چاقی کودکان را چگونه کنترل کنیم؟

چهاردهمین کنگره بین المللی بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم ایران توسط انجمن متخصصین غدد درون ریز ایران با همکاری پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ،از تاریخ ۱ الی ۳ آذر ۱۴۰۲ در دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

عزیزی، رئیس مرکز غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره انواع کم کاری تیروئید در نوزادان گفت: یک نوع از کم کاری، در زمان تولد وجود دارد که می‌تواند به چند مورد بستگی داشته باشد. در چنین شرایطی جنین به دلیل مشکلاتی که در تبدیل و تولید هورمون هایش دارد یا سلول‌های تیروئیدش خوب تولید نشده یا سلول‌ها جای درست قرار نگرفته‌اند یا سلول‌ها قابلیت تولید هورمون ندارند. قبلا ما این‌ها را تشخیص نمی‌دادیم، اما در حال حاضر در تشخیص اوضاع بهتر شده است با این وجود باید توجه داشت که اطفال با این شرایط هیچ علامتی ندارند و اگر تا ماه اول تشخیص داده نشود فرد دچار مشکلات زیادی در طول عمر خود می‌شود.

او ادامه داد: سایر کم کاری‌های تیروئید معمولا از سنین بلوغ به بعد ظاهر‌می شوند و هرچه هم سن بالاتر رود، درصد ابتلا بیشتر است.   معمولا دو درصد جوامع تا آخر عمر با کم کاری تیروئید درگیر هستند.

او با اشاره به اینکه زنان ممکن است بعد از زایمان دچار کم کاری تیروئید شوند گفت: در کم‌کاری تیروئید بعد از زایمان معمولا یکی دو سال بعد از مصرف دارو ممکن است مشکل حل شود مگر اینکه دوباره زایمان داشته باشند.

رئیس مرکز غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطرح کرد: درمان تیروئید از طریق جراحی و رادیو اکتیو باعث می‌شود غده تیروئید کامل از بین برود و قرص لووتیروکسین را همیشگی باید مصرف کرد. به همین دلیل مصرف قرص ضدتیروئید  به جای این دون توصیه می‌شود.

عزیزی با اشاره به افزایش چاقی و دیابت گفت: در سن ۲۰ تا ۳۰ سال، ۱۵ درصد ابتلا به دیابت داریم و از ۳۰ سالگی به بعد، این درصد رشد قابل توجهی دارد. در قرن ۱۹ و قبل از آن، مردم تحرک و فعالیت بیشتری داشتند و همه مواد غذایی همیشه در دسترس نبود. پس از آن رونق گرفتن زندگی ماشینی باعث شد فعالیت انسان‌ها کمتر فعالیت کنند.   فعالیت بدنی کم، دریافت مواد غذایی زیاد و دلایل عصبی، باعث چاقی امروزه است.

چگونه از از چاق شدن کودکان جلوگیری کنیم؟

او در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر راه‌های کنترل چاقی در کودکان توضیح داد: بهتر است کودکان را عادت دهیم تا بیشتر سبزیجات و میوه جات بیشتری مصرف کنند. در عین حال بهتر است مصرف گوشت قرمز و غذا‌های چرب را کمتر کنیم. چرا که کودک به سبک زندگی و رژیم غذایی که از ابتدا داشته باشد عادت میکند و در طول زندگی آن را حفظ میکند. آموزش خانواده در حقیقت مسئله اصلی است.

عزیزی درباره تاثیر تیروئید در باروری گفت: کم کاری و پرکاری درمان نشده هر دو امکان باروری را کم می‌کند، اما اگر درمان شود مشکلی در باروری ندارد.

محمد هاشمی، دبیر اجرایی کنگره ین المللی بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم درباره محورهای این همایش بیان کرد: محورهای کنگره شامل تمام بیمار‌ی‌های این حوزه می شود، حوزه‌هایی که از دید مخاطبان عام به دید بیماری‌های هورمونی دیده می شوند. غدد هیپوفیز که تنظیم کننده سایر غدد است، و همچنین غدد تیروئید، لوزالمعده و غدد جنسی در این حوزه قرار می‌گیرند بیماری‌ها و اختلالات ناشی از آن‌ها بررسی می‌شوند.

او با اشاره به اینکه برنامه مذکور دارای امتیاز بازآموزی است و امتیاز ۱۴/۷۵ به آن تعلق می‌گیرد، گفت: اساتید برجسته داخلی و خارجی در این کنگره سخنرانی خواهند کرد. تعدادی از برجسته ترین اساتید جهانی این حوزه پزشکی از آمریکا، اروپا، هند، سنگاپور و کشورهای آسیایی در کنار برترین اساتید داخلی به سخنرانی و ارائه تازه‌ترین دستاوردها، تشخیص‌ها و راه‌های درمانی خواهند پرداخت. 

دبیر اجرایی کنگره بین المللی بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اینکه تاکنون ۲۵۰ در این زمینه دریافت شده است، اضافه کرد: همچنین کنگره نمایشگاه جانبی هم دارد.

چاقی کودکان را چگونه کنترل کنیم؟