سدی که زمینهای اطراف را شوره زار می کند
گروه اجتماعی:

سد گتوند به عنوان بزرگترین سد خاکی کشور بوسیله رییس جمهور در حالی افتتاح می شود که هنوز ابهامات زیادی درباره شور شدن آب پشت این سد وجود دارد.

به گزارشافکارنیوز، بدون شک سد گتوند علیا یکی از پرحاشیه ترین پروژه های عمرانی کشور است چرا که حتی افتتاح آن بوسیله رییس جمهور نیز با تاخیر مواجه شد. قرار بود این سد در روز شنبه ۳۱ فروردین ماه سال ۹۱ افتتاح شود اما به دلیل تراکم کاری برنامه های رییس جمهور، افتتاح آن به یکشنبه اول اردیبهشت ماه سال جاری موکول شد.

سد خاکی گتوند در حالی افتتاح می شود که هنوز سئوالات منتقدان بوسیله شرکت آب و نیروی ایران به عنوان مجری این سد، به طور شفاف پاسخ گفته نشده است.

۱۰ دیماه سال ۹۱ بود که حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی رییس سازمان بازرسی کشور با قاطعیت اعلام کرد «سد گتوند باید تخلیه و تغییر کاربری داده شود». این سخنان به قدری با جدیت مطرح شد که همگان تصور می کردند، به زودی معضل سد گتوند حل خواهد شد.
درجه شوری آب ذخیره شده در پشت سد گتوند به دلیل وجود معدن و گنبدهای نمکی به شدت در حال شور شدن است. به گفته بسیاری از منتقدان این طرح، آب شور پشت سد به زودی اراضی پایین دست را به شوره زار تبدیل می کند.

شرکت سازنده سد برای کنترل انحلال نمک در آب، از ایجاد پتوی رسی بر روی این گنبدها خبر داده بود که در نخستین روزهای پس از افتتاح فاز نخست نیروگاه برق آبی سد گتوند، موضوع شکسته شدن و ریزش این پتوی رسی، در رسانه ها مطرح شد. البته این مسئله در ابتدا قویا بوسیله شرکت آب نیرو تکذیب شد.

اما هیچ گاه، هیچ نهاد بی طرفی تبعات ناشی از وجود معدن و گنبدهای نمکی بر کیفیت آب پشت سد گتوند را بررسی نکرد. همواره مسئولان وزارت نیرو بر این نکته تاکید دارند که کار کنترل درجه شوری آب سد گتوند را باید به مهندسان سپرد تا با روش های مهندسی و بدون جنجال، شرایط بحرانی کنترل شود. اما برخی خبرها حکایت از ناتوانی مهندسان در جلوگیری از شور شدن آب پشت سد، دارد.

با توجه به اینکه هدف از ساخت این سد تولید انرژی برق است، شوری آب مخزن سبب می شود تجهیزات توربین ها خورده شده و خیلی زود از چرخه تولید خارج شوند.
اما به رغم اظهارات رییس سازمان بازرسی و جنجال های به پا شده در زمینه درجه شوری آب سد گتوند، این پروژه دیروز با حضور رییس جمهور افتتاح شد.