مترو از کنار ناهنجاری ها به راحتی نگذرد

گروه اجتماعی – عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر گفت: درباره حضور دستفروشان و افرادی که به هر نوعی آرامش و امنیت مترو تهران را به مخاطره می اندازند تاکنون بارها به شهردار و مسوولان شرکت مترو تذکر داده ایم.

به گزارش افکارخبر، اقبال شاکری با بیان این مطلب اظهار کرد:چندی پیش عامل شرکت مترو و سایر مسولان این شرکت گزارشی درباره وضعیت مترو و واگن ها و ... به شورای شهر و کمیسیون حمل و نقل ارائه دادند و تاکید کردند در حال بررسی وضعیت دستفروشان مترو و آمارگیری از این عده هستند تا برای ساماندهی این افراد برنامه ریزی کنند.

وی افزود: دستفروشان و افرادی که در قالب این شغل در مترو تردد دارند را می توان جزو موضوعات اجتماعی دانست که نیازمند ساماندهی است، در مترو معمولا جمعیت متراکمی سفر می کند که حضور دستفروشان امنیت و آرامش آنها را بر هم می زند.

وی تصریح کرد: هرگونه برخورد با دستفروشان در مترو باید بسیار سنجیده باشد زیرا می تواند موجب درگیری بین دستفروشان و ماموران و حراست مترو شده و افکار مسافران را برهم بریزد.

وی بیان کرد: بارها دیده شده که ماموران حراست مترو هنگام برخورد با دستفروشان با مقاومت شدید این افراد مواجه می شوند و گاهی اوقات نیز آسیب می بینند.

شاکری گفت: در زمینه مقابله با حضور دستفروشان و افرادی که با این عنوان در مترو تردد دارند شاهد خلاءهای قانونی هستیم زیرا ماموران و حراست مترو به هیچ عنوان دارای اختیارات قضایی نبوده و نمی توانند با افراد متخلف برخورد کنند بنابراین نیازمند حمایت های قانونی و قضایی برای مقابله با این پدیده هستیم.

این عضو شورای شهر درباره عکسی که نشان دهنده استعمال مواد مخدر در واگن متروست، اظهار کرد: با استفاده از ابزارها و سیستم های هوشمند می توان از وقوع هرگونه اتفاق و حوادث و تخلفات ممانعت کرد بنابراین نباید از کنار چنین ناهنجاری های اجتماعی به راحتی گذشت.

وی خاطر نشان کرد: مسوولان شرکت مترو با نصب دوربین در واگن ها و تمام فضاها می توانند مانع از تخلفات احتمالی شوند.

شاکری گفت: هرچه سیستم هوشمند تر باشد احتمال بروز مشکل و تخلف به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، این تصویر برای مسوولان و کارکنان مترو باید به مثابه یک هشدار باشد زیرا احتمال انجام هرگونه  تخلفی در شبکه مترو وجود دارد بنابراین نمی توان صورت مساله را به طور کلی پاک کرد.

وی اظهار کرد: در تمام ایستگاه ها باید مسوولان مترو سیستم مدیریت بحران بسیار قوی، خدمات پزشکی، راه های خروج اضطراری و ... پیش بینی کنند زیرا اگربرای نمونه حتی یک قطار در داخل تونل دچار نقص فنی شود شهروندان به انجام عملیات نجات در کوتاه ترین زمان ممکن اطمینان دارند.

رییس کمیته عمران شورای شهر بیان کرد: نبود نظارت ها و خلاء های قانونی سبب شده تا عده ای سودجو با تشکیل شبکه و باند به فعالیت در قالب دستفروشی و ... در این ناوگان حمل و نقل پرداخته و زمینه های نارضایتی شهروندان را فراهم سازند.

وی خاطر نشان کرد: از مدیریت مترو می خواهیم هرچه زودتر نتایج بررسی های خود را در زمینه دستفروشان اعلام کند و اگر در این زمینه نیازمند کمک باشد حتم بدانید شورای شهر دریغ نمی کند و از سایر ارگان ها مانند وزارت کشور، ناجا و ... نیز کمک خواهیم خواست.