بازی با آبروی مردم در شبکه های اجتماعی

به گزارشافکارنیوز،بعضی وقت ها ما با انجام کاری حتی به شوخی یا از روی انتقام با آبروی فرد دیگر بازی می کنیم و زندگی او را تحت شعاع قرار می دهیم. شاید بعداً پشیمان شویم ولی دیگر کار از کار گذشته و نمی توانیم آب ریخته را جمع کنیم. این وسط هم آبروی دیگری را برده و هم آبروی خودمان را لکه دار کرده ایم.

*دنیای مجازی و پیامدهای منفی آن


امروزه دستاوردهای دانش بشری پنجره جدیدی رو به افق های تازه صنعت و فناوری گشوده که از جهتی رفاه و آسایش را به ارمغان آورده و از طرفی آسیب های اجتماعی را به دنبال داشته است.

به دلیل استفاده نادرست از ابزار جدید، گاه جسم و روح انسان ها آسیب می بیند و فرهنگ و اعتقاداتشان خدشه دار می شود.

با بروز شبکه های اجتماعی که مجموعه ای از فرصت ها و تهدیدها است و شیوع آن بیشتر در قشر جوان به چشم می خورد، روز به روز ارزش فرصت ها کم می شود و جنبه های منفی آن فزونی می یابد. بر پایه تحقیقات، شبکه‌های اجتماعی چرخه تنهایی افراد را تشدید کند و نارضایتی و افسردگی را در آنان برجسته می نماید. برخی افراد هم نیز از طریق شبکه های اجتماعی نامزد یا همسرشان را زیر نظر می گیرند و باعثحسادت و اختلافات زناشویی می شوند.

وجود پرونده های متعدد در پلیس فتا بیانگر این مطلب است که اثرات مخرب کاربردهای نادرست شبکه های مجازی بر بنیان خانواده‌ها از جمله اخاذی از زنان به تهدید انتشار فیلم و عکس خصوصیشان منجر به حوادثزیادی گشته از خودکشی و خود سوزی گرفته تا جریحه دار کردن غیرت خانوادگی که همگی نشأت گرفته از زیر پا گذاشتن حریم خصوصی افراد است.

*تأکید دین مبین اسلام بر حفظ آبرو


انسان همواره با حفظ آبرویش زندگی آسوده ای خواهد داشت. خداوند در سوره حج آیه ۳۸ می فرمایند: «اِنَّا للهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ ءامَنوا: به درستی که خداوند از کسانی که ایمان آورده اند، دفاع می کند.» پس کسی را که خداوند مدافع او است، چگونه می توان رازش را فاش کرد و آبرویش را برد؟ آبروی مؤمن بسیار ارزش دارد تا آن جا که دین مبین اسلام هم به خود مؤمنان دستور می دهد که آبروی خود را حفظ کنند و هم به دیگران می فرماید که آبروی مؤمنان را حفظ نمایند.

*استفاده مناسب از شبکه های اجتماعی


در کنار همه آثار منفی شبکه های اجتماعی مجازی، پیامدهای مثبتی هم وجود دارد و باید به جای انکار این پدیده نوظهور، با بررسی و ریشه یابی مشکلات و پیامدهای منفی ناشی از آن، از طریق آموزش و فرهنگسازی، گامی موثر در راستای فقر فرهنگی موجود در این زمینه برداشت. هر کدام از ما نیز می بایست با شناختی صحیح از فضای مجازی و کارکردهای آن و به کارگیری روش های خود مراقبتی و رعایت اخلاق، در شبکه های مجازی و ارتباطات جدید، از آسیب های موجود در این عرصه بکاهیم.