تبلیغات ضدسلامت ماهواره‌ای

به گزارش افکارنیوزبه نقل از جوان انلاین، روز گذشته در نشست خبری شانزدهمین کنگره سراسری سالانه طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران، دکتر بهروز توانا رئیس کنگره و مدیر گروه طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش یکی از محورهای اصلی این کنگره را جلوگیری از برخی اشتباهات مصطلح در جامعه عنوان کرد؛ اشتباهاتی مانند ورزش در باشگاه‌هایی با مربیان ناآشنا با طب فیزیکی یا اعتماد به تبلیغات اغواگر ماهواره‌ای که می‌تواند منجر به آسیب دیدن افراد شود.

هشدار دوباره درباره لاغرکننده‌های ماهواره‌ای
حکایت تبلیغات دروغین ماهواره‌ها، امری جدای از آسیب‌های اجتماعی است که از طریق امواج آنها به جوامع مختلف از جمله جامعه ما تزریق می‌شود. ماهیت دروغین انواع و اقسام تبلیغات ماهواره‌ای و اینترنتی از داروها و روش‌های ترک اعتیاد و ترک سیگار گرفته تا کرم‌های جوان‌کننده و داروهای رویش مو و طیف گسترده محصولات لاغری موضوعی است که پشتوانه تأکید پزشکان را دارد و با جست‌وجویی در میان اطرافیان خودتان هم ممکن است افرادی را که فریب این تبلیغات را خورده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت به هیچ رسیده‌اند، مشاهده کنید. بماند افرادی که در برابر استفاده از این راهکارهای اغلب میانبر، راهی بیمارستان و مراکز درمانی شده‌اند. اینگونه تبلیغات در فضای مجازی هم برای خودشان برو بیایی دارند و عیب اساسی مسئله اینجاست که تنها ردپای فروشندگان این محصولات یک شماره تلفن است. هر چند برخی کالاهای تبلیغ شده در ماهواره از برخی رسانه‌های زرد و حتی رسانه ملی نیز سر در آورده‌اند و مدتی است شاهد تبلیغات دستگاه دراز و نشست و کرم حلزون هستیم، درست همان چیزی که در ماهواره تبلیغ می‌شد اما نکته اینجاست که این محصولات همواره محل تردید و هشدار پزشکان و کارشناسان امر بوده است.
این تبلیغات جایگاهی در طب فیزیکی ندارند

این بار نیز دکتر توانا در رابطه با مهر رد یا تأیید طب فیزیکی بر تبلیغات ماهواره‌ای وسایل ورزشی و تأثیر آنها بر سلامت و لاغری گفت: به طور کلی وسایل ورزشی مانند توتال کور، کفش‌هایی با پاشنه‌های نامرئی و ورزش‌های کاهش وزن به همراه استفاده از قرص‌ها و کرم‌های چربی‌سوز، جایگاه خاصی در طب فیزیکی و توان بخشی ندارد و ممکن است مشکلات و دردهای بیماران را افزایش دهد.

بنا به تأکید وی گسترش شهرنشینی و تغییر سبک زندگی مردم به زندگی صنعتی و کم تحرکی مشکلاتی را برای مردم به‌وجود آورده است که افزایش تحرک راهکار مقابله با آنهاست اما ورزش هم همانند داروست. بنابراین نوع ورزش باید با توجه به شرایط فیزیکی، سن افراد، شرایط اقتصادی و نوع بیماری آنها تعیین و تعداد جلسات آن و ملاحظاتی که در زمان انجام ورزش باید رعایت شود نیز برای افراد بیان شود. در غیر این صورت ورزش زیر نظر مربیان نا آشنا به طب فیزیکی می‌تواند سبب افزایش ضایعات شود.

حالا در نظر بگیرید ورزشی که با استفاده از دستگاه‌های تبلیغ شده در ماهواره‌ها و بدون مشورت با پزشک انجام می‌گیرد چقدر می‌تواند عارضه داشته باشد. از سوی دیگر نیز بنا به تأکید دکتر توانا، جوان بودن طب فیزیکی در کشور سبب شده است تا حتی پزشکان نیز کمتر با این رشته آشنا باشند و این موضوع جای خالی واحدهای طب فیزیکی توانبخشی در مقطع پزشکی عمومی را بیشتر به رخ می‌کشد.

ورزش‌هایی که سلامتی به را به ارمغان نمی‌آورند
دکتر سید احمد رئیس السادات، دبیر انجمن طب فیزیکی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با هشدار درباره دستگاه‌های دراز و نشست خاطر نشان کرد: ورزشی مانند دراز و نشست(همان توتال کور و دستگاه‌های مشابه آن) در افراد مبتلا به پوکی استخوان ممنوع است زیرا می‌تواند منجر به شکستگی‌هایی شود. این پزشک متخصص طب فیزیکی دستگاه‌های بدنسازی نصب شده در پارک‌ها را نیز به دلیل آنکه قابلیت تنظیم با قد و شرایط افراد مختلف را ندارند برای ورزش کردن مناسب ندانست. به باور وی، ورزش و تحرک باید زیر نظر مربی آموزش دیده انجام شود و بسیاری وقت‌ها ورزش‌هایی مانند تایچی، ایروبیک، یوگا، پیلاتس و ایروبیک به دلیل ارائه از سوی مربیان آموزش ندیده مورد تأیید نیست همچنانکه مراکز ماساژ درمانی، ابزارهای ضد درد و روش‌های prp(استفاده از سلول‌های بنیادی به دست آمده از خون خود فرد برای درمان برخی ضایعات) جا افتاده در جامعه دغدغه‌هایی را برای متخصصان طب فیزیکی ایجاد می‌کند.

باز هم تخلف آرایشگرها
دکتر توانا در همین رابطه به تبلیغات ماهواره‌ای استفاده از سلول‌های بنیادی PRPو پیوند ۱۶ هزار تار مو در یک جلسه اشاره کرد و افزود: این تبلیغ غیر ممکن است با وجود اینکه PRP برای کاشت مو یا جوانسازی پوست حتی در برخی آرایشگاه‌ها هم انجام می‌شود.
درمان زانو درد و کمر درد با تزریق سلول‌های بنیادی امر دیگری است که هر چند در ماهواره‌ها تبلیغ می‌شود اما این کار فقط از دست یک متخصص بر می‌آید.

۲ راهکار تجربه شده
در مواجهه با نظرات و هشدارهاي پزشكان در رابطه با آسيبهايي كه در وراي تبليغات دروغين كمين كرده است شايد دو راهكار بيشتر نداشته باشيم؛ نخست نظارت كه مدتهاست از آن نا اميد شدهايم و دوم آگاهي دادن به مردم تا انتخاب درستي داشته باشند و ما در تلاشيم راهكار دوم را به ثمر برسانيم