گزارش ابتکار از اجلاس جهانی تغییرات آب و هوایی

به گزارشافکارنیوز،معصومه ابتکار در این باره افزود: نشست تغییرات آب و هوایی که به عنوان یک نشست مهم محیط زیستی تلقی می‌شود یک نشست اقتصادی و تا حدی سیاسی هم هست.

وی ادامه داد: اهمیت این اجلاس از این جهت است که پروتکل کیوتو در سال ۲۰۱۲ به پایان رسیده و در اجلاس قبلی ساز و کاری دیده شده است که هشت سال دیگر نیز این پروتکل تمدید شود.

به گفته وی در این اجلاس کشورها گزارش وضعیت محیط زیست خود را ارائه داده‌اند؛ اما متاسفانه برخی کشورها مانند آمریکا و استرالیا از اجلاس خارج شده و هیچ تعهدی را نپذیرفته‌اند.

وی تاکید کرد: اتحادیه اروپا اقداماتی را برای کاهش گازهای گلخانه‌ای انجام داده که می‌توان گفت هیچ کدام از این اقدامات نمی‌تواند به اندازه کافی در مقابل پدیده گرمایش زمین کارآمد باشد.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: طوفان سنگینی که در فیلیپین اتفاق افتاد کاملا غیر مترقبه بود و به گفته کارشناسان این طوفان که سابقا هیچ گاه اتفاق نیفتاده نمونه‌ای از تغییرات شدید آب و هوایی تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه این کنوانسیون در مورد موضوعاتی همچون خشکسالی، بالا آمدن سطح دریاها و زیر آب رفتن سواحل و جزایر فعالیت می‌کنند، افزود: در حال حاضر همه کشورها با افزایش گازهای گلخانه‌ای درگیرهستند.

ابتکار با بیان اینکه اعضای تیم مذاکره کننده ایرانی که در این اجلاس شرکت کرده‌اند را وزارت نیرو، وزارت صنعت، وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی، معاونت حقوقی و معاونت فناوری ریاست جمهوری تشکیل می‌دهد، افزود: باید با یک هیات مذاکره قوی و توانمند در این قبیل اجلاس‌ها شرکت کرد تا بتوانیم منافع کشورمان را حفظ کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هنوز تا رسیدن به یک هیئت قوی فاصله داریم، افزود: از سوی این هیات اقدامات بسیار خوبی انجام شد و جلسات متعددی صورت گرفت که هر یک از اعضا در آن حضور داشتند.

ابتکار با اشاره به همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه ایران با سایر کشورها در این اجلاس، اظهارکرد: در روز اول این سفر همایشی با موضوع صلح و نقش زنان برای حفظ محیط زیست برگزار شد و ما نیز معتقدیم اگر نگاه زنانه را در دیپلماسی جهانی ترویج دهیم و در معادلات جهانی معطوف به صلح فکر کنیم می‌توانیم جلوی بسیاری از مخاطرات را بگیریم.

وی با بیان اینکه در سفارت ایران چند نشست کاری نیز برگزار شده است، افزود: متاسفانه کشورهای توسعه یافته از پذیرش تعهدات جدید طفره رفته و مذاکرات را دور می‌زنند و همه چیز را به گردن کشورهای در حال توسعه می‌اندازند در حالی که آنچه که طی ۱۰۰ سال اخیر تولید شده توسط کشورهای صنعتی پیشرفته مانند آمریکا و اتحادیه اروپا انجام شده است.

معاون رییس جمهور با اشاره به دیدارش با وزیر محیط زیست لهستان اظهار کرد: در این دیدار پیرامون مسائل اجلاس و روابط دو جانبه میان ایران و لهستان گفتگو کردیم؛ چرا که یک تفاهم نامه با این کشور امضا کرده‌ایم و صندوق ملی محیط زیست ایران نیز بر مبنای صندوق ملی محیط زیست لهستان احداثشده است.

وی ادامه داد: همچنین پیشنهاد داده‌ایم دوره آموزشی که سال گذشته برای محیط بانان کشورمان برگزار کرده‌ بودیم در کشور لهستان نیز اجرا شود که با استقبال طرف لهستانی مواجه شد.

وی همچنین از پیشنهاد ایجاد صندوق منطقه‌ای گرد و غبار در این اجلاس خبر داد و گفت: در صحبتی که با بان کی مون رئیس سازمان ملل متحد داشتیم پیشنهاد کردیم که یک صندوق منطقه‌ای برای حل معضل گرد و غبار ایجاد شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به ملاقاتش با نماینده عالی روسیه افزود: در بسیاری از مسائل زیست محیطی با کشور روسیه هم موضع هستیم که در این خصوص با یکدیگر همکاری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه جلسه‌ای با آقای اشتاینر داشتیم، افزود: ایشان در این جلسه به دکتر روحانی ابلاغ سلام داشتند و با احترام از ایشان در تحولات کشور ایران یاد کردند و همچنین در خصوص بهبود روابط با ایران و گسترش آن تاکید داشتند.

وی همچنین از ملاقاتش با وزیر محیط زیست قطر خبر داد و گفت: در این ملاقات در خصوص استفاده از گاز طبیعی صحبت شد.

دعوت بان کی مون از روحانی برای حضور در یک اجلاس زیست محیطی


معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دیداری نیز با آقای بان کی مون رئیس سازمان ملل متحد و اعضای هیات ایرانی داشتیم، افزود: ایشان پیرامون شرایط جدید و تحولات ایران ابراز خرسندی کرده و از دکتر روحانی دعوت کردند که در اجلاسی که سال آینده همزمان با اجلاس سران کشورها برگزار می‌شود، شرکت کنند.

ابتکار گفت: با بان کی مون در مورد انتظارات ایران برای همکاری با سازمان‌های بین المللی صحبت‌هایی داشتیم.

رئیس سازمان محیط زیست در خاتمه گفت: در نشستی که با حضور وزیر محیط زیست ژاپن برگزار شد، درخواست کردیم که همکاریهای ایران با جایکا ادامه پیدا کند و هفته آینده نیز در این زمینه تفاهم نامهای در خصوص تالاب انزلی با جایکا خواهیم داشت.