جوانان از تعویض مفصل زانو بپرهیزند

به گزارشافکارنیوز،دکتر محمود معتمدی به موضوع تعویض مفصل زانو پرداخت و اظهار داشت: از دیرباز تعویض مفصل زانو در تمام کشورها و از سال ۱۳۷۰ این روش در ایران رایج شد.

این فوق تخصص جراحی زانو و ستون فقرات، آرتروز و ساییدگی زانو را از علل عمده تعویض مفصل زانو عنوان کرد و افزود: کاربرد مفصل‌های مصنوعی زانو در افرد با سنین بالاتر، معمولا از ۶۰ سال به بالا است، تعویض مفصل‌های زانو در افراد با سنین پایین‌تر در صورتی که فرد مبتلا به رماتیسم و با شدت درد بالا باشد انجام می‌شود.

وی عدم تعویض مفصل زانو در افرادی که دچار مشکلات زانو هستند را از علل اختلال در انجام کارها دانست و گفت: با انجام پروتز زانو، درد آن تسکین و زانو کاملا صاف می شود، در نتیجه راه رفتن و انجام کارها را می توان به راحتی انجام داد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ادامه به عمر مفصل های مصنوعی زانو اشاره کرد و یادآور شد: عمر طبیعی مفصل های زانو حدو ۱۰ تا ۱۵ سال است، پس از پایان این دوره، باید مفصل مجدد تعویض شود.

این فوق تخصص جراحی زانو و ستون فقرات با اشاره به اینکه بهتر است افراد با سنین پایین‌تر و جوانان از تعویض مفصل زانو چشم بپوشند، اظهار داشت: تعویض مداوم مفصل‌های مصنوعی به دلیل پایان یافتن عمر طبیعی آن در افراد با سن کم، شل یا لق شدن مفصل به دلیل انجام فعالیت‌های زیاد این دسته از افراد، از دلایل عمده عدم انجام تعویض مفصل در افراد با سن پایین تر است.

دکتر معتمدی عدم استفاده از توالتهایی ایرانی و چهارزانو نشستن را از محدودیت های عمل پروتزهای زانو دانست و گفت: به هنگام انجام عمل پروتزهای زانو باید اتاق عمل عاری از هرگونه میکروب و کاملا استریل باشد، چون به محض ورود هرگونه میکروب به استخوان یا خون بدن فرد عفونت می کند. اما با انجام این عمل هیچ گونه محدودیتی برای افراد در خصوص انجام فعالیتهای ورزشی سبک وجود ندارد.