چمران: معماری ایرانی اسلامی ایجاد قوس در ساختمان نیست / گام های کند مدیریت شهری در اصلاح معماری پایتخت
گروه اجتماعی

- مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران معماری ایرانی - اسلامی را از دغدغه های مهم مقام معظم رهبری دانست و گفت: ما برای ساماندهی نماهای ایرانی –اسلامی از همه نهادها کمک خواسته ایم اما سیما و منظر ایرانی – اسلامی یک فرمول نیست که آن را بدهیم و بگوییم بر اساس این فرمول اجرا کنید. شهرداری در حال حاضر به اشتباه می گوید در نماها قوس بزنید که مثلا نما اسلامی باشد در حالیکه این موضوع کاملا تخصصی و پیچیده است.

به گزارشافکارنیوز، وی با اشاره به نقش دانشگاهها، شوراها و شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع نمای ایرانی - اسلامی، تصریح کرد: دو سال جلسات پی در پی با شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و آموزش عالی و تعدادی از معماران برجسته در این زمینه داشتیم، برنامه ریزی هایی انجام شد که منجر به اصلاح برخی از برنامه های دانشگاهها شد اما به شهرداری که رسید این موضوع قطع شد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه معاون شهرسازی شهردار تهران در حال تهیه لایحه ای در خصوص نماهای ایرانی - اسلامی است، گفت: شورایی نیز زیر نظر شهردار تهران تشکیل شده که در آن اساتید و معماران و کارشناسان برجسته ای حضور دارند و در حال فعالیت های کارشناسی روی این موضوع هستند.

وی تاکید کرد: گام به گام در حال رفتن به سوی معماری ایرانی - اسلامی هستیم اما حرکتمان کند است و من خودم نیز از این روند راضی نیستم.

چمران در پاسخ به پرسشی در خصوص سرنوشت طرحی در خصوص نماهای ایرانی- اسلامی که توسط خود وی در شورای سوم مطرح شده بود، گفت: این طرح به تصویب رسید و پای آن ایستاده ایم تا اجرایی شود ولی هنوز آن طور که باید اجرایی نشده است.