انتقاد قالیباف از نحوه طرح ترافیک

به گزارشافکارنیوز،محمدباقر قالیباف شهردار تهران امروز در سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل ترافیک در سالن همایش‌های برج میلاد اظهار داشت: دغدغه مشترک، نگرانی و علاقمندی همه ما به کاربست دانش برای بهبود زندگی مردم است. اگر میان علم و زندگی روزمره مردم فاصله ایجاد شود و به جای این که علم در خدمت مردم قرار گیرد مردم در خدمت علم باشند. این نگاه مورد تأیید هیچ کدام از ما نیست.

وی افزود: حمل و نقل عمومی مهم‌ترین مسئله‌ای است که امروز کلان‌شهر‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده است. حمل و نقل عمومی توانسته اقتصاد، مسائل اجتماعی و محیط زیست را در کلان‌شهرها به سیطره خود درآمورد.

شهرداری تهران با اشاره به این‌که کدام اندیشمندی را در حوزه مسائل جامعه شناختی و محیط زیستی می‌توان پیدا کرد که باور نداشته باشد موضوع حمل و نقل در شهرها تا چه اندازه اثرگذار است، گفت: در حوزه اجتماعی موضوع سلامت مهم‌ترین چالش در شهرهای بزرگ است.

آلودگی هوا و آلودگی صوتی مهم‌ترین چالش پایتخت


قالیباف بیان کرد: اگر به بنده بگویند مهم‌ترین چالش تهران چیست عنوان می‌کنم که آلودگی هوا و آلودگی صوتی مهم‌ترین چالش پایتخت است.

وی ادامه داد: اگر برای تمام اقداماتی که در شهر انجام می‌دهیم دو شاخص مهم دسترسی و یکپارچگی در حمل و نقل عمومی را نداشته باشیم نمی‌توانیم بر مشکل ترافیک فائق آییم. بنابراین از اندیشمندان و دانش پژوهان در این عرصه می‌خواهم تا به فرهنگ‌سازی نیز توجه کنند.

شهردار تهران تصریح کرد: هم اکنون به میزان امکانات و ظرفیت‌هایی که در تهران فراهم شده نمی‌توانیم بهره‌های لازم را ببریم، افزود: شاید یکی از علت‌ها این باشد که شیوه بهره‌برداری را که باید به آن توجه کنیم و مواردی که می‌تواند در کاهش این چالش‌ها تأثیرگذار باشد را مورد توجه قرار نمی‌دهیم.

قالیباف با اشاره به این‌که فرهنگ‌سازی در زمینه حمل و نقل عمومی نیازمند اقداماتی ایجابی و سلبی است، اظهار داشت: بدون شک اقدامات ایجابی باید تقدم داشته باشد و برای این‌که بتوانیم موضوع حمل ونقل را در شهر عمومی کنیم نیازمندیم که اطلاعات بیشتری را در اختیار مردم قرار دهیم.

وی با اشاره به این‌که نباید به برخی از افراد فرصت دهیم که یک بحثتخصصی را که با زندگی سلامت انسان‌ها سر و کار دارد دستمایه رفتارهای سیاسی کنند، گفت: در برخی مقالات و گفت و شنودها شاهدیم که مسائل به گونه‌ای برای مردم تبیین می‌شود که صادقانه نیست.

*فشار روانی بسیار به مدیریت شهری در هنگام ایجاد پیاده راه در بازار تهران


قالیباف بیان داشت: بنده در دو کنفرانس قبل به بحثپیاده راه ها و انسان محور بودن شهرها اشاره کردم و اینکه باید مردم شهرها را نجات دهیم از این‌که در استیلای ماشین‌ها قرار دارند و چرا حرمت‌ ماشین‌ها بیش‌تر از انسان‌ها شده است. به یاد دارم زمانی که در محدوده مرکزی تهران یعنی بازار پیاده راه ایجاد کردیم فشار روانی و سیاسی بسیاری به مدیریت شهری اعمال شد. در حالی که همه می‌دانستیم این تصمیم درست است و آن را طی مشورت با کارشناسان مختلف اتخاذ کرده بودیم.

وی ادامه داد: در آن زمان در عرصه رسانه‌ها شاهد بودیم که جای نخبگان و تأیید آن‌ها بر این تصمیم درست مدیریت شهری خالی بود البته بعد از چند ماه شهروندان و کسبه آن منطقه به این نتیجه رسیدند که این پیاده راه تصمیم درستی است ولی باید بگویم فشار روحی و روانی بسیاری به ما وارد شد. اما جالب است که بعدها این موضوع به یک مطالبه عمومی برای مردم تبیدل شد و آن‌ها خواستار ایجاد پیاده راه‌های جدید در نقاط مختلف شهر هستند.

*این چه روشی است که آخر شب باید بفهمیم فردا صبح طرح ترافیک از در‌ منزل اجرا می‌شود؟


قالیباف ادامه داد: امروز باید حمل و نقل عمومی را به یک مطالبه عمومی از مسئولان تبدیل کنیم. این چه روشی است که آخر شب باید بفهمیم که طرح ترافیک از در منزل اجرا می‌شود این یعنی تشویق کردن شهروندان به قانون شکنی یا اینکه اگر کسی می‌خواهد به قانون احترام بگذارد باید از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم شود. باید به این نوع از تصمیمات پایان دهیم.

*این امکان در شهر تهران فراهم شده که سالانه حداقل سی کیلومتر مترو بسازیم


شهردار تهران با اشاره به اینکه امروز وضعیتی در شهر فراهم شد که بتوانیم توسعه مترو را افزایش دهیم، افزود: اگر در گذشته در سال به طور متوسط کمتر از سه کیلومتر مترو ساخته می شد و در طول ۸ سال گذشته به طور متوسط به طول ۱۲ تا ۱۴ کیلومتر مترو ساخته شده است امروز می‌توانیم بگویم که با تکیه به توان مهندسان این امکان در شهر تهران فراهم شده که در سال حداقل سی کیلومتر مترو بسازیم.

*مشکل ما در زمینه گسترش مترو تأمین اعتبار است


قالیباف تصریح کرد: تمام طراحی‌ها در زمینه توسعه مترو انجام شده است و امکانات ابزار مهندسی و نیروی انسانی پای کار است اما تنها چالش ما اعتبار مورد نیاز برای شتاب گرفتن این موضوع است. تمام کشورهای پیشرفته دنیا با وجود انکه درآمدهای شهرداری بالاست اما دولت‌ها به طور خاص ساخت شبکه‌های حمل و نقل را برعهده می‌گیرند باید توجه داشته ‌باشیم که مووضع حمل و نقل موضوع جان و سلامت انسانهاست.

قالیباف بیان کرد: امیدواریم در دوره سوم مدیریت شهری بر چالش آلودگی هوا فائق شویم هم اکنون آمارها حاکی از ان است که در سال حدود ۱۴۰ روز هوای سالم داریم و تعداد روزهای پاک به تعداد انگشتان دست میرسد اما اگر بتوانیم حمل و نقل عمومی را به یک مطالبه جدی در تمام سطوح تبدیل کنیم بعد از یک دوره پنج ساله تعداد روزهای سالم در یک سال را به دو باره افزایش دهیم.