دولت یازدهم هم مانند دولت قبلی به وعده هایش عمل نمی کند
گروه اجتماعی

- در سال های گذشته و همزمان با فرا رسیدن زمستان، پدیده وارونگی هوا و افزایش میزان آلاینده ها در پایتخت نفس شهروندان را هر روز بیش از پیش تنگ تر می کند.
به گزارش گروه اجتماعی، دولت یازدهم درآغازین روزهای کاری خود بارها بر ضرورت حمایت و توسعه شبکه حمل و نقل عمومی تاکید کرد هرچند در این مدت دولت در عمل کمتر اقدامات مثبت انجام داده و به وعده های خود عمل کرده است.

به گزارشافکارنیوز،عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر درباره این مساله گفت: برای درک بهتر این موضوع باید به گذشته و چرایی اینکه دولت باید به این حوزه ورود پیدا کند، بازگردیم.
ابوالفضل قناعتی افزود: دولت قبلی هنگام اجرایی کردن هدفمندی یارانه ها، توسعه و حمایت از حمل و نقل عمومی را جزو اهداف اصلی خود قرار دارد و متعهد شد در قبال افزایش قیمت بنزین و سهمیه ای کردن آن این شبکه را به گونه ای توسعه بخشد که مردم کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند و در نتیجه عواید اقتصادی حاصل از کاهش میزان مصرف و افزایش قیمت بنزین، آلودگی هوا و ترافیک نیز کاهش یابد.

وی تصریح کرد: مقرر شد از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها، ۵۰درصد از زینه های ساخت و گسترش خطوط مترو و ۸۲.۵درصد از هزینه های مورد نیاز خرید اتوبوس های نو و جدید داخلی و خارجی را برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، دولت پرداخت کند که در این راه قرار بود این ناوگان هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی ارتقاء یابد.

وزارت نفت بیشترین وعده ها را داد
وی ادامه داد: متاسفانه در دولت قبل این اتفاق نیافتاد و در دولت تدبیر و امید با وجودی که در روزهای نخست آغاز به کار وزرای نفت، راه و نیرو در شورای شهر حضور یافته و وعده هایی مبنی بر حمایت و توسعه حمل و نقل عمومی دادند نیز چیزی تغییر نکرد برای مثل وزیر نفت بیشترین وعده ها را در این حوزه داد که بنده به عنوان نماینده مردم تهران در شورای شهر به وی عرض کردم که در حضور بنده و رسانه ها تعهداتی داده اید که امیدوارم عملیاتی شود اما متاسفانه در ۱.۵ سال گذشته هیچ یک عملی و محقق نشد.

وی تاکید کرد: دولت یازدهم نیز همانند دولت قبلی نه تنها به وعده های خود عمل نکرده بلکه مطالبات قانونی شهرداری را نپرداخته است برای مثل از ابتدای امسال تا کنون ۵۰۰میلیارد تومان درآمد حاصل از جریمه رانندگان به حساب دولت واریز شده که بر اساس قانون ۳۰۰میلیارد تومان آن سهم شهرداری است که فقط ۳۵میلیارد تومان یعنی ۱۰درصد این مبلغ پرداخت شده در حالی که دولت تمام سهم راهور از جریمه ها ها پرداخت کرده است.

قناعتی بیان کرد: وضعیت شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت اصلا مطلوب نیست و دولت نیز حمایتی نمی کند در پایتخت ۱۰ اتوبوس نیاز داریم که اکنون تنها ۶هزار اتوبوس مشغول خدمات رسانی بوده که ۲هزار اتوبوس به دلیل فرسوده بودن دائم در تعمیرگاه ها هستند و عملا ۴هزار اتوبوس نو وظیفه جابجایی مسافران را عهده دار شده اند اما دولت کمکی برای توسعه این ناوگان نکرده است.

دولت تدبیر و امید، ریالی پرداخت نکرده است
عضو شورای شهر تهران به افکارنیوز گفت: بر اساس برنامه ۵ساله دوم، ۱۵۰کیلومتر مترو درون و ۱۵۰کیلومتر مترو برون شهری باید ساخته و به بهره برداری برسد که انجام مترو برون شهری در دست دولت است و در مورد شبکه مترو درون شهری باید گفت سالانه ۳۰کیلومتر باید ساخته شود و دولت مکلف به پرداخت ۵۰دصد از هزینه هاست اما تاکنون مبلغی پرداخت نشده است.
وی افزود: این در حالی است که برای ساخت هر یک کیلومتر شبکه مترو به طور کامل(ساخت تونل، بتن ریزی و…) ۱۰۰میلیارد تومان هزینه می شود و شهرداری تهران از ابتدای سال تا کنون ۶۰-۷۰درصد از هزینه های ساخت ۳۰کیلومتر مترو مصوب سال ۹۳ را پرداخت کرده اما به حتم در پروژه های دیگر با مشکل مواجه خواهد شد.

وی عنوان کرد: این درست نیست که دولت به تعهدات خود عمل نکند و ما فقط به شهرداری فشار آوریم؛ دولت باید هرچه سریعتر به وعده های خود عمل کرده و از توسعه شبکه مترو ساخت آن حمایت کند زیرا در این صورت و بنا بر ادعای برخی از مسوولان شهرداری، شاهد اتمام ۱۵۰کیلومتر شبکه مترو درون شهری در عرض ۲ سال خواهیم بود.

قناعتی خاطر نشان کرد: تنها راه حل و کاهش آلودگی هوای تهران گسترش خطوط مترو و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی است و حتم بدانید بدون حمایت های دولت ، مدیریت شهری قادر نخواهد بود به تنهایی هوای سالم را به شهر بازگرداند.