حکم تخلیه برای ۱۰۵مدرسه در کشور

به گزارشافکارنیوز،تابستان هر سال زخم کهنه مدارس استیجاری سرباز می‌کند. آموزش و پرورش همه سعی‌اش را می‌کند تا مالکان به‌خاطر دانش‌آموزان هم که شده کوتاه بیایند و مراجع قضایی هم تا جایی که امکان دارد جانب مدارس را می‌گیرند اما همیشه مالکانی هستند که مرغ‌شان یک پا داشته باشد و جز به تخلیه ملک‌شان به هیچ‌چیز دیگری رضایت ندهند.

مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران با اعلام اینکه تنها ۱۴مدرسه قلع و قمعی در منطقه ۱۵تهران وجود دارد می‌گوید: اجرای احکام هم‌اکنون متوقف شده و با برخی مالکان نیز به نتیجه رسیده‌ایم ولی هر لحظه این احتمال وجود دارد که دوباره به جریان بیفتد.

مالکانی که سخنگوی آموزش‌وپرورش پایتخت از تعامل با آنها حرف زده بیشتر دولتی و حقوقی هستند. نهاد‌ها و سازمان‌هایی مثل اوقاف و بنیاد شهید راحت‌تر با آموزش و پرورش کنار می‌آیند و مشکل اصلی به مالکان حقیقی مربوط می‌شود. مدیرکل دفتر حقوقی و املاک آموزش و پرورش با اعلام وجود ۹۷۸مدرسه استیجاری و ۳هزار مدرسه وقفی در کشور، از وجود فقط ۳۰مدرسه قلع و قمعی در تهران خبر می‌دهد. هر چند این تفاوت قابل‌توجه است اما وجود حتی یک مدرسه قلع و قمعی، می‌تواند خیلی‌ها را دچار دردسر کند؛ از دانش‌آموزان و خانواده‌های‌شان تا کارکنان و معلمان مدرسه. وقتی مدرسه‌ای تخلیه می‌شود یا باید برایش جایگزینی پیدا کرد یا باید دانش‌آموزان را در مدارس اطراف آن محله پخش کرد که هر کدام تبعات خودش را دارد.

چه باید کرد؟

قطعا در آموزش و پرورش پولی برای خرید این مدارس از صاحبان‌شان وجود ندارد. بنابراین شاید بهترین راه معاوضه املاک مازاد آموزش و پرورش با این مدارس است.

فریدون واسعی گفت: برای خرید مدارس استیجاری پایتخت دست‌کم ۷۰۰ میلیارد ‌تومان اعتبار لازم است. این در حالی است که هم‌اکنون آموزش و پرورش بابت اجاره مدارس شهر تهران هر‌ماه ۳۰۰میلیون تومان به مالکان آنها می‌پردازد. با توجه به شرایط موجود بهترین راه‌حل، تغییر کاربری برخی مدارس که موقعیت تجاری - اداری دارند و فروش آنها براساس قانون بودجه سال ۹۳است.

البته این کار به سادگی امکان‌پذیر نیست. به گفته واسعی قطعا خروج اموال دولتی به دلایلی با مشکلاتی همراه است و باید مقررات و ضوابط کاملا رعایت شود و طی تشریفات قانونی نیز زمان‌بر است. علاوه بر این مهم‌ترین مرحله در این مسیر تغییر کاربری املاک از آموزشی به تجاری یا اداری است که دردسرهای زیادی دارد.

املاکی بدون مشتری

املاک مازاد آموزش و پرورش تنها در چند شهر بزرگ کشور خریدار دارد و املاک مازاد در شهرستان‌ها بدون مشتری روی دست این وزارتخانه مانده است. مدیرکل حقوقی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه چرا موضوع تبدیل به احسن املاک آموزش و پرورش به کندی پیش می‌رود می‌گوید: آنطور که مسئولان استانی اعلام کرده‌اند این است که برخی املاک مازاد، متروکه یا نامناسب موجب بالا رفتن آمار اینگونه املاک می‌شود ولی ارزش مالی ندارد؛ برای مثال در روستاهای دورافتاده و خالی از سکنه واقع شده‌اند و اصلا متقاضی برای خرید وجود ندارد. در مجموع و با توجه به اینکه فروش املاک آموزش و پرورش ممکن است حواشی‌ای مانند متهم شدن به ارزان فروشی داشته باشد، به‌نظر می‌رسد معاوضه املاک مازاد با مالکان بهترین مسیر باشد.

با توجه به وضعیت فعلی و اظهارات مسئولان آموزش و پرورش بعید است که دولت یازدهم بتواند کلیدی برای این قفل قدیمی در نظام آموزشی پیدا کند. تا آن زمان آموزش و پرورش چاره‌ای ندارد جز اینکه به هر دشواری‌ای شده با این مشکل کنار بیاید و هر روز دغدغه تخلیه یکی از این ۱۰۵مدرسه را داشته باشد. خطر حکم تخلیه همچنان ۱۰۵مدرسه در کشور را تهدید می‌کند که این خطر برای ۵۱مدرسه پایتخت جدی‌تر هم هست. هرچند واسعی با بکار بردن لفظ «ان‌شاءالله» گفته که مهر امسال هیچ مدرسه‌ای تخلیه نخواهد شد، اما هیچ بعید نیست ماجراهای خبرساز تعطیلی چند مدرسه در سال‌های گذشته آن هم ۲هفته مانده به آغاز سال تحصیلی تکرار شود. در یکی از مهم‌ترین نمونه‌ها ۱۹شهریور سال ۹۰مالک مدرسه محبان الرضا در منطقه ۱۲حکم تخلیه را به اجرا گذاشت و آموزش‌وپرورش مجبور به ادغام این مدرسه در ۳مدرسه دیگر شد.

تعداد مدارس قلع و قمعی شهر تهران

منطقه تعداد منطقه تعداد
یک ۱ یازده ۲
دو ۲ دوازده ۶
چهار ۷ سیزده ۱
پنج ۱ چهارده ۱
شش ۱ پانزده ۱۴
هفت ۲ شانزده ۲
هشت ۱ هجده ۴
نه ۲ نوزده ۴