به گزارش افکارخبر،محمد حقّانی با بیان این مطلب افزود: توسعه شهرها به چشم ‌اندازی افق‌مند نیاز دارد تا الزاماتی را پیش روی مدیران شهری بگشاید، به نحوی که بی‌توجهی به آن ممکن نباشد، چرا که توسعه همه جانبه، در گرو نظام همه سو نگر است و برنامه ریزی طولانی مدت، دلالت بر عمق حرکت در بی توازنی طبقات اجتماعی دارد.

وی با تأکید بر این که مدیریت شهری با مجموعه ای از تکالیف، وظایف و الزامات، باید پاسخگوی نیاز شهروندان باشد، اعلام کرد: مأموریت شهرداری به مثابه مسئولیت دولت محلی، مانند دو روی سکه است که یک روی آن، شامل فعالیت های اثباتی و افزایش سطح منزلت اجتماعی شهروندان است و روی دیگر آن، فعالیت های سلبی را شامل می شود که از جنبه بازدارندگی برخوردار است.

بسیاری از مشکلات تهران ناشی از بی تدبیری های دولت گذشته است

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که این دو مأموریت در راستای هم تعریف می شوند و اگر نسبت به هر بخش بی توجهی کنیم، تلاش های بخش دیگر تحت الشعاع قرار می گیرد، اظهار کرد: مدیریت شهری، زمانی کارآمدتر و اثرگذارتر است که در برابر میلیون ها جمعیتی که در شهر زندگی می کنند، بتواند وظایف و تکالیف خود را به خوبی انجام دهد.

حقّانی با بیان این که تهران ۱۰ میلیونی، نیازمند نظام شهری کارآمد و با ثبات، روح برنامه ریزی و نگاه استراتژیک است، تصریح کرد: در این صورت، می توانیم شاهد ارتقای سطح رفاه و آسایش مردم و جلوگیری از رشد حاشیه نشینی، بر چیده شدن زاغه نشینی و برخی ناهنجاری‌ های اجتماعی و آثار و عوارض ناشی از آن باشیم.

وی با تأکید بر این که در حال حاضر ثبات مدیریت در شهرداری تهران، زمینه های قابل اعتماد و اطمینانی را برای فائق آمدن بر ناهنجاری های اجتماعی فراهم آورده‌‌، اضافه کرد: مشکلات تحریم های ناجوانمردانه بین المللی و از آن مهم تر، بی تدبیری های دولت گذشته در حد فاصل سال های ۸۴ تا ۹۲، بار سنگینی از نابرابری های اقتصادی، به هم خوردن تعادل زندگی، توسعه فقر، اعتیاد و بیکاری و نیز حاشیه نشینی های غیر قابل کنترل را بر دوش مدیریت شهری تهران و شهروندان این کلان شهر تحمیل کرده است.

اهمیت «محیط زیست انسانی» کمتر از «محیط زیست طبیعی» نیست

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که از دولت، انتظار جدی داریم که در جهت رفع نابرابری های موجود و کاهش آلام و مصائب مردم تهران در حوزه هایی همچون آسیب های اجتماعی و کاستی ها و کمبودهای حمل و نقل عمومی گام های رو به جلو بر دارد، اظهار کرد: البته مدیریت شهری، نباید در انتظار دست یاری دولت بنشیند، بلکه با مدیریت جهادی و با این اعتقاد که اگر امروز فرصت ها را از دست بدهد، فردا دیگر خیلی دیر است، تلاش های قابل تقدیر خویش را مضاعف کند.

حقّانی با بیان این که معضلات جنوب شهر، کارتن خواب ها، معتادان خیابانی و در یک کلام محیط زیست انسانی، ‌جایگاهی است که زیست انسانی را در تراز اصول و معیارهای روشن و قابل دفاع، تأمین و تضمین می کند یا مورد تحدید و تهدید قرار می دهد‌، تصریح کرد: محیط زیست فقط طبیعت را در بر نمی گیرد و مهم تر از حفاظت از درختان، حفظ جان انسان ها و سلامت آنها در طبیعت و بسترهای طبیعی است و خلاصه آن که، اهمیت «محیط زیست انسانی» هرگز کمتر از « محیط زیست طبیعی» نیست.

وی با تأکید بر این که امروز در تهران بیش از ۱۵ هزار معتاد خیابانی داریم که ۳ هزار نفر از آنها را بانوان معتاد تشکیل می دهند،‌ اضافه کرد: اعتیاد، مهم ترین عامل در ناهنجاری های اجتماعی و شکل گیری پدیده هایی همچون کارتن خوابی در تهران است و همچنین کاهش سن اعتیاد به زیر ۱۸ سال، زنگ خطر بسیار خطرناکی است که پیام نگران کننده ای را به جامعه منتقل می کند.

اگر آسیب های اجتماعی نقطه ای درمان نشود به همه شهر توسعه می یآبد

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که پارک های شهر به عنوان محل های امن و آسایش مردم، باید محیط های آرامش بخشی را برای خانواده ها و کودکان شهرمان فراهم نمایند، اظهار کرد: بوستان های شهری نباید جولانگاه معتادان و بیمارانی باشند که انجام هر عمل نا به هنجار و غیر اصولی از جانب آنها متصور است.

حقّانی با بیان این که اگر امروز اصول، معیارها و شاخص های زندگی در تهران سامان نیآبد و آسیب های اجتماعی و بحران های انسانی همچون کارتن خواب ها در نقاطی از شهر درمان نشوند، بدون شک این آسیب ها و بحران ها به همه شهر توسعه یافته و تسری پیدا می کنند، تصریح کرد: پدیده کارتن خوابی، محصول اعتیاد است و خود اعتیاد نیز ریشه در فقر اقتصادی دارد.

وی با تأکید بر این که امروز در محدوده مرکزی پایتخت، صدها واحد مسکونی گرفتار آسیب های جدی اجتماعی، شناسایی شده اند که به آنها اصطلاحاً خانه های «پلاک قرمز» می گویند و علاوه بر آن، صدها خانه دیگر نیز اصطلاحاً با «پلاک زرد» مورد شناسایی قرار گرفته اند که در معرض انواع آسیب های جدی اجتماعی قرار دارند، اضافه کرد: امروز یک کارتن خواب در جامعه از حداقل حمایت های لازم نیز بی بهره است و به دلایل گوناگونی از جمله بیکاری و اعتیاد، حتی از سوی خانواده خود نیز طرد شده است.

 

تدابیر مدیریت شهری در تهران قابل تقدیر است

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که تدابیر و تمهیدات مدیریت شهری و تلاش هایی که تا کنون از سوی شهردار تهران در این ارتباط به عمل آمده، مشروع و قابل تقدیر است، اظهار کرد: البته مدیریت شهری باید با حضور همه نهادهای ذیربط به ویژه وزارت کار و امور اجتماعی، سازمان بهزیستی، مؤسسات خیریه و خیرین و در قالب یک نظام برنامه ریزی جامع و بلند مدت و به صورت کاملاٌ اصولی، کارآمد و هوشمند، به درمان این بیماری سخت بپردازد.

حقّانی با بیان این که بخشی از پیکره بیمار تهران، مبتلا به عارضه ای است که به سرعت وجه اپیدمیک به خود خواهد گرفت، تصریح کرد: شورای اسلامی شهر تهران به ویژه کمیته محیط زیست شورا با تمام توان و با احساس مسئولیت کامل، برای رفع این ناهنجاری ها در کنار مدیریت شهری خواهد بود.

وی در پایان با تأکید بر این که مسائل و مشکلات پیش روی «زیست انسانی» و «زیست طبیعی» در تهران به یک بحران تبدیل شده، خاطرنشان کرد: امروز بحران زیست در تهران، بسیاری از ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی زندگی در این کلان شهر را تحت تأثیر قرار داده است