آدم‌هایی که هم‌رنگ پایتخت نیستند!

به گزارش افکارخبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ تهران با همه‌ زیبایی‌هایش، لکه‌های نامانوس زیادی دارد که آرامش را از مردمان این شهر می‌گیرد. زیرپوست تهران، درست در شریان‌های پرشورش، مکان‌‌هایی هست که امن‌ترین جای ممکن برای معتادان متجاهر و سارقان خرده پاست. آن‌ها که تکدی‌گری و دوره‌گردی کارشان و عادتشان مصرف انواع مخدر افیونی در انظار عمومی است.

 

نگرانی از حضور معتادان متجاهر در سطح شهر یکی از مواردی است که بطور مستمر از سوی مردم به مسئولان گزارش می‌شود. از این رو مقامات مسئول، در صدد هستند رسیدگی به این امر را در دستور کار خود قرار دهند.

 

به گفته‌ قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، عامل اصلی 40 درصد از جرایم خرد، معتادان متجاهر هستند، زیرا هر زمان که این دسته از معتادان جمع‌آوری شدند با کاهش مقطعی آمار این جرایم روبرو بودیم. جمع‌آوری متکدیان و معتادان امری است که مسئولیت اصلی آن‌ها با شهرداری‌ها است اما در خصوص شناسایی و جمع‌آوری آن‌ها نیازمند حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر و همکاری پلیس با شهرداری‌ها است.

 

با اینکه تاکنون 250 نقطه‌ آلوده در تهران شناسایی شده، اما 40 منطقه از این تعداد در اولویت پاکسازی قرار داده شده است. اگر چه پلیس اعلام آمادگی کرده که در صورت دستور قوه قضاییه و آماده بودن زیر ساخت‌ها در مدت حداکثر 80 روز این مناطق را از وجود معتادان پاک کند اما مشکل اصلی مکان نگهداری معتادان است که هنوز مهیا نیست.

 

اخیرا جلسات متعددی در پی رفع این معضل اجتماعی برگزار شده که مهم‌ترین آن، جلسات وزیر کشور با بهزیستی ، وزارت بهداشت و هماهنگی برای اخذ مجوز مراکز نگهداری معتادان متجاهر بوده است. در این‌خصوص استاندار تهران از عملیاتی شدن 2 فاز پاکسازی زنان و مردان معتاد متجاهر در آینده‌ای نزدیک خبر داده و گفته است به زودی تهران از وجود معتادان شهرستانی که در تهران حضور دارند به شهرستان در حال انجام است.

 

صبح روز شنبه 7 آذر فرماندار تهران خبر از جمع‌آوری کامل زنان معتاد پایتخت تا 10 روز آینده داد، عیسی فرهادی تاکید کرد بعد از طرح ویژه برای زنان معتاد، جمع‌آوری مردان معتاد تهرانی آغاز خواهد شد.

 

به گفته‌ وزیر کشور در حال حاضر ستاد مبارزه با مواد مخدر گنجایش نگهداری از 4 هزار معتاد را دارد و امیدوار است در مدت 2ماه آینده بتواند این ظرفیت را به 6 هزار نفر و تا پایان سال به 10 هزار نفر برساند.

 

رحمانی فضلی با توجه به این نکته تایید کرد، در این صورت می‌توانیم کل معتادان متجاهر تهران را جمع‌آوری کنیم و  علاوه بر ساماندهی به نگهداری، درمان و صیانت آن‌ها بپردازیم.

 

وقوع انواع جرایم ناشی از سوء مصرف مواد مخدر این موضوع را به یکی از سیاست‌های اصلی مقابله تبدیل کرده است. بخش اعظمی از هزینه‌ها و اعتباراتی که برای مقابله و پیشگیری از اعتیاد در نظر گرفته شده است، باید از سوی سازمان‌ها و بخش‌های عضو ستاد تامین شوند اما سازمان‌ها آن‌گونه که باید همکاری نمی‌کنند. ضمن اینکه انتظار می‌رود در زمینه‌ی آگاهی بخشی به مردم نیز سازمان‌ها و رسانه‌های مختلف فرهنگی و همچنین آموزش و پرورش فعال‌تر از گذشته عمل کنند. در این راستا استفاده از حضور ورزشکاران بعنوان سفیران امر مبارزه با اعتیاد و بهره‌مندی از حضور روحانیون ،مداحان، اساتید و معلمان در جامعه می‌تواند در تحقق موضوع اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر موثر باشد.

 

متاسفانه در سال‌های اخیر توزیع قرص‌های لاغری اعتیادآور در آرایشگاه‌های زنانه، به وفور افزایش یافته و در کنار این حضور کارگران معتاد در 20درصد از کارگاه‌های فعال کشور نمونه‌هایی از گستردگی پدیده مواد مخدر در جامعه است و ستاد مبارزه با مواد مخدر باید استراتژی متوازن پیشگیری، درمان، کاهش آسیب و مقابله را در سطحی گسترده عملیاتی کند.

 

همچنین می‌توان به نقش موثر رسانه‌ها در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد، اگر چه باید گفت اراده برای مبارزه با مواد مخدر صرفا در حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر خلاصه نمی‌شود و مجموعه‌ دستگاه‌ها باید در این زمینه همکاری کنند. در کنار این راه اندازی مراکز بیشتری برای جمع‌آوری و انتقال همه‌ معتادان از سطح شهر به این مکان‌ها  باید در دستور کار قرار گیرد.

 

آمارهای رسمی نشان می‌دهد بیش از 2میلیون معتاد در کشور وجود دارد که این آمار در تهران برای معتادان متجاهر 12هزار نفر است. با توجه به حضور این تعداد مصرف‌کننده در سطح کشور بدون شک باید محلی برای نگهداری معتادان بی‌سرپناه در نظرگرفته شود که با برنامه‌ریزی و تامین هزینه‌ها این ظرفیت آماده خواهد شد و این در حالی‌است که برای نگهداری از معتادان شهر تهران سالانه 64 میلیارد تومان پول لازم است.

 

گفتنی است؛ در سال گذشته 3000 نفر در کشور بر اثر مصرف مواد مخدر فوت کرده‌اند.