اثرات سرطان‌زای نگهدارنده‌های شیمیایی

به گزارشافکارخبر،مهین ابراهیمی درباره طرح تحقیقات پایان نامه «بررسی کارآیی و اثرات ضد میکروبی اسانس روغنی گیاه آویشن پس از ریزپوشانی» گفت: با توجه به اثرات سرطان زایی که نگهدارنده‌های شیمیایی در صنعت غذایی دارند ترجیح دادیم از نگهدارنده‌های گیاهی استفاده کنیم تا اثراتی را که بر روی ویژگی‌هایی حسی برجای می‌گذارند را مقایسه کنیم.

وی در ادامه افزود: وقتی اسانس به شکل آزاد استفاده شود نسبت به شرایط محیطی پایداری کمتری از خود نشان می‌دهد و زود اکسید می‌شود به شکلی که خاصیت ضد میکروبی خود را از دست می‌دهد، پس تصمیم گرفتیم آن را به شکل کپسول در ماده غذایی اضافه کنیم.

این کار‌شناس ارشد تغذیه با بیان اینکه لیپزوم ترکیبی شبیه رشته‌های سلولی است و نفوذ اسانس را به داخل سلول بیشتر می‌کند به شکلی که اثرات ضد باکتریایی بیشتری را به همراه دارد، تاکید کرد: با انجام این تحقیق در محیط کشت، در ماده غذایی و محیط گوشت چرخ کرده و کپسوله کردن آویشن بر لیپوزوم شاهد دو برابر شدن اثرات ضد میکروبی آن بودیم.

ابراهیمی درباره خواص کپسوله کردن اسانس روغنی گیاه آویشن بیان کرد: این تحقیق در نوع خود در جهان بی‌سابقه است به این دلیل که لیپوزوم برای تولید داروهای ضد سرطان استفاده می‌شود و اولین بار بود که برای مواد غذایی این تحقیق انجام شد؛ این امر باعثافزایش خاصیت ضد باکتریایی و کاهش اثرات نامطلوب بر مواد غذایی می‌شود اما اگر به دنبال صنعتی کردن آن هستیم نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

این کار‌شناس ارشد تغذیه اظهار کرد: چند روش ریزپوشانی وجود دارد که در این تحقیق از روش لیپوزوم استفاده شد اما برای صنعتی شدن جای تحقیق و بررسی بیشتری وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر به دنبال صنعتی کردن این طرح هستیم باید اسانس‌های گیاهان مختلف که خاصیت ضد باکتریایی بیشتری نسبت به آویشن دارند بررسی شده و در سیستم‌های ریز پوشانی مختلف مقایسه شوند تا هر کدام که دارای کارایی و اثرات بیشتری هستند در صنعت استفاده شوند.

ابراهیمی تصریح کرد: در صنعتی کردن محصول شاید نتوان به راحتی از لیپوزوم استفاده کرد و یا شاید خشک کردن در صنعت راحتتر باشد پس بررسی بیشتر این طرح ضروری است.