ورود پول قاچاق مواد مخدر به جریان خرید و فروش رای

به گزارشافکارنیوز،عبدالرضا رحمانی فضلی دبیر ستاد مبارزه بامواد مخدر کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار داشت: قاچاقچیان مواد مخدر حساب های مشکوک و گردش مالی زیادی دارند و برای نمونه یک قاچاقچی ۳۵ ساله که ۵ کلاس هم سواد نداشت ۲۰۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته و چندین حساب بانکی به نام افراد متوفی باز کرده بود.

وی گفت: همین پول‌های کثیف که سالانه به ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و تاثیر و پیامدهای منفی آن به دو برابر قابل افزایش است در عرصه‌های سیاسی و انتخابات وارد جریان خرید و فروش رای می‌شود و در عرصه‌های اقتصادی در هر بازاری که ورود می‌کند به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز خسارت‌های سنگینی وارد می‌کند و به همین خاطر شورای عالی مبارزه با پولشویی مصوب کرده است حساب‌های بانکی در صورتی که از لحاظ سرعت گردش پولی و همچنین حجم گردش مالی مشکوک به نظر برسد مسدود شود و نظارت و کنترل‌های لازم صورت گیرد.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: این شبکه‌ها و مافیاهای مواد مخدر حتی اعتراف کرده‌اند که به تامین مالی تروریست ها کمک می‌کنند بنابراین مبارزه با مواد مخدر باید با همکاری و همراهی همه مردم و دستگاه‌ها و نهادها باشد.

۹۰ درصد مواد مخدر جهان در افغانستان تولید می‌شود


وزیر کشور گفت: بحران مواد مخدر باتوجه به آثار و پیامدهای کثیف و زشت و مخرب در عرصه‌های اجتماعی که دارد به عنوان مادر بحران‌های اقتصادی، ‌ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شناخته می‌شود و جریان کثیفی را در بازارهای مختلف اقتصادی ایجاد می‌کند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و مسیر ترانزیتی مواد مخدر از همسایگان شرقی به اروپا که برای قاچاقچیان بالای ۵۰ درصد ارزش افزوده ایجاد می‌کند و متاسفانه ۹۰ درصد مواد مخدر جهان در افغانستان تولید می‌شود و همچنین به علت اینکه افغانستان و پاکستان تسلط و کنترلی بر مرزهای خود ندارند به شدت تحت تاثیر مافیای جهانی مواد مخدر قرار دارد.

وی افزود: تا سال آینده طرح انسداد مرزهای کشور کامل می‌شود و ۵ منطقه جرم خیز را در اولویت کنترل قرار داده‌ایم و تلاش می‌کنیم بحثمقابله با مواد مخدر را اجتماعی کنیم و از همه قشرهای جمعیتی اعم از دانشگاه‌ها، جامعه مداحان، سینماگران، ورزشکاران، هنرمندان و همه قشرهای اجتماعی بویژه روحانیت در مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد استفاده کنیم و دولت هم اعتبار خوبی در نظر گرفته است.

رحمانی فضلی افزود: در ابتدای دولت یازدهم ظرفیت نگهداری معتادان در تهران ۵۰۰ نفر بود که تا ۲۰ اسفند این ظرفیت به ۵۰۰۰ نفر افزایش می‌یابد و تا اردیبهشت ماه هم دو برابر خواهد شد.

وی با بیان اینکه یک و نیم درصد جمعیت کشور معتاد و ۹۸ و نیم درصد جمعیت سالم هستند گفت: متاسفانه مواد مخدر تنوع صنعتی زیادی پیدا کرده و قیمت‌ها نیز کاهش یافته است و راحت تولید می‌شود به همین خاطر خانواده‌ها نقش مهمی در کنترل و پیشگیری از اعتیاد فرزندان دارند و باید از همه ظرفیت‌های اجتماعی و خانوادگی استفاده کنیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه ۱۰ تا ۱۱ هزار معتاد متجاهر داریم که ۴۴ درصد سرقت را هم این‌ها انجام می دهند گفت: خوشبختانه هماهنگی نهادهای عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر از جمله سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت و نیروی انتظامی و دیگر نهادها زیاد است و برخی ناهماهنگی‌ها به کمبود امکانات مربوط می‌شود.

وی گفت: در سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان برای درمان معتادان در نظر گرفته شد که امسال به ۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وزیر کشور افزود: به طور میانگین در دنیا ۲۰ درصد معتادان جمع آوری شده، پاک می‌شوند و پاک می‌مانند که در ایران به ۱۰ تا ۱۲ درصد می‌رسد و مسائل بعد از ترک اعتیاد و جامعه پذیری معتادان و اشتغال و همچنین کسب و کار آنها نیز باید برنامه ریزی شود.

ایران بیشترین کشفیات مواد مخدر را دارد


وزیر کشور گفت: ایران بیشترین کشفیات را دارد و این مسئله مورد تقدیر کشورهای منطقه و همچنین نهادهای بین المللی است اما هزینه‌های زیادی را هم پرداخت کرده‌ایم که تقدیم ۳۸۰۰ شهید بخشی از آن است.

وی افزود: وقتی یک نفر معتاد می‌شود افراد زیاد را در گیر این مسئله می‌کند و به همین خاطر هدف ما این است که مبارزه با مواد مخدر را در عرصه‌های مختلف به فرآیند اجتماعی تبدیل کنیم تا اثر بخشی برنامه‌ها و سیاست‌ها به حداکثر برسد.

وزیر کشور تصریح کرد: برای اصلاح قوانین و مقررات مورد نیاز برای مبارزه جدی و بازدارنده با مواد مخدر تلاش می‌کنیم و خبرهای خوبی در راه است.

عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم که به صورت ارتباط تلفنی در برنامه حضور یافته بود گفت: وزیر کشور دلسوزانه، مقتدرانه و با جدیت بیشتری سیاست‌ها و برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر را پیگیری و اجرایی می‌کند و نیاز است که همه نهادها و دستگاه‌ها کمک کنند.

وی با تقدیر از تلاشهای وزیر کشور در این زمینه گفت: دستگاههای دیگر حتی مجلس عملکرد رضایت بخشی ندارند و درحالیکه گردش مالی مافیای مواد مخدر بسیار زیاد است باید اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر افزایش یابد و حمایتهای جدی صورت گیرد امّا این حمایتها اندک است و در واقع میتوان گفت وزیر کشور در این فرآیند تنهاست.