ابتلای بیش از یک میلیون نفر به آلزایمر در کشور

معصومه صالحی رییس انجمن آلزایمر ایران گفت: روند آسیب مغزی به علت استرس، اضطراب و همه گیری بیماری کرونا در سنین پایین تر بیشتر شده که باعث بروز زوال عقل و آلزایمر شده و حافظه کوتاه مدت را مختل کرده و سپس با درگیر شدن قسمت های مختلف مغز، طیف وسیعی از علائم متفاوت ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: زوال عقل یک نوع اختلال عملکردی مغز است که به تدریج توانایی های ذهنی بیمار تحلیل می رود، بارزترین تظاهر زوال عقل اختلال حافظه بوده که به وقایع و آموخته های اخیر محدود می شود ولی به تدریج خاطرات قدیمی نیز آسیب می بینند.

در بیش از دو سوم افراد مبتلا به آلزایمر، بیماری تشخیص داده نمی شود

صالحی ادامه داد: در عین حال در بیش از دو سوم افراد مبتلا به آلزایمر، بیماری تشخیص داده نمی شود و تشخیص ندادن بیماری موجب تقویت باورهای غلط مانند نسبت دادن فراموشی به سالمندی و کهولت سن شده و این باور موجب می‌شود که این تصور غلط که کاری نمی‌توان انجام داد پا برجا بماند.

رییس انجمن آلزایمر ایران با تاکید بر برنامه ریزی دقیق برای پیشگیری از ابتلا به دمانس در سیستم نظام سلامت کشور، اظهار داشت: ضرورت دارد تمهیدات ویژه‌ای در جهت انجام اقدامات پیشگیرانه برای بروز دمانس اندیشیده و سطح آگاهی، دانش خانواده و جامعه را با آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های به موقع و متناسب ارتقا یابد.

به گفته صالحی، مداخلات درمانی و مراقبتی مانند دارو و روانشناسی حتی در مراحل اولیه بروز بیماری می‌تواند موثر و کارساز باشد و موجب بهبود اختلال شناختی، حفظ استقلال فردی و کیفیت زندگی بیمار می شود و برگزاری جلسات مشاوره برای مراقبان و سالمندان می‌تواند موجب بهبود خلق و خو و کاهش فشار روانی ناشی از بیماری آلزایمر شود.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد در حال حاضر در جهان ۵۵ میلیون نفر با زوال عقل زندگی می کنند و بحرانی در راه است و دولت ها در سراسر جهان باید به فکر باشند.

انجمن جهانی آلزایمر نیز تخمین می زند که در جهان ۷۵درصد افرادی که با زوال عقل زندگی می کنند هنوز تشخیص داده نشدند و این رقم، در کشور های کم درآمد و با درآمد متوسط به ۹۰ درصد هم می رسد. باید توجه داشت که موانع جدی بر سر راه تشخیص وجود دارد مانند عدم آگاهی از این بیماری و شرم از ابراز بیماری.

پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۳۰ تعداد مبتلایان به زوال عقل به ۷۸ میلیون نفر برسد، در دوران کووید ۱۹، سالهای ۲۰۲۱- ۲۰۲۰، مقرارت سخت جلوگیری از شیوع بیماری باعث عدم دسترسی افراد با علائم دمانس به خدمات درمانی شده است.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر زوال عقل هفتمین علت مرگ و میر در سراسر جهان است و این بیماری بروز ناتوانی قابل توجه در افراد مسن را که هزینه های مرتبط با آن در سطح جهان به یک تریلیون دلار در سال ۲۰۱۹ رسید، سرعت می بخشد.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد اگر کشورها برای رسیدگی و جلوگیری از خطر زوال عقل جوامع خود به موقع اقدام نکنند، موارد جهانی ابتلا به این بیماری تا سال ۲۰۵۰ سه برابر می‌شود.

مطالعه پژوهشگران افزایش هایی را برای موارد ابتلا به زوال عقل در مقیاس جهانی و نیز در سطح کشور پیش بینی می کنند و به سیاستگذاران و کارشناسان بهداشت عمومی بینش های جدیدی را برای درک عوامل این افزایش ها بر اساس بهترین داده های موجود ارائه می دهند.

بر اساس یک مدل ریاضی جدید که برای این مطالعه استفاده شد، تخمین زده می شود که شیوع جهانی موارد ابتلا به زوال عقل می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ تقریباً سه برابر شود و از ۵۷ میلیون مورد ابتلا به ۱۵۳ میلیون برسد و در آمریکا نیز از ۵.۲ میلیون مورد ابتلا به ۱۰.۵ میلیون افزایش یابد.

ابتلای بیش از یک میلیون نفر به آلزایمر در کشور