اتباع غیرایرانی که شناسنامه خانواده‌ایرانی خریده‌اند، شناسایی می‌شوند

 عبدالله مبینی، رئیس سازمان ملی مهاجرت ، از تدوین فرایندهای لازم برای تشخیص و شناسایی هویت مشکوک‌التابعین خبر داد و درباره صدور شناسنامه برای افرادی که حاصل ازدواج مادر ایرانی با پدر غیرایرانی هستند، گفت: این موضوع در جلسه بیست‌ویکم شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی اتباع خارجی در دستور کار قرار گرفت. تقریبا ۱۹ مصوبه برای این موضوع تنظیم شده است.

وی ادامه داد: این مصوبات ابلاغ شده و در حال حاضر بر اساس این مصوبات، اقدامات در حال انجام است و به سمتی می‌رویم که مشکل این افراد رفع شود. رئیس سازمان ملی مهاجرت در واکنش به برخی گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌ها مبنی بر بروز خطا در رد مرز به این معنا که گاهی اوقات افراد فاقد شناسنامه در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان به جای اتباع غیرایرانی بازداشت و برای طرد به مرز اعزام می‌شوند، گفت: اگر فردی ایرانی و فاقد شناسنامه است، حتما دارای شجرنامه است و اگر فاقد شجرنامه است ثبت سوابق جلدی دارد، یعنی تمام سوابق در ادارات استان مانند استان سیستان و بلوچستان موجود است. اگر همه این موارد نیز وجود نداشته باشد، در نهایت از طریق روش‌های علمی و پزشکی و DNA می‌توانیم اقدام کنیم.

 اتباع غیرایرانی که شناسنامه خانواده‌ایرانی خریده‌اند، شناسایی می‌شوند

مبینی گفت: این افراد باید مراجعه کرده و تشکیل پرونده بدهند و اثبات کنند که ایرانی هستند. اتفاقی که در سیستان و بلوچستان می‌افتد، این است که ‌‌عده‌ای هستند که از این خلأ استفاده می‌کنند و فرد هویت یک کشور دیگر را دارد، اما از فقر مالی یک‌سری خانواده‌ها استفاده کرده و اقدام به خرید شناسنامه می‌کند یا خود را به روش دیگری ایرانی جا می‌زند؛ ما به این افراد مشکوک‌التابعین می‌گوییم.