شیر خشک یارانه ای و دردسر بزرگ مردم/ افزایش 40 درصدی قیمت شیر خشک

شیر خشک محصولی است که با زندگی کودکان به خصوص نوزادان سر و کار دارد. هر چند از اوایل امسال بحث های مختلفی درباره شیر خشک مطرح شد تا جایی که شیر خشک یارانه و ای با کد ملی به دست پدر و مادران مضطرب و نگران می رسد و هنوز مشکل این موضوع حل نشده است.

به گزارش افکارنیوز، سازمان غذاو دارو اخیرا اعلام کرده که خانواده‌ها با کدملی کودک می‌توانند برای هر نوزادِ زیر ۲ سال ماهانه ۲۰ قوطی شیرخشک بخرند.

براساس اعلام این سازمان، از این تعداد ۱۰ قوطی یارانه‌ای و ۱۰ قوطی به‌صورت آزاد است.

پیش از این محدودیت‌هایی در توزیع وجود داشت که حالا این محدودیت‌ها نیز درحال برطرف‌شدن است. 

با این روش مشخص می‌شود که هر قوطی شیرخشک در چه داروخانه‌ای و در چه تاریخ و ساعتی و به چه کسی فروخته شده است.

همچنین زمانی معاون فنی دفتر فناوری اطلاعات و سامانه های سلامت سازمان غذا و دارو نیز در خصوص طرح توزیع شیرخشک با ثبت کد ملی در سامانه تیتک، افزود: از ۲۰ مهر ۱۴۰۲ که داروخانه‌ها ملزم به ثبت شدند، بیش از ۳ میلیون استعلام موفق در سامانه تیتک ثبت شده و دقیقاً مشخص است که هر قوطی شیرخشک در چه داروخانه‌ای و در چه تاریخ و ساعتی و با چه کد ملی ثبت شده است.

وی ادامه داد: قبلاً با توجه به اینکه به شیرخشک یارانه تعلق می‌گرفت، احتمال خارج شدن از زنجیره وجود داشت و با اجرای این طرح از قاچاق معکوس شیرخشک جلوگیری شده است.

زمانی با بیان اینکه طبق مصوبه قانونی باید به هر نوزاد زیر دو سال ۲۰ قوطی شیرخشک در ماه داده شود، افزود: قبلاً محدودیت‌هایی در توزیع وجود داشت که حالا این محدودیت‌ها نیز در حال برطرف شدن است. که از این تعداد ده قوطی یارانه‌ای و ده قوطی به صورت آزاد در اختیار خانواده قرار می‌گیرد.

وی در خصوص قطعی سامانه تیتک نیز گفت: ما برای هزار و ۳۳۲ ژنریک دارو در همین سامانه جواب می‌گیریم و در ۶ ماه اخیر قطعی‌های ما زیر ۶ ساعت بوده است ولی با این حال در حال ارتقای زیرساخت‌ها هستیم.

سوال مهم درباره شیر خشک این است که مگر قرار نبود مشکل تامین ارز واردات مواد اولیه شیر خشک حل شود پس چرا هنوز به شکل یارانه ای و سهمیه ای مردم باید در داروخانه ها شیرخشک فرزندان خود را تهیه کنند.

آیا مردمی که در مرزهای کشور هنوز بسیاری از فرزندان آنها شناسنامه و کارت ملی ندارند چگونه شیر خشک یارانه ای و سهمیه ای دریافت کنند.

بر فرض که همه نوزادان و کودکان ایران دارای کارت و شماره ملی هستند آیا توزیع کافی در تمامی شهرها و روستاها برای شیر خشک انجام شده است؟

اخیرا یکی از خبرگزاری های رسمی کشور به تحقیقات میدانی دست زده و آورده که یکی از متصدیان داروخانه درباره کمبود شیر خشک می گوید که کمبودشیرخشک تقریبا از فروردین شروع شده و کماکان تا الان ادامه داشته است. قبلا فقط شیرخشک های دارویی مثل HI ۱ , ۲ کم بود اما الان شیرخشک معمولی کم است در هر صورت به کسانی که فاقد کدملی هستند،هیچ‌کدوم آن‌ها داده نمی‌شود.

اگر تا قبل از این با مراجعه به داروخانه شیرخشک عادی خریداری می‌شده اکنون برای دریافت شیرخشک باید کد ملی ارائه شود و فقط به کدملی کودکان زیر دو سال چند قوطی داده می‌شود.

وقتی شیرخشک در کشور نایاب شده و سهمیه بندی می وشد مطمئنا بر روی قیمت این محصول اثر خواهد گذاشت، وظیفه دولت تامین هرچه سریعتر ارز برای تولید شیرخشک در کشور و واردات مواد اولیه آن است نه اینکه با سهمیه بندی قیمت شیر خشک افزایش یابد و افرادی که به خاطر مشکلات معیشتی و اقتصادی در تنگنا هستند برای تامین شیر خشک فرزند خود دچار مشکل شوند.

متصدی یک داروخانه می گوید که هزینه شیرخشک افزایش قیمت ۴۰ درصدی داشته است. شیرخشک ایرانی آپتامیل، نان و ببلاک از قیمت ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان به ۷۰ الی ۸۰ هزار تومان رسیده است.

این متصدی در توضیح قیمت شیرخشک‌های وارداتی اضافه می‌کند: شیرخشک‌های وارداتی در داروخانه‌ها موجود است اما قیمت آن بالاست و مردم توان خرید ندارند. شیرخشک ببتامین جونیور قیمت‌اش ۱۷۰ بود و الان ۷۸۰ شده است. شیرخشک ریسورس جونیور ۸۰ هزار تومان بود و الان ۴۰۰ هزار تومان شده است.

آنچه در این میان مهم است اینکه هیچ نوزاد و کودکی نباید این روزها در کشور با مشکل شیر خشک مواجه شود. شیر خشک کالای لوکس نیست بلکه کالایی حیاتی و غذای نوزاد است و باید هرچه سریعتر مشکل این حوزه حل شود و دولت تصمیمی جدی بگیرد.