انتقاد معاون وزیر بهداشت از بنیاد نخبگان و دانشگاه تهران

به گزارش افکارخبر، دکتر رضا ملک‌زاده در سمینار پزشک پژوهشگر با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای تربیت پزشکان پژوهشگر اظهار داشت: هدف ما از اجرای این برنامه تربیت رهبران علمی آینده کشور در حوزه پزشکی و جذب نخبگان است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر 450 تا 500 نفر از دانشمندان رده اول ایرانی در دانشگاه‌های بزرگ دنیا مشغول به فعالیت هستند و این در حالیست که ما حداقل باید 50 نفر آنها را در کشور جذب کنیم.

ملک‌زاده با تأکید بر اینکه در حوزه پزشکی برنامه حمایت شده‌ای برای انجام فرآیندهای نوآوری و خلاقیت نداشتیم، ادامه داد: ما نیاز داریم تا پزشکان قبل از وارد شدن به مرحله کلینیک وارد محیط‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی شوند. این افراد باید از دوره جوانی و در محیط‌های دانشگاهی شناسایی شوند.

ملک‌زاده با اشاره به تجربیات کشور سنگاپور در زمینه تربیت پزشکان پژوهشگر یادآور شد: سنگاپور فعالیت خود را در این زمینه از 25 سال قبل آغاز و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که امروزه یکی از موفق‌ترین طرح‌های پزشک پژوهشگر دنیا را در اختیار دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در ادامه از حمایت‌های پراکنده بنیاد نخبگان نیز به شدت انتقاد کرد و گفت: رهبری بارها عنوان کردند که از تیم‌های تحقیقاتی حمایت شود، براین اساس یک پزشک نیز با مشغله‌های که دارد نمی تواند به کار تحقیقات بپردازد بنابراین باید از تیم‌های تحقیقاتی که به واقع گنجی برای هر کشوری محسوب می‌شوند حمایت کرد.

وی با بیان اینکه طرح پزشک پژوهشگر از سال 92 آغاز شد به جزییات این طرح اشاره کرد و گفت: برای اجرای این طرح تسهیلاتی چون اختصاص بودجه تحقیقاتی تا 50 میلیون تومان در سال در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در ابتدای این طرح با مقاومت برخی از دستگاه‌ها مواجه شدیم، عنوان کرد: مشکل بزرگ ما برای اجرای این طرح دانشگاه‌های بزرگ هستند که از آن استقبال نکردند؛ به گونه‌ای که دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنان با این طرح مخالف است و در این سمینار نیز حضور نیافته است.