هر ماه چقدر لاغر شویم خوب برای سلامتی خوب است؟

کاهش وزن به سلامت کمک شایانی می‌کند، به‌شرطی که اصولی باشد. بسیاری از مردم می‌خواهند سریع وزن کم کنند. با این حال، صرف نظر از اهداف یا دلایل کاهش وزن، زمان‌بندی در لاغری اهمیت زیادی دارد. بنابراین باید حداکثر کاهش وزن در یک ماه در نظر گرفته شود تا عوارض رژیم لاغری زنگ خانه هیچکس را نزند.

در یک ماه چند کیلو می‌توان کم کرد؟

پاسخ این سوال به وزن فرد بستگی دارد. افراد با جثه بزرگ‌تر معمولاً می‌توانند وزن بیشتری از دست بدهند، زیرا برای شروع وزن بیشتری دارند. اما اگر سوال شما قبل از رژیم این است که در یک ماه چند کیلو میتوان کم کرد باید گفت به طور کلی 1 کیلوگرم در هفته یا 4 کیلوگرم در ماه، مقدار مطمئن و پایداری برای کاهش وزن است. برخی از افراد ممکن است در ابتدا بیشتر از این مقدار از دست بدهند، اما اغلب این کاهش چربی واقعی نیست.

نوسانات وزن پیچیده‌تر از کالری دریافتی است. مثلا 2 فنجان آب حدود 500 گرم دارد و بیشتر افراد فقط با دفع وزن کم می‌کنند. جالب است بدانید ماهیچه‌ها، چربی‌ها، استخوان‌ها، آب، بافت‌ها، اندام‌ها و هر چیزی که در دستگاه گوارش شما وجود دارد وزن کل شما را تشکیل می‌دهد. پس عدد روی ترازو نمی‌تواند به شما بگوید وزنی که از دست می‌دهید آب، ماهیچه یا چربی است. بنابراین، رژیم‌های می‌توانند به کاهش وزن سریع شما کمک کنند، اما ممکن است وزن ماهیچه و آب را از دست دهید که ایده‌آل نیست و در نهایت می‌تواند متابولیسم شما را از بین ببرد.

نکاتی برای میزان استاندارد کاهش وزن در یک ماه

برای اینکه بدون به خطر انداختن سلامتی به وزن ایده‌آل برسید، باید چند نکته را رعایت کنید:

غذای کم نخورید، غذای مغذی بخورید

سعی کنید بیشتر اوقات غذاهای غنی از مواد مغذی بخورید و غذاهای فرآوری شده، قند مصنوعی و فست‌فود را محدود کنید. پس بهتر است بشقاب خود را با میوه‌ها، سبزیجات، غلات، لوبیا، حبوبات، ماهی، مرغ و مقدار کمی گوشت قرمز پر کنید. غذاهای مورد علاقه خود را نیز کاملا محدود نکنید. این فقط منجر به ناامیدی و پرخوری بعدی می‌شود. در این راه از مکمل‌های طبیعی که لاغری را تسریع می‌بخشند نیز غافل نمانید. برای مثال کلروفیل خوراکی از آن خوراکی‌های کاملا طبیعی است که علاوه‌بر کمک به کاهش وزن، عوارض رژیم‌های سخت را کاهش می‌دهد و به تقویت بدن هم کمک می‌کند.

یکی از متخصصان تغذیه در این باره می‌گوید: «وقتی با افراد در مورد کاهش وزن کار می‌کنم، دوست دارم آهسته شروع کنم و به جای کاهش دریافت کالری، روی رفتارهای تغذیه‌ای‌شان تمرکز کنم. من از آن‌ها می‌خواهم که بر دریافت پروتئین کافی در تمام وعده‌های غذایی، ترکیب میوه‌ها و سبزیجات بیشتر، هیدراته کردن با آب و محدود کردن نوشیدنی‌های شیرین تمرکز کنند». اگر مکملی باشد که بتواند همه نیازهای بدن را تامین کند و در کنارش کمک‌کننده کاهش وزن باشد، بهتر است آن را به رژیم غذایی‌تان بگنجانید. سوپرفودی مانند پودر جلبک اسپیرولینا همین کار را برای بدن می‌کند.

روی تغییرات کوچک تمرکز کنید

به‌جای رژیم‌های شدید هر چند وقت یکبار روی تغییر عادات غذایی خود کار کنید. همچنین، هدف نهایی خود را برای کاهش وزن در نظر بگیرید. بهتر است به‌جای هدف قرار دادن کاهش وزن، سبک زندگی سالم را هدف قرار دهید؛ زیرا افراد می‌توانند از نظر متابولیک در بدن کوچک یا بزرگ، اما ناسالم باشند.

وزن کمتر لزوماً به معنای داشتن بدن سالم‌تر نیست. از خود بپرسید که چرا می‌خواهید وزن کم کنید؟ به دلیل سلامتی، ظاهری خاص یا نداشتن احساس خوب؟ سپس با متخصص تغذیه، صحبت کنید تا بر اساس اهدافتان، بهترین برنامه را به شما ارائه دهد. رژیم غذایی چیزی فراتر از خوردن کمتر و ورزش بیشتر است. کاهش وزن همچنین مستلزم خواب کافی، کاهش استرس و ... است؛ بنابراین در این دوران باید حواستان به همه‌چیز باشد.

شمارش کالری را متوقف کنید

به جای شمارش کالری بر علائم گرسنگی و سیری تمرکز کنید. از استراتژی‌های غذا خوردن آگاهانه مانند تمرین آگاهی در زمان غذا و احترام به نشانه‌های گرسنگی خود استفاده کنید. این هدف را برای خود معین کنید که رژیم غذایی پر از تنوع و رنگ داشته باشید. به جای تمرکز خاص روی وزن، روی رفتارهای سالم و احساس خود قبل، در حین و بعد از غذا تمرکز کنید. اگر فکر می‌کنید اشتهای کاذب دارید، می‌توانید با مصرف خوراکی‌های طبیعی مانند کلروفیل مایع، غلات، و آجیل آن را کاهش دهید. در غیر این صورت، برای گرسنگی خود ارزش قائل باشید و غذای مقوی به آن برسانید.

کاهش وزن خیلی سریع آسیب می‌زند

میزان استاندارد کاهش وزن در یک ماه مهم است، زیرا اگر در یک ماه بیش از 4 کیلو وزن کم کنید، نه‌تنها به احتمال زیاد از آن زمان به بعد سخت‌تر لاغر می‌شوید، بلکه احتمالاً برای رسیدن به آن، رفتارهای ناسالمی انجام داده‌اید. باید بدانید کاهش وزن خیلی سریع در طولانی‌مدت به متابولیسم شما آسیب برساند. این به نوبه خود ممکن است بر توانایی شما برای کاهش وزن در آینده تأثیر منفی بگذارد.

پس قبل از هر چیز بدانید کم‌خوری جواب نمی‌دهد. غذا منبع اصلی انرژی بدن است. اگر به اندازه کافی غذا نمی‌خورید، بدن شما باید از جای دیگری انرژی پیدا کند. دریافت کالری خیلی کم باعث می‌شود بدن ما عضله را برای انرژی تجزیه کند که می‌تواند بر قدرت، عملکرد ورزشی و متابولیسم تأثیر بگذارد. هرچه عضلات بیشتری از دست بدهید، کالری کمتری می سوزانید و متابولیسم بدنتان را کند می‌کنید.

هر ماه چقدر لاغر شویم خوب برای سلامتی خوب است؟

کاهش وزن سریع معمولاً پایدار یا سالم نیست؛ زیرا معمولاً با محدود کردن شدید کالری یا ورزش بیش از حد به دست می‌آید که می‌تواند بعد از مدتی منجر به پرخوری، متابولیسم کندتر و تغییرات متابولیک شود. به عبارت دیگر، رژیم غذایی ناگهانی یا تلاش برای کاهش وزن زیاد در یک ماه منجر به کاهش وزن اولیه و به دنبال آن افزایش وزن پس از پایان رژیم می‌شود. به همین دلیل باید به دنبال این بود که کاهش وزن طبیعی چقدر است.

نتیجه‌گیری

در حالی که امکان کاهش وزن سریع در یک ماه از راه‌های گوناگون وجود دارد، این کار توصیه نمی‌شود. رژیم غذایی شدید منجر به افزایش وزن طولانی‌مدت می شود و متابولیسم شما را کند می‌کند. بهتر است برای میزان استاندارد کاهش وزن در یک ماه تغییرات کوچکی را در طول زمان ایجاد کنید؛ مانند افزودن سبزیجات بیشتر، خوردن پروتئین در هر وعده غذایی، کاهش کالری مایع ناشی از نوشیدنی‌های شیرین، خوردن آگاهانه و ورزش منظم. در نهایت، احساس بهتری خواهید داشت و مهم‌تر از آن، به رفتارهای سالم خود پایبند خواهید بود.