۵۹۰۰ معبر بی نام در پایتخت

به گزارش افکارنیوز، این هفته وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از اجرای طرح محدوده هوای پاک در پایتخت خبر داد و گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته از سال آینده در بخش هایی از شهر محدودیت تردد برای خودروها اعمال خواهد شد اما مبنای این محدودیت ها دیگر پلاک خوردوها نیست، بلکه میزان پاک بودن و آلایندگی آنها مبنا قرار می گیرد.

او ادامه داد: آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات شهر تهران محسوب می شود که برای حل این مشکل باید اقدامات اساسی و زیر بنایی مانند توسعه حمل و نقل عمومی، ارتقا کیفیت سوخت و خودرو انجام شود. در این میان اگر قرار باشد محدودیتی برای تردد خودروهای شخصی اعمال شود نباید معیار تردد خودروها تنها پلاکشان باشد.

جمع آوری سازه های فرسوده شهری

احمد صادقی، رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران درباره مقاومت معابر پایتخت در برابر زلزله گفت: تمام پروژه های عمرانی جدید شهرداری تهران از بزرگراه‌ها گرفته تا پل ها، تونل ها، زیرگذرها، مترو و… از سال ۸۴ به بعد در برابر زلزله مقاوم هستند.

او با بیان این مطلب اظهار داشت: از سال ۷۶ مطالعاتی درباره وضعیت معابر شهر تهران از نظر موضوع لرزه ای توسط کارشناسان ژاپنی آغاز و از سال ۸۲ قطعی شد. همچنین از سال ۸۴ به بعد نیز تمامی پروژه های جدید عمرانی که توسط شهرداری تهران انجام شده است دارای پیوست مدیریت بحران بوده و در برابر زلزله مقاوم هستند.

وی در مورد وضعیت پروژه های عمرانی قدیمی پایتخت نیز گفت: در مورد پروژه های قدیمی تر مقاوم سازی پروژه هایی که امکان پذیر بوده انجام شده یا در دست اجرا ست. پروژه هایی که امکان مقاوم سازی آنها وجود ندارد و فرسوده اند نیز در حال جمع آوری هستند.

ساماندهی فضای پارک حاشیه ای پایتخت

این هفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از نظام مند کردن فضای پارک حاشیه ای در معابر پرتردد و محدوده مرکز شهر با استفاده از تبصره ۳ بند ۲ قانون جرایم رانندگی خبر داد و گفت: بنا نیست معبری را با سیاست تشویقی به فضای پارک حاشیه ای اختصاص دهیم. بنابراین تنها معابری که بنا به اضطرار شهروندان نیاز به ساماندهی پارک حاشیه ای داشته باشد در دستور کار قرار گرفته اند.

جعفر تشکری هاشمی با اشاره به اینکه خیابان مسیر تردد خودرو است و اینکه حاشیه تمامی خیابان های شهر را به پارک حاشیه ای اختصاص دهیم منطقی نیست، گفت: از سوی دیگر هم با توجه به کمبود پارکینگ در شهر و مراکز تجاری، نیاز به پارک حاشیه ای نیز وجود دارد، لذا به رغم اینکه توسعه فضای پارک حاشیه ای را کاری مبنایی نمی دانیم ساماندهی فضاهای پارک در دستور کار قرار دارد.

انکار وجود دکل های ۳۰ متری

این هفته معصومه آباد در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به سقوط دکل مخابراتی که این هفته رخ داد گفت: بیشتر دکل هایی که در شهر تهران سقوط می کنند پیش از این از سوی شهرداری اخطار دریافت کرده اند اما متاسفانه خلا قانونی درخصوص جمع آوری آنها داریم.

وی ادامه داد: کمیسیون ماده صد به پرونده های جمع آوری دکل های غیر مجاز بی توجه است و حتی ما گزارشاتی داریم که بازرس اعلام کرده هیچ دکل غیر مجازی در این منطقه وجود ندارد اما گزارشات ما حاکی از وجود دکل ۳۰ متری در منطقه بوده است.

ابطال مصوبه غیرقانونی دولت دهم

مهم ترین رویداد شهری این هفته ابطال و اصلاح بندهای مصوبه ۴/۲ / ۹۱ شورای عالی شهرسازی و معماری دولت سابق بود.

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: این مصوبه در دولت قبل با حضور رئیس جمهور وقت، طی چند ساعت به تصویب رسیده بود که عملا باعثافزایش قابل توجه جمعیت شهر تهران و به هم خوردن تناسبات کالبدی پایتخت و از بین رفتن باغات به هم پیوسته می شد که با این اصلاحیه، جلو تبعات این تصمیم غیرکارشناسی تا حد زیادی گرفته شد.

اعلام آمادگی مسجد جامعی برای انتخابات ریاست شورا


این هفته رئیس شورای شهر تهران گفت: آنقدرها روی انتخابات شورای شهر حساس نیستم و چون از من خواسته شده برای ریاست شورا کاندید می شوم و اگر برای ریاست شورا انتخاب نشوم تهرانگردی می کنم زیرا تهران گردی ها فهمیدن روح تهران است و کسی می تواند برای تهران برنامه ریزی کند که تاریخ و جغرافیا و فرهنگ آنجا را بشناسد.

احمد مسجدجامعی در نشست خبری به مناسبت گذشت یک سال از شروع به کار دوره چهارم شورای شهر تهران درباره انتخابات آتی شورا، گفت: من مانند شما حساس نیستم، اما مسئولیت را می‌پذیرم زیرا از من خواسته شده و برای آن ایده دارم و فعالیت‌هایم را ادامه می‌دهم.

وی با بیان اینکه فضای شورا سیاسی نیست و عملکرد و کارکرد شورا اجتماعی است، افزود: شما در آمارها تعامل را می‌بینید و مسائل سیاسی در شورای سوم نیز وجود نداشت، بلکه از بیرون القاء می‌شد.


۵۹۰۰معبربی نام در پایتخت

این هفته مجتبی شاکری رییس کمیسیون نامگذاری شورا با اشاره به ضرورت به روزرسانی سامانه اطلاعات معابر شهر تهران در توضیح طرح گفت: در سامانه اطلاعات شهرداری در مجموع ۶۵ هزار خیابان، پل، کوچه و میدان وجود دارد که قابل نامگذاری هستند که از این مجموع ۲۵ هزار مورد آن مصوبه شورا را ندارند و براساس قانون شورای شهر مسئول نامگذاری این معابر است کند.

وی افزود: همچنین ۵ هزار و ۹۰۰ معبر نیز فاقد نام هستند که برای شهروندان ایجاد مشکل کرده است، بنابر این براساس این طرح می خواهیم شهرداری را ملزم کنیم تا سامانه اطلاعاتی خود را به روز کند و تعاریفش را با شورا یکی کند.

شاکری با اشاره به موضوع حفظ هویت محلات، خاطر نشان کرد: در این طرح به موضوع نامگذاری محلات و شناسنامه دار شدن نقاط تاریخی و فرهنگی محلات جهت بهر برداری بهتر مردم نیز تاکید شده است

قائمی مدیر عامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران نیز با قرائت گزارشی از وضعیت نام معابر و خیابانهای اصلی شهر تهران گفت: در تهران ۵۸ بزرگراه، ۲۶۳ بلوار، ۱۸۹۲ خیابان اصلی، ۱۲۶۸۶ خیابان فرعی، ۱۶۷۵۰ کوچه، ۳۲۷۸۰ بن بست، ۶۱۷ میدان داریم که اطلاعات آنها در بانک اطلاعاتی شهرداری ثبت شده است.

وی در ادامه به میزان معابر فاقد نام در شهر اشاره کرد و افزود: در بانک اطلاعاتی فوق ۲۹ خیابان اصلی فاقد نام، ۱۲۱۵ فرعی، ۱۲۳۲کوچه، ۴۲۷۲ بت بست، ۴۲ بلوار و ۱۴۰ میدان فاقد نام هستند.
قائمی دلیل بی نام یبرخی معابر شهر را اجرایی نشدن سیسیتم مکانیزه در ثبت و اجرای نام گذاری ها دانست و خاطر نشان کرد در پاره ایی از مواقع برخی نامها به کرات روی معابر نامگذاری شده اند.

وی مستند این سخن خود را نیز وجود ۳۸ بن بست به نام آزادی، ۳ بلوار به نام لاله دانست و گفت: البته تکرار برخی اسامی بسیار بیشتر از آن چیزی است که به آن اشاره داشته است.