به گزارش افکارخبر، به گفته محققان مطالعات بر روی اثر بخشی امگا 3 و ویتامین D3 متمرکز شده است. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که مصرف امگا 3 باعث بهبود آریتمی (ضربان نامنظم قلب)، لخته شدن خون، کاهش تری گلیسرید  و فشار خون بالا می شود. همچنین امگا 3 اثر ضد التهابی داشته و به بهبود التهاب عضله قلب کمک می کند و از این طریق می تواند از مرگ‌های ناگهانی قلبی پیشگیری می‌کند. 

از سوی دیگر ویتامین 3D علاوه بر پیشگیری و درمان پوکی استخوان، اثرات مفیدی بر سیستم قلبی و عروقی دارد.  کمبود ویتامین D3 به افزایش سطوح هورمون پاراتیروئید مرتبط است که این کمبود به فشار خون بالا و هایپرتروفی بطن چپ قلب (بزرگ شدن عضله چپ قلب)، افزایش مقاومت به انسولین و در نهایت به تصلب شرایین و عوارض قلبی و عروقی دیگر منجر می شود.

این گزارش ضمن تاکید بر این نکته که افرادی که کمبود ویتامین D3 دارند بیشتر به بیماری قلبی مبتلا می شوند می افزاید: بسیاری از فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری­‌های قلبی شامل فشار خون بالا، دیابت و چربی خون بالا تحت تاثیر ویتامین 3D هستند. همچنین در بیماران مبتلا به نارسایی­‌های قلبی و گرفتگی عروق، پوکی استخوان و کاهش تراکم بافت استخوان، کمبود ویتامین 3D رایج است.

در این گزارش در خصوص دلایل کمبود ویتامین3D آمده است: از آنجایی که تولید ویتامین D3 در بدن وابسته به تابش اشعه فرابنفش خورشید است، بخش از کمبود این ویتامین به فاکتورهای بسیاری مانند موقعیت جغرافیایی، ارتفاع شهر محل زندگی از سطح دریا، فصل، سن، نوع رنگدانه­‌های پوستی، نوع لباس و پوشش و آلودگی هوا بستگی دارد. ضمن اینکه دیگر فاکتورهایی که باعث کمبود ویتامین D3 می­‌شوند، تغذیه نامناسب، بیماری­‌های مزمن و نارسایی کلیوی هستند.

در این گزارش در خصوص تاثیر ویتامین D3 + امگا 3  در سلامت قلب و عروق تصریح می کند: راهکارهای متفاوتی برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی وجود دارد. علاوه بر درمان دارویی و اصلاح شیوه زندگی، تغییر و اصلاح رژیم غذایی و استفاده از مکمل ویتامین D3 و امگا 3 می تواند نقش موثری در بهبود بیماری قلبی ایفا کند. و این درحالیست که توانایی بالقوه این دو ماده در کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی موضوع روز بسیاری از مطالعات است.