علل، روش پیشگیری و درمان زخم معده

در بیماری زخم معده زخم‌های ایجاد شده می‌توانند به دلیل آسیب دیدن لایهٔ مخاط معده و دوازدهه ( قسمت بالایی روده کوچک) ایجاد شوند.  

یک پزشک عمومی درباره انواع زخم‌های معده گفت: زخم‌های معده دو نوع اصلی دارند که نوع اول عبارت است از زخم معده (Gastric Ulcer) که در این نوع زخم، آسیب به لایه مخاط معده ایجاد می‌شود و نوع دوم زخم دوازدهه (Duodenal Ulcer) نام دارد، این نوع زخم در لایه مخاط بخش بالایی روده کوچک یا دوازدهه ایجاد می‌شود. 

دکتر عرفان گرزین در خصوص علل زخم معده بیان کرد: علل زخم معده می‌توانند متنوع باشند، اما به‌ طور کلی دو عامل اصلی آن عفونت با باکتری H. pylori (این باکتری می‌تواند موجب آسیب لایه مخاط معده شده و منجر به تولید بیش از حد اسید معده و کمتر شدن اثر سد محافظتی معده شود.) و استفاده از دارو‌های ضد التهاب غیراستروئیدی NSAIDs ( دارو‌هایی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن که می‌توانند لایه مخاط معده را تحت تأثیر قرار داده و باعث ایجاد زخم شوند.) است. 

او درباره علائم زخم معده مطرح کرد: علائم جدی زخم معده می‌توانند شامل درد یا ناراحتی در بخش بالایی شکم ( معمولاً به صورت سوزشی یا احساس گرسنگی)، احساس سیری سریع پس از خوردن مقدار کمی غذا، درد شکم، سوء هاضمه یا احساس پر بودن شکم پس از خوردن، سوزش معده یا ریفلاکس اسید معده، تهوع و استفراغ ( در موارد شدید، ممکن است خون در استفراغ یا مدفوع ظاهر شود) باشند.  

زخم معده

گرزین افزود: برای تشخیص زخم معده، از روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد که از جمله این روش‌ها می‌توان به اندوسکوپی ( روشی که در آن یک لوله نازک با یک دوربین در انتها از طریق دهان و گلو به معده و دوازدهه می‌رود تا تصاویری از داخل دستگاه گوارش به دست آورد.) و آزمایش بلع باریوم ( در برخی موارد افراد ممکن است مایع حاوی باریوم را بنوشند و در حین این فرآیند، اشعه ایکس بر روی آن‌ها تابیده شود تا دستگاه گوارش به صورت واضح‌تری دیده شود.) اشاره کرد.  

او همچنین درباره درمان زخم معده تصریح کرد: درمان زخم معده بستگی به علت آن دارد؛ چنانچه عفونت با باکتری H. pylori وجود داشته باشد، از آنتی‌بیوتیک‌ها و دارو‌های کاهش دهنده اسید استفاده می‌شود. در صورت استفاده از NSAIDs، قطع این دارو‌ها توصیه می‌شود و دارو‌های کاهش دهنده اسید ممکن است به کنترل تولید اسید کمک کنند. 

گرزین در خصوص پیشگیری و پیگیری در این بیماری گفت: برای پیشگیری از زخم معده و پیشگیری از حاد شدن آن افراد می‌توانند در صورت عفونت با H. pylori، درمان مناسب انجام داده و پس از آن تست‌های لازم برای بررسی درمان عفونت انجام دهند، ایجاد تغییرات در سبک زندگی مانند ترک سیگار و تغذیه سالم و همچنین پیگیری منظم و مشاوره با پزشک برای ارزیابی وضعیت و درمان بهتر زخم معده گزینه‌های مهم برای پیشگیری و درمان این بیماری است.