیاست گذاری ها و در سپهر تصمیم گیری باید به شکل دیگری عمل کنیم و نباید جزیره ای تصمیم بگیریم.

به گفته پیرهادی، اگر تصمیم گیری ها را به لایه بالایی، به عنوان دولت، لایه میانی شهرداری و لایه پایین تر جامعه مدنی در نظر بگیریم، لایه میانی باید نقش ایفا کند تا در تصمیم گیری ها درست عمل شود و حلقه اتصال لایه بالای حکمرانان و مردم باشند اما در مدیریت شهری به گونه ای عمل می‌شود که مدیریت شهری راه خودش را می رود، کلان کشور و جامعه مدنی هم راه خود را می روند؛  تا اقدامات را به درستی انجام ندهیم نمی توانیم چشم انداز مورد انتظار را داشته باشیم. 

پیرهادی با بیان نمونه ای اظهار داشت:  بنده به عنوان نماینده شورای شهر تهران در شورای سیاست‌گذاریی و پژوهشی شهرداری تهران انتخاب شدم ، چند بار تاکنون به شهرداری تهران نامه زده ام اما دریغ از اینکه یک جلسه این شورا در شهرداری تهران تشکیل شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: تا وقتی این شورا تشکیل نشود، چگونه می‌خواهیم برای سیاست‌گذاری و کار پژوهشی اقدام کنیم. 

وی ادامه داد: خیلی از موضوعاتی که امروز در شهرداری تهران به مرکز مطالعات می آید، بعضا مورد نیاز شرکت ها و سازمان های شهرداری نیست .

مهدی پیرهادی