سوء مصرف مواد در ۷۳ درصد مردان و ۲۷ درصد زنان

به گزارشافکارنیوز،مظفر روحانی اظهارداشت: سلامت روان و کلاً سلامتی تنها فقدان بیماری نیست در تعریفی که سازمان جهانی بهداشت از سلامتی دارد، سلامت علاوه بر عدم بیماری به رفاه اجتماعی، خانوادگی و عدم مشکلات اجتماعی نیز مربوط می‌شود.

وی افزود: تفاوت مهمی که سلامت مردان نسبت به زنان دارد به لحاظ آماری است. بر این اساس مردان شانس ابتلا به برخی اختلالات را بیشتر از زنان دارند.

رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا گفت: خانم‌ها شانس ابتلا به اختلال افسردگی را دارند اما مردان در بیماری‌های قلبی و عروقی که نشای از استرس‌ها است از زنان پیش‌قدم هستند.

وی ادامه داد: عدم تطابق با کار در مردان بیشتر است و مردان در صورتی که از کارشان راضی نباشند استرس بیشتری را نسبت به زنان احساس می‌کنند.

روحانی افزود: شیوع اختلالات روان پریشی در زنان و مردان برابر است اما در خصوص اختلال سازگاری و شخصیت باید گفت شدت بروز اختلالات شخصیت مانند اختلال شخصیت ضد اجتماعی در مردان به دلیل وضعیت جسمانی قوی‌تر بیشتر است.

وی ادامه داد: اختلال شخصیت ضد اجتماعی در دو جنس زن و مرد برابر است اما در زنان بیشتر کلامی و در مردان به شکل فیزیکی است و گاهی به قتل می‌انجامد.

وی تصریح کرد: اختلال سوء مصرف مواد در مردان ۳ برابر زنان است. در یکی از آمارها نشان داده شد که مردان ۷۳ درصد و زنان ۲۷ درصد سوء مصرف مواد دارند. از طرفی مصرف مواد آمفتامین مانند شیشه در مردان بیشتر است.

رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا اظهارداشت: یکی از راهکارهایی مهم کاهش استرس مردان، گذراندن بخشی از وقت خود در خانه است، اکثر مردان ۲ الی ۳ شیفت کار می‌کنند و این موجب می‌شود تا سلامت جسمی و روانی‌شان به خطر بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: فرزندان پدر میخواهد و زنان به وجود همسرشان احتیاج دارند، مردان با کار بیشتر چیزهای بزرگتری را از دست میدهند، عدم وجود پدر به بچهها صدمات روحی بیشتری نسبت به تامین برخی مایحتاج وارد میکند.