هیچ اقدامی برای حفظ منابع آبی انجام نشده است

گروه اجتماعی– عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: در ۵۰ سال اخیر نبود برنامه ریزی های دقیق و مدیریت کارامد سبب شده تا اکنون دچار مشکلات فراوان زیست محیطی شویم.

به گزارشافکارنیوز، بهروز ده زاد با بیان این مطلب اظهار داشت: نبود برنامه های مدون و نداشتن اطلاعات کافی موجب شده تا ما بدون توجه به نتایج و عاقبت کار نسبت به مصرف بی رویه منابع طبیعی اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه در چند دهه گذشته هیچ اقدام مثبتی برای حفظ و نگهداری منابع طبیعی و به ویژه سفره های آب زیر زمینی و… انجام نشده است.

وی ادامه داد: سال هاست که هشدار کارشناسان نسبت به چنین مسائلی نادیده گرفته شده و کسی به عاقبت استفاده نامعقول منابع آب توجه نکرده است.

وی بیان کرد: در چند سال گذشته شاهد دخالت سازمان ها و وزارتخانه در برخی حوزه ها بوده ایم و این تعدد مراکز مسوول سبب شده تا برخورد مناسبی با اقدامات غیر قانونی صورت نگیرد.

ده زاد اظهار داشت: مصرف بی رویه منابع طبیعی سبب شده تا اکنون بهای سنگینی مانند حرکت به سمت بیابانی شدن کشور بپردازیم و متاسفانه فرزندان ما و نسل آینده بهای سنگین تری پرداخت خواهند کرد.

وی تاکید کرد: برای حفاظت از این منابع دارای قوانین خوبی هستیم اما یا اجرا نمی شوند و یا موانع فراوانی بر سر راه اجرای آنها وجود دارد بنابراین لازم است تا همه چیز قانونمند شود و برای این کار دولت باید نسبت به
سرشماری منابع طبیعی و به ویژه میزان آب موجود سرشماری کند تا بر اساس آن بتواند برنامه ریزی کوتاه، میان مدت و بلند مدت انجام دهد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: یکی دیگر از راه های حفظ منابع طبیعی بهره گیری از نظرات تخصصی کارشناسان خبره و واقعی این حوزه است زیرا در چند سال اخیر شاهد حضور گسترده برخی از کارشناسان خلق الساعه و صاحب نظر در حوزه های مختلف بوده ایم.

وی توضیح داد: کشاورزی در کشور به حال خود رها شده و این بخش متولی و قیم مشخصی ندارد.

وی گفت: برای نمونه بررسی آمار میزان مصرف آب ۶ ماه اخیر در بخش کشاورزی استان تهران نشان می دهد از میزان آب موجود ۴۳ تا ۴۸ درصد در زمین های کشاورزی مصرف شده است بنابراین اظهار نظر برخی کارشناسان عزیز مبنی بر مصرف ۹۳ درصدی آب در این بخش مبنای علمی ندارد.

این کارشناس محیط زیست بیان کرد: میزان مصرف آب شرب نیز بین ۶ تا ۹ درصد است اما باعثنمی شود که مردم اسراف کنند.

وی اظهار داشت: اگر هر فرد در روز ۲۰۰لیتر آب مصرف کند تنها ۲-۳ لیتر آن به آب شرب اختصاص می یابد و بین ۹۶ تا ۹۷ درصد صرف شستشو، استحمام و… می شود بنابراین لازم نیست برای این میزان آب تصفیه شود.

وی ادامه داد: در سایر کشورها نیز چنین چیزی مرسوم نیست.

وی خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از مصرق بی رویه آب، دولت باید بخش های کشاورزی و صنعت را حمایت کند و مانع هدر رفت آب شود برای نمونه رودخانه ها را مورد پایش قرار دهد و دست از انجام طرح های هزینه بر بردارد.

وی گفت: بر اساس سیاست های نادرست متاسفانه اکنون ۱۰درصد از سفره های زیر زمینی از بین رفته بنابراین باید از میزان آب موجود در کشور ۲۰ تا ۳۰ درصد را در سفره های آب زیز زمینی ذخیره کرد و مانع از بین رفتن آنها شد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: باید از کشت محصولاتی مانند هندوانه پرهیز کرد زیرا با صادرات ۶۰۰هزار تن هندوانه در اصل ۳۰۰میلیارد متر مکعب آب به صایر کشورها صادر می کنیم در حالی که با واردات این محصول می توان مانع این کار شد و در عوض محصولاتی که نیازمند آب کمتری هستند را کاشت.
وی خاطر نشان کرد: تجربه نسان داده چشم به دولت ها دوختم دردی را دوا نمی کند بنابراین لازم است مردم با صرفه جویی و درست مصرف کردن آب در بخش های مختلف این ماده حیات را حفظ و نگهداری کنند.

وی خطاب به دولتمردان گفت: زمان آن رسیده تا برای ممانعت از بیابان شدن بیشتر کشور نسبت به مدیریت واحد اقدام شود بنابراین لازم است تا هر دستگاه و وزارتخانه های به وظایف خود عمل کرده و از دخالت در سایر بخش ها بپرهیزد.