چند نکته مهم در باره کنسرو تن ماهی

به هر نوع غذایی که به روش صنعتی پخته و درون ظروف مخصوصی بسته‌بندی شود که ماندگاری آن بدون نیاز به یخچال و فریزر یک تا دو سال طول می‌کشد غذای آماده کنسروی گویند. هدف از ابداع آن هم سیر کردن سربازان و نظامیانی بود که در گذشته‌های بسیار دور در جنگ‌ها، امکان تهیه و طبخ غذای تازه نداشته‌اند. امروزه مصرف غذاهای کنسروی به خصوص انواع خورش‌ها، خوراک‌ها و حتی پلوهای کنسروی زیاد شده و به همین دلیل سئوالات بسیاری هم در مورد جوشاندن کنسرو و نحوه آماده کنسرو قبل از استفاده به وجود آمده. سئوالات دیگری مانند این که غذاهای کنسروی چگونه تهیه و چه نوع مواد نگهدارنده‌ای به آن افزوده می‌شود، ارزش تغذیه‌ای آنها در مقایسه با غذاهای خانگی و محلی چه میزان است و انواعی از کنسروها که اخیرا در ظروف آلومینیومی بسته‌بندی می‌شوند نیاز به جوشیدن دارد یا نه از جمله این پرسش‌هاست.

برای استفاده از کنسرو حتما باید آن را بجوشانید؛ پس جوشاندن کنسرو ضروری است. یک تصور غلط وجود دارد که معتقد است چون کنسروهای جدید در ظروف آلومینیومی تهیه می‌شوند، قبل از استفاده نیازی نیست جوشانده شوند. باید به شما بگوییم این تصور کاملا غلط است. تمام کنسروها با هر محتوایی قبل از مصرف باید جوشانده شوند.

نگهداری تن ماهی

زهرا یاری،دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عضو هیأت علمی گروه تحقیقات انستیتو تغذیه با اشاره به روش تهیه کنسرو ماهی و...) گفت: کنسروها در حین فرآیند کنسروسازی تحت حرارت بالا قرار گرفته و به روش خلا بسته‌بندی می‌شوند.

کنسروها باید در مکانی دور از گرما و نور مستقیم خورشید نگهداری شوند

به گفته وی با توجه به فرایند کنسروسازی، امکان رشد باکتری در کنسروها تقریباً نزدیک به صفر است؛ مگر آنکه کنسروسازی به درستی انجام نشود یا شرایط نگهداری کنسرو رعایت نشده باشد.

یاری خاطرنشان کرد: کنسروها باید در مکانی دور از گرما و نور مستقیم خورشید نگهداری شوند و حتما قبل از مصرف باید حداقل ۲۰ دقیقه جوشانده شوند. گرچه جوشاندن کنسرو به منزله از بین رفتن تمام باکتری های احتمالی آن نیست.

این عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به محدودیت نگهداری کنسرو ماهی پس از باز شدن، گفت: گاهی کنسرو ماهی به طور کامل در یک وعده مصرف نمی‌شود و باقیمانده آن برای وعده بعدی نگهداری می‌شود.

کنسروها را پس از باز شدن نباید بیش از دو روز در یخچال نگهداری کرد.

وی کنسرو ماهی را بستر مناسبی برای تکثیر باکتری‌های هوازی برشمرد و یادآور شد که نگهداری از کنسرو باز شده تا مدت زمان محدودی امکان پذیر است.

به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه کنسروها را پس از باز شدن نباید بیش از دو روز در یخچال نگهداری کرد و در صورت نیاز به نگهداری در یخچال حتما باید محتویات آن را به ظرف شیشه‌ای با در بسته و محکم منتقل کرد.

نگهداری تن ماهی

حداکثر تا دو ساعت می توان کنسرو ماهی باز شده را در دمای محیط نگه داشت.

یاری در صورت عدم دسترسی به یخچال به افراد، توصیه کرد: حداکثر تا دو ساعت می توان کنسرو ماهی باز شده را در دمای محیط نگه داشت؛ آن هم به شرطی که هوا خیلی گرم نباشد؛ زیرا گرمای زیاد احتمال فساد و مسمومیت غذایی را افزایش می‌دهد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه به افراد توصیه کرد: کنسرو ماهی باز شده را بیش از دو روز در یخچال نگهداری نکنند و حتما باقیمانده کنسرو را در ظرف شیشه‌ای در بسته و محکم در یخچال قرار دهند.